• دوشنبه / ۸ مرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403050804915
  • خبرنگار : 71219

ماجرای یک سند ملی برای سینما

ماجرای یک سند ملی برای سینما
عکس تزیینی مربوط به موزه سینما است

خانه سینما «سند ملی سینما» را براساس ایرادهایی که به آن وارد می‌داند، بررسی خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز، دوشنبه هشتم مردادماه جلسه شورای هنر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد که در آن درباره سند ملی خانه سینما نیز صحبت شده است؛ سندی که گویا خانه سینما برخی جزییات آن را تایید نمی‌کند.

اخیرا محمدمهدی عسگرپور - رییس هیات مدیره خانه سینما - در توییتی نوشت: اصرار مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد برای تصویب سند ملی با اشکالات بسیار مهم و ضربه‌زننده به سینما در روزهای پایانی کارشان نه تنها خدمت به سینما نیست بلکه بسیارناشایست است.

طبق پیگیری‌های ایسنا قرار است در روزهای آینده این نهاد صنفی، جلسه‌ای را با مسولان وزارت ارشاد برگزار کند تا مشکلات این سند _ که مشخص نیست نقش خانه سینما در تدوین آن چقدر بوده - بررسی شود.

در حالیکه سایت وزارت ارشاد از حضور علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما در جلسه شورای هنر که امروز ۸ مرداد ماه برگزار شد، خبر می‌دهد و تنها یک جمله کلی از او نقل می‌کند که تقدیر و تشکر از تدوین سند ملی سینماست.

اما وزیر ارشاد در جلسه‌ی امروز گفته است: خانه سینما نیز در جلساتی که برای ویرایش سند سینما برگزار می شود نقش آفرینی بیشتری کند تا در نهایت این سند آماده تصویب شود.

این جمله مشخص می‌کند که درباره سند ملی سینما اما و اگرهایی از سوی خانه سینما مطرح شده است.
 

سند ملی سینما در حالی آماده شده که تدوین آن از سال‌ها قبل در دستور کار بوده و حتی محمد خزاعی - رییس فعلی سازمان سینمایی - در سال ۱۳۹۷ یکی از اعضای کمیته سه نفره بررسی این سند بود.

اما در روزهای گذشته و در آستانه تغییر وزیران دولت، مصوبه دیگری در ارتباط با سینما منتشر شد که حاشیه‌هایی را به همراه داشت. خانه سینما در این زمینه در نامه‌ای خطاب به رییس جمهور منتخب (مسعود پزشکیان) و سرپرست وقت ریاست جمهوری (محمد مخبر) نوشت: «به تازگی در رسانه‌های مجازی تصویر آیین‌نامه ضوابط صدور پروانه فیلمسازی و نمایش فیلم با سربرگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده که موجب نگرانی عمیق فیلمسازان و سینماگران شده است.»

چند روز قبل محمدمهدی اسماعیلی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در آیین‌ بهره‌برداری از فیلمخانه ملی ایران با اشاره به این مصوبه و نیز آماده نهایی شدن سند ملی سینما گفته بود: اگر هنرمندی دچار مشکلی شد به جای اینکه در راهروهای دادگاه و دادسرا در رفت و آمد باشد، توسط هیات تخلفات در وزارت فرهنگ که با حضور نمایندگان اصناف و خود هنرمند تشکیل می‌شود مورد بررسی قرار می‌گیرد، در این جلسه خود هنرمند سخنانش را می‌گوید و اگر حکم صادره مورد اعتراض قرار گرفت موضوع در نهاد بالادستی ۹ نفره‌ای که در نظر گرفته شده است بررسی می‌شود. همچنین مسائلی از قبیل ممنوع الکاری به صورت مخفیانه به افراد گفته نمی‌شود. اگر فردی دچار مشکلی شود به شکل رسمی دعوت و با وی سخن گفته می‌شود. او می‌تواند از خود دفاع کند و در نهایت توسط هیات منصفه مورد قضاوت قرار می‌گیرد. اگر به این رای هم اعتراض شود پرونده به هیات بالادستی ارجاع می‌شود. آیا این مساله که با اهالی هنر با تکریم برخورد شود دهه‌ها مورد مطالبه جریان سینما نبود؟

در این زمینه بخوانید:

واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha