• شنبه / ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۶
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403051308213
  • خبرنگار : 71589

دستگاهی که پشه‌ها را شناسایی، ردیابی و نابود می‌کند

دستگاهی که پشه‌ها را شناسایی، ردیابی و نابود می‌کند

این روزها وجود و گسترش پشه‌های ناقل بیماری‌ها نگران کننده شده است و چه چیزی بهتر از اینکه دستگاهی در اختیار باشد که تک تک پشه‌ها را در محیط زندگی ما شناسایی و ردیابی کند تا ما بتوانیم از شر آنها خلاص شویم.

به گزارش ایسنا، پشه‌ها در محیط‌های بسته مثل خانه در فرار کردن و از دید پنهان ماندن، استاد هستند. حتما برای شما نیز پیش آمده که پس از تلاشی ناموفق برای ضربه زدن به آنها یا گرفتن آنها در هوا، چیزی عایدتان نشده و پشه مورد نظر نیز ناپدید شده است. اینجاست که دستگاه آیریس(Iris) ساخته استارت‌آپ بیزگو(Bzigo) وارد می‌شود، دستگاهی که پشه‌ها را ردیابی می‌کند و به شما نشان می‌دهد که دقیقا کجا هستند.

این دستگاه اولین بار در سال ۲۰۲۰ توجه ما را به خود جلب کرد، زمانی که هنوز در قالب یک نمونه اولیه بود. حالا پس از چهار سال به صورت تجاری در دسترس قرار گرفته است که در ادامه نحوه کار آن را تشریح می‌کنیم.

در صورتی که آیریس در مکانی قرار داده شود که بتواند تقریبا به تمام محیط یک اتاق دید داشته باشد، از یک دوربین زاویه عریض و نرم افزار بینش رایانه‌ای برای اسکن دائمی فضا و شناسایی و ردیابی پشه‌ها استفاده می‌کند.

آیریس به مجموعه‌ای از ال‌ای‌دی‌های فروسرخ مجهز شده است که با آنها می‌تواند حتی در تاریکی نیز پشه‌ها را شناسایی کند.

ظاهرا مغز این گجت که توسط هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود، به راحتی فریب انواع دیگر حشرات پرنده کوچک مانند شب‌پره یا ذرات گرد و غبار موجود در هوا را نمی‌خورد.

دستگاهی که پشه‌ها را شناسایی، ردیابی و نابود می‌کند

هرگاه پشه‌ای شناسایی شود، آیریس موقعیت آن را تا زمانی که جایی فرود بیاید، دنبال می‌کند. سپس آیریس آن مکان را با یک نشانگر لیزری قرمز نشان می‌دهد، در حالی که به صورت بی‌سیم از طریق یک برنامه اندرویدی یا iOS در گوشی هوشمند به کاربر هشدار می‌دهد.

اگر بیش از یک پشه در آن واحد شناسایی شود، آیریس نشانگر خود را بین همه مکان‌هایی که پشه در آن وجود دارد، جابجا می‌کند.

علاوه بر این، چندین آیریس را می‌توان در اتاق‌های متعددی مستقر کرد که همه آنها با یک تلفن همراه سازگار شده باشند.

هنگامی که پشه شناسایی و هشدار حضور پشه صادر شد، آیریس از پشه‌کُش برقی خود برای نابودی پشه‌ها استفاده می‌کند. اگرچه باید دید آیا این کار را بدون برجای گذاشتن آثار سوزش ناشی از شلیک لیزر یا ایجاد سوراخ‌های کوچک روی دیوارها انجام می‌دهد یا خیر.

این دستگاه هم اکنون با قیمت ۳۳۹ دلار قابل سفارش است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha