• دوشنبه / ۱۸ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1403041812623
  • منبع : نمایندگی سمنان

سوگواره بصیرت عاشورایی در ۷۲ بقعه استان سمنان برگزار می‌شود

سوگواره بصیرت عاشورایی در ۷۲ بقعه استان سمنان برگزار می‌شود

ایسنا/سمنان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان گفت: طرح بصیرت عاشورایی در قالب سوگواره همراه با برنامه‌های متنوع مذهبی، فرهنگی و اجتماعی در ۷۲ بقعه متبرکه و امامزاده این استان برگزار می‌شود. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ستار علیزاده امروز (۱۸ تیر ماه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ویژه‌برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی هر سال با هدف اجرای امینانه نیات واقفان خیراندیش در ماه‌های محرم و صفر با همت اداره‌های اوقاف و امور خیریه، هیئت امنای موقوفات و بقاع متبرکه و اصحاب وقف اجرا می‌شود. 

وی ادامه داد: با هدف بهره‌مندی بهتر از این طرح و هماهنگی و اجرای برنامه‌های منسجم و اثربخش، پس از تشکیل ستادهای استانی و شهرستانی، جلسات متعددی با ارکان مختلف اجرای طرح در اداره‌های تابعه، بقاع متبرکه و اماکن مذهبی مجری طرح برگزار شد. 

او بیان کرد: برنامه‌های سوگواره بصیرت عاشورایی از روز گذشته، مصادف با اول ماه محرم آغاز شده است و تا ۱۴ شهریور ۱۴۰۳ مصادف با آخر صفر ۱۴۴۶ در ۷۲ امامزاده و مکان مذهبی استان اجرا می‌شود. 

وی گفت: این طرح با اجرای مراسم تعویض پرچم یا بیرق عزای سید و سالار شهیدان، در روز اول ماه محرم با حضور هیئت‌های مذهبی و آماده‌سازی و سیاه‌پوش کردن صحن‌های مطهر و محوطه امامزاده و اعلان عزای سید و سالار شهیدان با نصب کتیبه‌ها و پرچم‌های عزا و برپایی تابلوهای نمایشگاهی و برگزاری مراسم‌ سنتی سیاه‌پوشان با توجه به آداب و رسوم هر شهر و منطقه آغاز شد. 

علیزاده اظهار کرد: فضاسازی صحن بقاع متبرکه و دعوت از دسته‌های عزاداری برای استفاده از این جایگاه و هماهنگی با صدا و سیمای مرکز استان برای انعکاس برنامه از شبکه‌های استانی و انجام هماهنگی‌های لازم برای برگزاری مراسم عزاداری و سخنرانی در ایام دهه اول محرم و دهه آخر ماه صفر از دیگر اقدامات شاخص این طرح در بقاع متبرکه شاخص استان است. 

وی با اشاره به اینکه برای اجرای برنامه‌های این سوگواره از ظرفیت ۲۵ روحانی برای سخنرانی در برنامه‌های فرهنگی استفاده می‌شود، افزود: از این سخنرانان ۱۰ نفر اعزامی از قم و ۱۵ نفر از خطبا و مبلغان بومی استان سمنان هستند. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان با اشاره به اینکه اجرای ویژه‌برنامه همایش نوجوانان حسینی با عنوان «احلی من العسل» پنج‌شنبه ۲۱‏‏‏‏ تیر ماه، مصادف با پنجم محرم‌الحرام در ۱۲ بقعه متبرکه برگزار می‌شود، تاکید کرد: ویژه‌برنامه «شیرخوارگان حسینی‌ علیه‌السلام» در اولین جمعه ماه محرم مصادف با ششم ماه محرم ‌همزمان با سراسر کشور در پنج بقعه متبرکه استان سمنان برگزار می‌شود. 

وی از برگزاری ویژه‌برنامه عزاداری و سوگواری در روز تاسوعا و عاشورای حسینی‌ در همه ۷۲ بقعه مجری طرح بصیرت عاشورایی خبر داد و افزود: ویژه‌برنامه شام غریبان شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در ۲۰ مکان مقدس استان سمنان اجرا می‌شود. 

علیزاده اظهار کرد: همایش رهروان زینبی‌ ویژه زنان، یکی دیگر از برنامه‌های شاخص در طرح بصیرت عاشورایی امسال است که مصادف با ۱۱ محرم‌الحرام در ۱۲ بقعه شاخص استان سمنان برگزار خواهد شد. 

وی به استقبال خوب مردم از برپایی خیمه‌های معرفت در برنامه‌های مختلف در طول سال اشاره کرد و گفت: در طرح بصیرت عاشورایی امسال شاهد برپایی ۱۲ خیمه معرفت در بقاع متبرکه شاخص استان سمنان خواهیم بود. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان سمنان بیان کرد: ۱۷ مرکز افق (اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) در بقاع متبرکه فعالند که در طول سال به زائران و مجاوران بقاع متبرکه خدمات فرهنگی، قرآنی و اجتماعی ارائه می‌کنند. ۱۴ هیئت مذهبی نیز در طول سال در جوار بقاع متبرکه مستقرند که علاوه بر برنامه‌های هفتگی و مناسبت‌های مختلف طول سال، در کار ویژه‌ها بخصوص در ایام محرم و صفر و طرح بصیرت عاشورایی برنامه‌های بیشتری به‌صورت مشترک با بقاع متبرکه اجرا می‌کنند. 

او برگزاری محافل انس با قرآن کریم، برپایی نماز جماعت، مرثیه‌سرایی، مداحی، عزاداری، سینه‌زنی و ... را از دیگر برنامه‌های این سوگواره دانست و افزود: در کنار این سوگواره نمایشگاه‌هایی ویژه محرم در بقاع متبرکه برپا می‌شود. 
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha