• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403041711840
  • خبرنگار : 71498

بررسی شاخص‌های اقتصادی پایان دولت سیزدهم

پزشکیان ناترازی برق را با چه وضعیتی تحویل می‌گیرد؟

پزشکیان ناترازی برق را با چه وضعیتی تحویل می‌گیرد؟

درحالی دولت سیزدهم به پایان رسید که ناترازی برق در روزهای گرم تابستان به شدت جولان می‌دهد و اکنون نیز صنعت برق با تغییر ساعات کاری ادارات و اعمال محدودیت برای صنایع توانسته به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش ایسنا، ناترازی برق چندین سال است که دامن‌گیر کشور شده، برنامه‌های مدیریت مصرف در بخش صنایع و اداری و مشوق‌های بخش خانگی موجب شد تا دولت سیزدهم در زمان فعالیت خود گرفتار خاموشی نشود اما نمی‌توان منکر آسیب در بخش صنعت و تغییر در برنامه زندگی کارکنان اداری شد.

شروع دولت سیزدهم با میراث ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی

البته باید گفت که دولت سیزدهم نیز در ابتدای فعالیت خود با ناترازی ۱۵ هزار مگاواتی روبرو بود و طی این مدت توانست ظرفیت تولید برق کشور را  به ۹۳ هزار مگاوات مگاوات برساند، از این میزان ۸۲ درصد از ظرفیت نیروگاه‌های کشور متعلق به واحدهای حرارتی (گازی، بخاری و سیکل ترکیبی) است. نیروگاه‌های حرارتی شامل دو بخش خصوصی با سهم ۶۸ درصدی و دولتی با سهم ۳۱ درصدی و در بخش‌های بخار، گازی و سیکل ترکیبی در تولید برق اقدام می‌کنند.

تعداد نیروگاه های بخار 

نیروگاه‌های بخار بخش دولتی ۱۴ نیروگاه با ظرفیت ۱۱ هزار و ۲۴۱ مگاوات برق تولید می‌کنند و بخش خصوصی این نوع نیروگاه هم با داشتن ۱۱ نیروگاه، ظرفیت چهار هزار و ۵۸۸ مگاوات ظرفیت تولید برق دارند که مجموع ظرفیت نیروگاه‌های بخش بخار ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات است.

تعداد نیروگاه‌های گازی

نیروگاه‌های گازی با ظرفیت ۲۴ هزار و ۲۰۲ مگاوات سهم ۲۶ درصدی و نیروگاه‌های بخاری نیز با ظرفیت ۱۵ هزار و ۸۲۹ مگاوات، بیش از ۱۷ درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه‌های کشور را بر عهده دارند.

تعداد نیروگاه‌های برق آبی، تجدید پذیر و دیزلی

در این میان نیروگاه‌های برقابی نیز با ظرفیت ۱۲ هزار و ۱۴۴ مگاوات بیش از ۱۳ درصد ظرفیت نیروگاه‌های کشور را به خود اختصاص داده‌اند و نیروگاه‌های تولید پراکنده با ظرفیت ۲ هزار و ۴۸۵ مگاوات، نیروگاه‌های تجدیدپذیر با ظرفیت یک‌هزار و ۱۴۱ مگاوات، نیروگاه اتمی با ظرفیت یک‌هزار و ۲۰ مگاوات و واحدهای دیزلی نیز با ظرفیت ۴۰۸ مگاوات در مجموع سهم پنج‌درصدی از ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور را تشکیل می‌دهند.

دولت سیزدهم در سه سال چه میزان توان تولیدی را افزایش داد؟

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۹۱۴۷ مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی افزوده شده که این اقدام از طریق سنکرون ۴۷ واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت ۶ هزار و ۷۶۷ مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه‌های گازی موجود به ظرفیت ۲ هزار مگاوات و ۳۸۰ مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است. همچنین باید گفت که در حال حاضر راندمان نیروگاه‌های کشور ۳۹.۲۶ درصد است

شروع دولت چهاردم با ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی

با این حال اما دولت چهاردم وارث ناترازی ۱۰ هزار مگاواتی است و به‌نظر می‌رسد که اگر سیاست ها برای امسال بدون‌خاموشی نیز پاسخگو باشد، دولت چهاردم کار سنگینی برای حل چالش‌ناترازی صنعت برق دارد و باید برنامه جامعی برای افزایش تولید و توان نیروگاه‌ها، توسعه بهره‌وری و راندمان، خارج کردن نیروگاه‌های فرسوده، توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد.

انتهای پیام
 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha