• پنجشنبه / ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۹:۱۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403032416615
  • خبرنگار : 71234

میزگرد فرهنگی

قالیباف: فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است/همیشه مدافع رسانه‌ها بودم

قالیباف: فرهنگ زنانه‌ترین عنصر جامعه است/همیشه مدافع رسانه‌ها بودم

کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: موضوع زن و خانواده مهمترین موضوع در عرصه فرهنگ است لذا زن را مهمترین عنصر خانواده به عنوان پایه و سلول اصلی جامعه می دانیم. فرهنگ زنانه ترین عنصر جامعه است.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد فرهنگی»، اظهار کرد: موضوع فرهنگ از موضوعات مهم و اساسی هر جامعه است. نام دولت را «خدمت و پیشرفت» انتخاب کردیم و بر این باوریم وقتی حرف از خدمت و پیشرفت می زنیم دقیقا یک برهم‌کنشی با مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. در واقع پیشرفت بر فرهنگ و فرهنگ بر پیشرفت و فرهنگ بر خدمت و خدمات فرهنگی اثر دارد.

وی ادامه داد: بدون پرداختن به اولویت های فرهنگی نمیتوان به پیشرفت رسید و بدون فرهنگ نمی توان کارها را به سرانجام رساند.

قالیباف بیان کرد: رهبری بیش از ۱۰ سال تاکید بر مسائل اقتصادی داشتند چون مسائل اقتصادی تاثیر بر مسائل فرهنگی می‌گذارد. وقتی از پیشرفت حرف می زنیم حرف از فرهنگ تولید و سرمایه‌گذاری است.

وی گفت: وقتی کشوری تورم بالا و بیش از یک دهه تورم زیادی دارد شرایط به گونه ای می شود که خانواده ها نمی توانند در فشارها اخلاق را رعایت کنند.

قالیباف تاکید کرد: نقش فرهنگ در دولت ما به عنوان دولت خدمت و پشرفت، اساسی است.موضوع زن و خانواده هم مهمترین موضوع در عرصه فرهنگ است و زن را مهمترین عنصر خانواده به عنوان پایه و سلول اصلی جامعه می‌دانیم. فرهنگ زنانه ترین عنصر جامعه است.

*مدیریت مهمترین موضوع در آموزش و پروش است

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره مهمترین مساله آموزش و پرورش و برنامه هایش برای شکوفایی آن گفت: در آموزش و پرورش اولین و آخرین موضوع مهم بحث مدیریت و ثبات مدیریت است.

وی ادامه  داد: در ۲۰ سال گذشته قریب به ۱۷ وزیر و سرپرست تغییر دادیم لذا مدیر قوی و ثبات مهم است و ما در دولت چهاردهم  مدیر قوی و ثبات می‌ آوریم.

قالیباف با بیان این‌که «سلسله مراتب در آموزش و پروش اشکال دارد»، گفت: دوعنصر معلم و مدرسه در آموزش و پروش مهم است و باید به آن باید توجه کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توحه به معیشت معلمان گفت: این موضوع را در مجلس و در رتبه بندی معلمان دنبال کردیم.

قالیباف بر لزوم حرکت به سمت داشتن مدیریت قوی و مثبت مدیریتی و اصلاح نهادی و رفتار سیستمی و هوشمندسازی و شفاف‌سازی در آموزش و پرورش تاکید کرد و با اشاره به آموزش مجازی در زمان کرونا گفت: کرونا نعمتی بود که در بستر سیستم «شاد» آموزش مجازی صورت گرفت و بروکراسی جمع شد اما بعد دوباره تعطیل کردیم که باید آن روند را ادامه داد.

وی با تاکید بر لزوم توجه به آموزش مجازی گفت: در آموزش و پروش به ذهن دانش‌آموزان فشار وارد شده و توجه کمی به موضوع اوقات فراغت و مهارت آموزی آن‌ها می‌شود که در دولت چهاردهم به عنوان موضوعات اساسی مورد توجه قرار می‌گیرد؛ این‌ها شعار نیست چون در مجلس به صورت روشن در برنامه هفتم چندین ماده مخصوص تحولات در حوزه آموزش و پرورش است.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بهره‌وری را مهمترین موضوع در آموزش و پرورش دانست و افزود:  مدیریت و علم یعنی استفاده از نخبگان و اساتید و اهالی فن مهم است.

وی همچنین بیان کرد: برنامه هفتم سند قانونی است اما اگر رییس جمهور مدیر قوی نباشد به اندازه برگ کاغذ ارزش دارد و ارزش دیگری ندارد. قانون برنامه هفتم را باید با مدیر قوی دنبال کرد.

* همیشه مدافع رسانه‌ها بودم

وی همچنین درباره بازداشت دو فعال رسانه‌ای و طرح شکایت از آن‌ها گفت: بدون شک رسانه و آزادی رسانه و عملکرد رسانه به عنوان نمایندگی افکار عمومی مهم است چراکه؛  نظارت کرده و حرف مردم و نقد جامعه را دنبال می‌کنند و باید آزادی عمل داشته باشند.

قالیباف گفت: در زمان نیروی انتظامی فرمانده قبلی بیش از ۲۰۰ شکایت از رسانه‌ها کرده بود که من وقتی وارد  نیروی انتظامی شدم آن ها را پس گرفتم؛ لذا اعتقاد به رسانه دارم و در حوزه شهرداری تهران هم همین‌گونه عمل کردم.

وی ادامه داد: در همین دوره در مجلس بودم هیچ وقت به صورت فردی خودم و مجموعه ما شکایت نکرد؛ در مواردی هم ممکن است که خبرنگاری قانون رعایت نکرده و فراتر از قانون عمل کرده است.

وی درباره طرح شکایت از دو فعال رسانه‌ای هم گفت: این ها در در دادگاه اولیه و ثانویه و حتی در دیوان عدالت اداری شاکی خصوصی داشته‌اند؛ آیا شما می‌خواهید از شاکی خصوصی خواهش کنم که او را ببخشید؛ چشم این را دنبال می‌کنم ولی وقتی شاکی خصوصی دارد حقوق مردم و افراد باید محترم شمرده شود.

این کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری هم‌چنین گغت: وقتی رسانه‌ای به اشتباه موضوع دروغی گفت باز نسبت به او شکایت نکردم و مدعی العموم کار خودش را کرد؛ همیشه مدافع رسانه‌ها بودم و از آن طرف در قوانین و پیگیری و خدمات تعاونی مسکن در خدمت‌شان بودیم؛ صدای رسانه صدای حق جامعه است که باید همه کارگزاران و دولتمردان نسبت به آن متعهد باشند و آن ندای واقعی مردم است.

* مادر فرهنگی ترین عنصر جامعه است

وی درباره بحث زنان گفت: معتقدم در حوزه مسائل فرهنگی موضوع زن و خانواده بسیار مهم و جدی و اساس کار است.

قالیباف با تاکید بر این‌که «زن و خانواده موضوع مهمی است»، گفت: در فرهنگ ایرانی پدر و پسر کوه می رفتند و خانم و دختر خانواده صبحانه آماده می‌کرد اما ما در شهرداری تهران استخرهای دو قلو با پارکینگ مشترک و دو استخر مجزا ساختیم که خانواده با هم بیایند.

وی بحث خانواده و زنان در حوزه فرهنگ را مهم دانست و گفت: زن به عنوان مادر فرهنگی ترین عنصر جامعه و فرهنگ، زنانه ترین عنصر جامعه است پس باید در تصمیم و تحقق آن وفادار باشیم. همین اتفاق در پلیس رخ داد و پلیس زن آوردیم چون اعتقاد به زنان و دختران در پلیس داشتیم که درجه گرفته و با رعایت فرهنگی اسلامی و ایرانی کار می‌کنند.


* من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم

قالیباف درباره توجه به پیوست‌های فرهنگی در پروژه‌های بزرگ گفت: من مدیر پروژه‌ای نیستم و مدیر پروسه‌ای هستم؛ یکی‌ از اشتباهات ما این است که وقتی هر سازه و زیرساختی ساختیم بعد پیوست فرهنگی درست کنیم که این غلط ترین کار است که تبدیل به کار الصاقی می‌شود. یعنی فرهنگ را اساس نمی‌دانیم.

وی ادامه داد: اساسا باید موضوعات فرهنگی در سیستم‌های کالبدی و ساختاری باشد و ما در شهر تهران این مدل را پیش بردیم؛ شهر تهران طرح جامع و تفصیلی به مدت ۴۰ سال داشت و بدون طرح اداره شد پس  ما در شهرداری اول طرح جامع شهر و بعد طرح تفصیلی و بعدو طرح منظر را تصویب کرده و برآوردهای فرهنگی را استخراج کردیم.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت شهر تهران در حوزه سینما و تئاتر گفت: از من به عنوان شهرداری توقع تولید محتوا نداریم ولی در زیرساخت ،فهمیدم مجتمع فرهنگی نیاز داریم و لذا اکنون باغ کتاب در تراز جهانی است. امروز در شهر تهران بزرگ‌ترین باغ کتاب و بهترین پارک را داریم.

* حکمرانی در فضای مجازی نداشته باشیم ولنگاری رخ می‌دهد

قالیباف درباره حوزه فضای مجازی هم به کارشناس این برنامه پاسخ داد: ما حتما باید حضور قدرتمندانه و موثر و حکمرانی در فضای مجازی داشته باشیم وگرنه ‌ولنگاری رخ می‌دهد. هیچ کجای دنیا را نمی‌توان پیدا کرد که اجازه داده شود حکمرانی در فضای مجازی نباشد.

وی با اشاره به سفرش به یکی از کشورهای اسکاندیناوی گفت: در آن جا اگر کسی مدرسه نرود پدر و مادرش را توبیخ می‌کنند. پدر فرزند زیر ۱۸ سال اجازه دارد تمام کارهایش را کنترل کند و محدودیت دسترسی بدهد پس کسی مانع حکمرانی نمی‌شود.  

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: ما در این بخش سند سیاست‌های کلان در فضای مجازی در شورای عالی فضای مجازی داریم که در مجلس دنبال کرده‌ایم و باید آن سیاست‌ها را تبدیل به قانون کرد. اگر مقداری در این بحث تاخیر بوجود آمد بدان دلیل بود که آن سیاست‌ها وجود نداشت.

قالیباف یادآور شد: ما در مجلس پیگیری کردیم؛ من از جایگاه حقوقی خودم عضو شورای عالی فضای مجازی هستم. آن جا در  ۵ بند بحث شد که در کمیسیون فرهنگی پیگیری کردیم و در نهایت این ۵ بند تصویب شد. این موارد برای نظم و انضباط در فضای مجازی است.

وی گفت« باید در حوزه فضای مجازی محدودیت‌هایی ایجاد کرد به اندازه کنترلی که ولنگاری نبینم و در عین حال هم باید گشایشی داشت.

قالیباف با اشاره به فرصت‌ها و محدودیت‌های کنترل‌ها و گشایش‌ها گفت: اکثر کارها در حوزه اقتصاد در فضای مجازی است. در حوزه فرهنگی هم فضای مجازی موثر است که نمونه آن بازی های اینترنتی است.  

* سهم ایران حوزه بازی های اینترنتی فقط ۱۰ میلیون دلار است

وی توضیح داد: امروز در پنجره طلایی در دوره ۷ ساله هستیم که جوانان بازی اینترنتی می کنند؛ فلان کشور در بازی اینترنی زبان و ادبیات و رفتار و آداب و رسوم خودش را می‌آورد و در نهایت استفاده اقتصادی و فرهنگی می‌برد اما سهم ما چقدر است؟ الان سهم اقتصاد فقط در حوزه بازی های اینترنتی بالای ۲۰۰ میلیارد دلار درسال است که سهم ایران ۱۰ میلیون دلار است. می‌توان این فرصت را برای جوانان فراهم کر که از طریق بازی‌های اینترنتی فرهنگ و آداب و رسوم و زبان فارسی را منتقل کرد و بهره اقتصادی هم برد در غیراین صورت جوان ما از طریق فیلترینگ وارد شده که خسارات مادی و فرهنگی می‌بنیم اما باز هم این بدان معنا نیست که در حوزه فضای مجازی ولنگاری باشد چون باید حکمرانی و مدیریت باشد. اما ما کارگزارن و مدیران باید به این فهم برسیم که در محدودیت‌ها و گشایش‌ها فرصت‌ها و خسارات را ببینیم.

* نخبگان باید شاد باشند

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره لزوم شایسته سالاری و استفاده از نخبگان گفت: برای ایجاد تحول باید از اندیشمندان استفاده کرد و همچنین به این فهم رسید که چطور منزلت را به ثروت تبدیل کرد.

وی با بیان این‌که «موضوعات اجتماعی سه وجه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دارد»،‌ افزود: بدون علم و دانش و نخبگان محال است که کاری کنیم؛‌ نخبگان و مردم دو عنصر تحول است که هر وقت آن‌ها را حذف کردیم همه چیز را از دست دادیم. نخبگان باید شاد باشند و امید داشته باشند و باید به اساتید احترام گذاریم؛ وقتی از استاد و اندیشمند استفاده نشد، او ناامید می‌شود، بعد دانشجو سرکلاس نشاط ندارد و از این جا مهاجرت شروع می شود وگرنه همه دلداده به ایران عزیز هستند.

قالیباف نخبگان را کلید حل مشکلات دانست و تاکید کرد: ما سواد و فهم این را نداریم که در کشور مشکل را تبدیل به مساله کرده و بعد آن را حل کنیم که این وظیفه نخبگان است وگرنه افراد ضعیف در مدیریت و عدم به کارگیری از اندیشمندان مشکل را از نقطه‌ای دیگر منتقل کرده و وضع را پیچیده‌تر و بدتر می‌کنند؛ ناترازی‌های کشور ریشه در این موضوعات دارد؛ لذا اساس ما برای رسیدن به بهره‌وری در دولت «خدمت و پیشرفت» توجه به علم و دانش و مدیرقوی است.

۵ وزیر و معاون رییس جمهور به مرحله استیضاح رسیده بودند

در ادامه انتظامی کارشناس فرهنگی برنامه با طرح سوالاتی از قالیباف گفت: شما در صورت رئیس‌جمهور شدن فیلترینگ را برمی‌دارید یا خیر؟ چه برنامه ای مربوط به برگرداندن اساتید اخراجی و ممیزی حوزه فرهنگ و هنر دارید. سخت گیری در حوزه رسانه و فرهنگ زیاد است و اشخاص و تریبون ها و افراد غیرمرتبط دخالت می کنند، شما به ممیزی پیش از نشر اعتقاد دارید؟ خانواده های فرهنگی از وضعیت فرهنگ انتقاد دارند و شما گفتید که بنا بر حفظ مدیران فرهنگی دارید لذا سوالم این است که آیا وزیر ارشاد را نگه می دارید؟

قالیباف در پاسخ به این سوالات گفت: شما در روزنامه همشهری از مدیران خوب ما بودید و نحوه ارتباط من را با خبرنگاران و رسانه دیدید پس خودتان می‌توانید د ر آن بخش قضاوت کنید.

ک  گفت: من نماینده مجلس هستم و باید صدای مردم را دنبال کنم اما همه باید حرمت قانون را حفظ کنیم؛ قانون چه خوب وچه بد باید اجرا شود. اگر قانون بد است باید اصلاح شود.

قالیباف افزود: هر کجا هر کسی در کتاب و فیلم و رسانه و در بخش قضایی پایی فراتر از حوزه قانون بگذارد ما در مجلس و کمیسیون اصل نود و سایر کمیسیون‌های مربوطه مکلف به رسیدگی هستیم که این کار را انجام دادیم.

در این هنگام انتظامی صحبت های قالیباف را قطع کرد و گفت: زمانی که ما در وزارت ارشاد بودیم تقریبا هفته یک بار وزیر به مجلس احضار می‌شد؛ وزیر ارشاد فعلی چند بار به مجلس احضار شد؟

قالیباف در پاسخ گفت: بهتر است از طرف دیگر پاسخ دهم؛ باید گفت چه طور در مجلس و همکاری و همگرایی برای پیشرفت و حل مشکلات کشور مدیریت کردیم که در طول دولت شهید رییسی، یک وزیر استیضاح شده و همه وزرا از جمله وزیر ارشاد در روز سه‌شنبه های نظارتی در جلسات علنی مجلس حضور پیدا کرده و برای آن‌ها مهلت زمانی برای انجام اصلاحات گذاشته شد.

وی ادامه داد: در نهایت ۵ وزیر و معاون رییس جمهور به مرحله استیضاح رسیده بودند اما دولت به اشکال پی‌برده و خودش وزیر و معاونش را تعویض کرده که کشور وارد تنش نشود پس مجلس کارش را انجام داده است.

قالیباف تاکید کرد: من به عنوان نماینده مردم مکلف به پاسداری از حقوق مردم و قانون هستم؛ شما در کدام دوره سراغ دارید که در چنین مدتی این میزان تغییرات رخ دهد؟ حالا حتما باید استیضاح شود که برای کشور تنش درست شود؟ مهم این است که اگر فردی ناکارآمد است،‌عوض شود و این از ویژگی های رییس جمهور شهید بود.

*بارها وزیر ارشاد  به مجلس آمده و جواب داده است

کاندیدای انتخابات چهارهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به جلسات مجلس دوازدهم با حضور وزرا گفت: بارها وزیر ارشاد به کمیسیون تخصصی و صحن مجلس آمده و جواب داده است.

مجددا انتظامی خطاب به قالیباف گفت: پس ما امیدوار باشیم که شما وزیر ارشاد را نگه می دارید؟

قالیباف پاسخ داد: خیر؛ من هیچ وقت چنین حرفی نزدم.

*باید از افراد شایسته بدون توجه به تفکرات سیاسی اش استفاده کرد

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در آموزش و پروش باید شایسته پروی کرد اما این وضعیت تربیت نیروی انسانی ما است که چنین مشکلاتی را ایجاد می‌کند. وقتی می‌خواهیم وزیری انتخاب کنیم باید شایسته‌گزینی شود که متاسفانه در برخی موارد این کار را انجام ندادیم. پس ما در شایسته گزینی و شایسته پروری و بعد در شایسته‌سالاری مشکل درایم.

قالیباف افزود: در انتخاب افراد اگر مدیر قوی وجود دارد اما حتی موافق قالیباف نباشد و از گروه و حزب دیگری باشد، باید از آن در کابینه استفاده کرد.

وی تاکید کرد: مطمئن باشید در اتمام موضوعات فرهنگی پایه کار هستیم و آن را پایه و اساس کار می‌دانیم.

* باید حرمت و منزلت استاد را شنید

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه اش برای رشد علمی کشور گفت: برخی از کشورهای منطقه ممکن است رشد بیشتری نسبت به ما داشته باشند که برخی از این رشدها بادکنکی است چون برخی از اساتید از کشورهای دیگر آورده و مباحث را دنبال می کنند ولی زنگ خطر خورده شده است پس باید درصدی از اعتبارات به حوزه تحقیق اختصاص داده شود که این کار صورت نمی گیرد.

قالیباف تاکید کرد که باید حرف استاد را شنید وحرمت و منزلت و شادابی او را حفظ کرد. نمی توان این موارد را با بخشنامه حل کرد.


** این نشست با محوریت «فرهنگی» برگزار شد. الهام یاوری، شهاب اسفندیاری و حسین اننظامی از اساتید دانشگاه به عنوان کارشناسان برنامه و صدیقه سادات حجازی و مصطفی غفاری به عنوان مشاوران محمدباقر قالیباف در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha