• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1403040402421
  • منبع : روابط عمومی برنامه

نمایش خیابانی و مولودی در موکب روضة الزینب (س) به مناسبت غدیر

نمایش خیابانی و مولودی در موکب روضة الزینب (س) به مناسبت غدیر

موکب مردمی روضة الزینب (س) با برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری، مذهبی به پیشواز عید غدیر رفت.

به گزارش ایسنا، میلاد جباری مولا، کارگردان تئاتر و سخنگوی موکب فرهنگی- مذهبی روضه‌الزینب(س) درباره برنامه‌های این موکب توضیح داد: موکب روضه الزینب (س) در ایام عید غدیر از شنبه ۲ تا ۶ تیر ماه به مناسبت  عید غدیر با برنامه‌های متنوع از ساعت ۱۸ تا پاسی از شب  در میدان شهدا در خدمت مردم خواهد بود.

جباری با اشاره به اجرای برنامه رادیویی در این موکب گفت: این برنامه ساعت ۱۸ تا ۲۰ مستقیماً از رادیو نمایش، پخش زنده خواهد داشت. در این برنامه شاعرانی از جمله هادی جان فدا، محمد بیابانی، عمار موحد، حسین اوتادی، حسین واعظی و نیز علی‌محمد مؤدب حضور خواهند داشت. این برنامه رادیویی، روایتگر اتفاقاتی است که در این موکب در طی این چند شب رخ می‌دهد. از نمایشنامه خوانی گرفته تا نشست آئینی و خواندن کتاب‌هایی با موضوع امیرالمومنین و نمایش نامه‌خوانی که بخشی از برنامه‌های این موکب است.

وی با اشاره به شکل گیری یک پویش مردمی در این خیمه بیان کرد: با همکاری رادیو نمایش و ستاد دیه کشور، پویشی با عنوان پویش مردمی آزادی زندانیان و جرائم غیر عمد و مالی تشکیل ‌شده است. در این پویش بنا داریم با حمایت مردم، در این چند روز عید، بانی آزادی تعدادی از زندانیان باشیم. در حقیقت این پویش تلاش دارد تا همت مردم را برای آزادی زندانیان تجمیع کند.

این کارگردان تئاتر در ارتباط با برنامه‌های حاشیه‌ای این موکب گفت: هر شب ساعت ۱۸ پذیرای مهمانان حاضر در این موکب خواهیم بود. در بخش پذیرایی هم طعام علوی را تدارک دیده‌ایم و در کنار آن، غرفه کودک و نمایش عروسکی را خواهیم داشت.  روزانه نزدیک به شش هزار پرس لقمه و غذا برای علاقه مندان به امیر المومنین (ع) تهیه می‌شود.

وی افزود: هر سال در این خیمه آیین سمنوپزان عید غدیر را تدارک می‌بینیم و امسال نیز این سنت برقرار است و در روز عید غدیر مراسم سمنوپزان برقرار خواهد بود.

این فعال فرهنگی با تأکید بر مشارکت مردم در برپایی این موکب افزود: یکی از ویژگی‌های این موکب مردمی بودن آن است و برگزاری آن با مشارکت مردم و هنرمندان، شعرا و هیئت‌های مذهبی انجام می‌شود و تلاش کرده‌ایم، هرسال این خیمه‌گاه باشکوه‌تر برگزار شود.

جباری با بیان برنامه‌های این موکب در شب‌های عید غدیر توضیح داد: هر شب از ساعت ۱۸ تا ۲۱ نمایش‌ها و نشست¬های هنری برگزار می‌شود و از ساعت  ۲۱  به بعد، مراسم جشن و مدیحه‌سرایی برقرار است و هم‌زمان با آن، غرفه‌هایی با موضوع سلامت و کودکان برپا می‌شود که البته تمام این غرفه‌ها مردمی اداره می‌شوند.

وی با اشاره به کتاب «نمایش‌های علوی» گفت: کتاب نمایش‌های علوی مجموعه‌ای از نمایشنامه‌هایی است که در قالب کودکانه نگاشته شده است و زندگی امیرالمؤمنین را به زبان کودکان روایت می‌کند. نمایشنامه‌های این کتاب به‌گونه‌ای نوشته شده است که کودکان بین ۹ تا ۱۳ سال می‌توانند در فضای خانه و همراه با خانواده آن را اجرا کنند. این کتاب در نوع خودش بی‌نظیر و کاربردی است و تلاش کرده‌ایم محتوا را در اشاعه سیره امیرالمومنین تعریف کنیم و در کنار آن، زبان هنر را متناسب با نسل امروز ارائه دهیم. در حقیقت این موکب بهانه¬ای شده است تا مخاطبان با این کتاب آشنا شوند.

جباری افزود: در این خیمه، نقالی علوی نیز برگزار و نمایش‌هایی توسط کودکان اجرا می¬شود. با توجه به ‌ضرورت آشنایی نسل امروز با هنر نقالی تلاش کردم تا آنجا که در حد توانم است، کودکان را برای نقالی تربیت کنم. در ایام برپایی این خیمه، گروهی از این هنرمندان کوچک، نقالی علوی را هم اجرا خواهند کرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در آخرین شب یعنی شب عید غدیر تلاش کردیم، از هنرمندان مطرح تئاتر و تلویزیون هم در این خیمه حضور داشته باشند. روضه الزینب (س) با حمایت مالی مردم تلاش داشته از تا موکب‌های کوچک حمایت کند و این کمک تنها مالی نیست. در حقیقت روضه الزینب (س) یک جریانی است که تلاش می‌کند، واقعه غدیر را مرور کند و زنده نگه دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha