• جمعه / ۲۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1403042214994
  • خبرنگار : 71282

بسته هفتگی «کار و تعاون»

افزایش ۴۴۰ هزار نفری جمعیت شاغلان در بهار امسال

افزایش ۴۴۰ هزار نفری جمعیت شاغلان در بهار امسال

عناوین مهم ترین خبرهای حوزه «کار و تعاون» در هفته جاری به کاهش نرخ بیکاری در بهار امسال،افزایش جرایم نقدی اشتغال به حرفه کاریابی های فاقد پروانه کار،صدور بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای تعاونی‌ها و رشد صادرات تعاونی‌ها اختصاص داشت.

به گزارش ایسنا، تازه ترین نتایج آمارگیری نیروی کار که مرکز آمار ایران در بهار امسال منتشر کرده نشان می دهد که ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌ و در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.در بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نیز تغییر چندانی نسبت به بهار ۱۴۰۳ دیده نمی شود.

این گزارش همچنین نشان می‌دهد که ۴۴۰ هزار نفر به جمعیت فعال ۱۵ ساله و بیشتر در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل افزوده شده است.

در بررسی بخش های عمده اقتصادی نیز بخش خدمات همچنان پیشتاز عرصه ایجاد اشتغال است و با ۵۲.۴ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. بخش‌های صنعت و کشاورزی به ترتیب با ۳۳.۰ درصد و ۱۴.۵ درصد در رده بعد قرار دارند.

این هفته امید ملک -مدیرکل دفتر توسعه نهادهای اشتغال و هدایت نیروی کار وزارت کار - از افزایش ۳.۳ برابری جرایم نقدی اشتغال به حرفه کاریابی و مشاوره شغلی بدون داشتن پروانه کار خبر داد.

وی  تاکید کرد که اشخاصی که بدون داشتن مجوز کاریابی مبادرت به فعالیت کنند به پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شوند.

در حال حاضر ۱۳۰۰ دفتر مشاوره شغلی و کاریابی غیر دولتی داخلی و ۲۰۰ دفترکاریابی خارجی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و در بستر سامانه جست و جوی شغل به نشانی shoghl.mcls.gov.ir  مشغول فعالیت هستند.

رشد ۴۳ درصدی صدور ضمانت نامه های بخش تعاون خبر دیگری بود که از سوی محمدی مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون اعلام شد.

به گفته وی در دولت سیزدهم بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای تعاونگران صادر شده و سرمایه صندوق بعد از ۱۴ سال افزایش یافته است.

بر اساس آخرین آمار، تاکنون ۳۸۱۰ همت ضمانت‌نامه توسط صندوق سرمایه‌گذاری بخش تعاون برای تعاونگران صادر شده که از این میزان ۱۶۱۰ همت مربوط به دولت سیزدهم بوده است.

خبر دیگر این هفته به افزایش تعداد تعاونی ها در دولت سیزدهم اختصاص داشت که حامد ویس کرمی معاون تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی از تشکیل بیش از ۶۶۰۰ تعاونی در سه سال فعالیت دولت سیزدهم خبر داد و گفت که میزان صادرات تعاونی‌ها در این مدت بیش از ۲۴ درصد رشد داشته است.

به گفته وی صادرات تعاونی‌ها نیز ۲۴ رشد را نسبت به دوره قبل تجربه کرده و میزان صادرات بخش تعاون به ۳۸۷۴ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر بیش از ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور با عضویت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر وجود دارد که بیش از ۲ میلیون فرصت شغلی در کشور را ساماندهی کرده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha