• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403041711387
  • خبرنگار : 50214

نتایج یک تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی یزد نشان داد؛

تاثیر مفید مصرف ویتامین «D»بر بهبود شاخص‌های انتروپومتریک کودکان

تاثیر مفید مصرف ویتامین «D»بر بهبود شاخص‌های انتروپومتریک کودکان

ایسنا/یزد نتایج یک بررسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نشان داد که مصرف ویتامین «D» اثرات مفیدی بر بهبود BMI و سایر شاخص‌های آنتروپومتریک کودکان دارد.

کمبود ویتامین «D» یک نگرانی جهانی برای سلامت عمومی در همه گروه‌های سنی است و شیوع کمبود ویتامین «D» در کودکان برحسب منطقه جغرافیایی متفاوت است و در برخی از جمعیت‌ها نسبتاً زیاد است.

از طرفی منابع غذایی ویتامین«D» محدود است و اکثر آن‌ها حاوی مقادیر کمی از این ماده مغذی هستند که ضرورت مکمل ویتامین «D» و غنی‌سازی غذا را برجسته می‌کند.

وضعیت ضعیف ویتامین «D» با بسیاری از مشکلات سلامتی از جمله افزایش خطر ابتلا به راشیتیسم، آسم، اختلال بیش فعالی، اختلال طیف اوتیسم،  عفونت و و دیابت نوع ۱ در ارتباط است.

در مقابل، مکمل ویتامین «D» اثرات مفیدی در پیشگیری یا بهبود بسیاری از این شرایط نشان داده است.

البته اضافه وزن و چاقی در دوران کودکی نیز همچنان یک مسئله مهم بهداشتی در سراسر جهان است که لذا با توجه به نقش احتمالی ویتامین«D» در تنظیم چربی‌زایی، چنین ارتباطی می‌تواند منطقی باشد هرچند که برخی فاکتورهای دیگر نیز در این زمینه دخیل هستند.

بر همین اساس محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مطالعه‌ای به بررسی اثر مکمل یاری ویتامین «D » بر شاخص‌های آنتروپومتریک در کودکان و نوجوانان پرداخته‌اند.

نتایج این مطالعه که توسط یک گروه تحقیقاتی متشکل از سپیده سلطانی، سارا بیگ­رضایی، شیما عبداللهی، مرضیه عشوری، معصومه خلیقی سیکارودی و مهدیه السادات موسوی­راد انجام شد، نشان می‎دهد که مصرف ویتامین D با بهبود شاخص‌های انتروپومتریک در کودکان ارتباط دارد.

بر اساس یافته­ های این مطالعه پیشنهاداتی در خصوص اهمیت مکمل یاری ویتامین D بر بهبود شاخص‌های انتروپومتریک در کودکان ارائه شده است.

این مطالعه با استفاده از یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) به منظور تعیین این که آیا مکمل‌های خوراکی ویتامین D (مکمل خوراکی و غذاهای غنی‌شده) با تغییرات وزن بدن در کودکان و نوجوانان مرتبط است یا خیر، طراحی شد.

در همین راستا نیز پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Scopus، Cochrane و Web of Science از ابتدا تا ۲۸ اکتبر ۲۰۲۲ جستجو و میانگین تفاوت و فاصله اطمینان ۹۵ درصدی (CI) پیامدهای مرتبط با استفاده از مدل اثرات تصادفی ادغام شدند.

در همین رابطه بیست و یک RCT در متاآنالیز گنجانده شد که نتایج کاهش قابل‌توجهی در شاخص توده بدنی (BMI) به دنبال مصرف مکمل ویتامین D در کودکان و نوجوانان را نشان داد.

در این تحقیق افزایش وزن قابل‌توجهی در جمعیت کودکان سالم پیدا شد و هنگامی که دز مکمل ویتامین D تا ۶۰۰ واحد در روز بود، شواهد قطعی برای وزن، بسیار کم، برای قد و BMI متوسط و برای نتایج باقی مانده کم بود.

نتایج نشان می‌دهد که مکمل ویتامین D ممکن است منجر به افزایش وزن معنی‌دار در کودکان و نوجوانان شود، در حالی که BMI کاهش یافته است.

اگرچه تغییر قابل‌توجهی در قد مشاهده نشد، به نظر می‌رسد مکمل ویتامین D ممکن است با افزایش رشد اسکلتی این تغییرات را ایجاد کند.

با این حال RCT‌های با کیفیت بالا، با مدت زمان طولانی‌تر و حجم نمونه بزرگ‌تر، برای به دست آوردن شواهد مطمئن‌تری در این زمینه مورد نیاز است.

انتهای ییام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha