• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403051308463
  • خبرنگار : 71592

یک گروه تحقیقاتی: سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه حقایق را دستکاری کرده است

یک گروه تحقیقاتی: سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه حقایق را دستکاری کرده است

گروه آلمانی «برلین۲۱» اعلام کرد سازمان منع تسلیحات شیمیایی در تحقیقات خود درباره استفاده ادعایی از تسلیحات شیمیایی در سوریه و به ویژه در دوما در ماه آوریل 2018، بسیاری از ادله و شواهد را پنهان و حقایق را دستکاری کرده است.

به گزارش ایسنا، این گروه تحقیقی در نامه‌ای که به هیئت دائمی سوریه و نمایندگان هیئت‌های بین‌المللی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارسال کرده، اعلام کرده است: مدیرکل این سازمان از بررسی‌ گروه برلین۲۱ آگاه است اما تاکنون پاسخ مناسبی به مسائلی که در این بررسی مطرح شده، نداده است.

در این نامه آمده است: از آن زمان تاکنون گزارشی درباره جنجال‌های جاری در این سازمان در خصوص حادثه دوما در سال ۲۰۱۸ با تمرکز بر نقض مفاد توافقنامه در تحقیقات هیئت‌های حقیقت یاب خود در سوریه منتشر شده است و در آن پیشنهاداتی نیز برای بازپس گیری اعتبار سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارائه شده است.

در این نامه علاوه بر مواردی که در گزارش نمایندگان پارلمان اروپا آمده است، بر مسائل رویه‌ای و محتوایی که در بررسی قبلی آن حادثه اشاره شده بود، بر موارد زیر تاکید شده است:

نخست اینکه در ژوئن ۲۰۱۸، گزارش اصلی هیئت حقیقت‌یاب در لحظه آخر به صورت محرمانه اصلاح شد و نتایج اصلی آن پنهان شد. در حالی که به شکل گمراه‌کننده، بدون هیچ گونه مدرک علمی، به استفاده از گاز کلر اشاره می‌کند. این اتفاق نشان می‌دهد که یک یا چند تن از مسوولان در داخل سازمان منع تسلیحات شیمیایی توطئه کرده و تلاش می‌کنند یک گزارش علمی گمراه کننده منتشر کنند.

دوم اینکه، گزارش اولیه سم‌شناسی که توسط کارشناسان جنگ شیمیائی در ناتو ارائه شد، تاکید دارد که ۴۳ قربانی غیرنظامی توسط گاز کلر کشته نشده‌اند. در حالی که این یافته بعداً نادیده گرفته شد و در گزارش تیم تحقیقات و شناسایی سال ۲۰۲۳، ادعاهای گمراه‌کننده‌ای به منظور بیان خلاف این موضوع مطرح شد.

سوم اینکه، گزارش‌های سازمان منع تسلیحات شیمیایی، الگوی واضحی از تحریف‌ها را در پیش گرفته است که شامل نادیده گرفتن شهادت‌های نامناسب شاهدان، اغراق در تجزیه و تحلیل‌های شیمیایی و سرپوش گذاشتن بر مطالعات علمی مهم است‌.

این ایرادات علمی در گزارش‌های سازمان در مورد حادثه دوما به این معنی است که ادعای اصلی، مبنی بر وجود دلایل منطقی برای حمله شیمیایی ادعایی، نادرست است و واضح است که هیئت‌های حقیقت یاب خارج از چارچوب کنوانسیون تسلیحات شیمیایی کار می‌کردند.

چهارم اینکه هیئت‌های حقیقت یاب یک مکانیسم موقتی هستند که فرآیندها و رویه‌های آن در هیچ یک از معاهده‌های دولتی بین‌المللی مورد توافق قرار نگرفته است و این فرآیندها و رویه‌ها فاقد شفافیت و پاسخگویی هستند.

گروه برلین۲۱ از هیئت‌های دائمی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواست از این گروه در مقابله با چنین نقض‌ها در مدیریت ارشد این سازمان حمایت کنند.

پیشتر سوریه گزارشی را که توسط سازمان منع تسلیحات شیمیایی درباره حادثه ادعایی استفاده از ماده کلر در شهر دوما در آوریل ۲۰۱۸ منتشر شده بود، به طور کامل رد کرده بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha