• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403032215128
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار انتخاباتی ایسنا؛ ۲۲ خرداد

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

پس از بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و تایید صلاحیت ۶ نامزد از سوی شورای نگهبان،‌ با شکل‌گیری و انتصاب اعضای ستادهای انتخاباتی نامزدها، فعالیت‌هایشان آغاز شد.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی سه شنبه - بیست و دوم خرداد ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به این‌که برای شرکت در این انتخابات شناسنامه یا کارت ملی نیاز است، اعلام کرد: دستگاه احزار هویت در همه شعبه‌های اخذ رای فراهم است و نیاز به مُهر زدن روی شناسنامه نیست. بر اساس اصلاحیه قانون انتخابات، رای دهنده با کارت ملی یا شناسنامه رای می‌دهد و تعرفه رای هم کاغذی خواهد بود. در قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، انتخابات تمام الکترونیکی دیده نشده و به همین جهت محدودیت قانونی داریم.

محسن اسلامی افزود: ۲۵۰ نقطه در سراسر دنیا برای دریافت رای از ایرانیان خارج کشور در نظر گرفته شده، رأی‌دهندگان در صورت همراه نداشتن شناسنامه و کارت ملی می‌توانند با ارائه گذرنامۀ معتبر ایرانی، در سفارتخانه‌ها یا سرکنسولگری‌های ایران رأی بدهند.

در همین راستا رئیس ستاد انتخابات کشور طی حکمی «علیرضا محمودی» را به عنوان مسئول برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور منصوب کرد.

فرماندار تهران هم از آمادگی ۳۸۵۰ شعبه برای اخذ رای از مردم در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۱۲ شعبه به صورت سیار خواهند بود.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

در پی اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری،‌ سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد که پروندۀ هر ۸۰ نفر ثبت‌نام کننده برای انتخابات ریاست‌جمهوری بررسی و تمام سوابق افراد مورد بررسی قرار گرفت و حتی پروندۀ برخی داوطلبان بیش از یک‌بار بررسی شد.

سخنگوی قوه‌قضائیه هم در اظهاراتی خاطرنشان کرد: اگر بی‌اخلاقی انتخاباتی مشاهده شود مقامات قضایی طبق قانون با افراد برخورد می‌کنند. شورای نگهبان نیز در این مرحله رصد کامل بر بحث اخلاق انتخاباتی نامزدها را در دستور کار دارد.

رئیس شورای هیأت‌های مذهبی نیز تاکید کرده است که هیئات مذهبی حق حمایت از داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.

رسانه‌ KHAMENEI.IR هم توصیه‌های رهبر انقلاب به نامزدهای انتخابات و هواداران آن‌ها درباره رعایت اخلاق انتخاباتی را بررسی کرده که مشروح آن را می توانید در این لینک بخوانید.

برنامۀ تبلیغاتی امروز-سه شنبه نامزدهای انتخابات نیز عبارت است از:

برنامه «صف اول» با حضور قاضی‌زاده هاشمی، ساعت ۱۷:۳۰ شبکه خبر. برنامۀ «با مردم» با حضور سعید جلیلی، ساعت ۱۸:۳۰ شبکه یک . برنامۀ «گفت‌وگوی ویژۀ خبری» با حضور محمدباقر قالیباف، ساعت ۲۲ شبکه خبر.

اخباری از ستادهای انتخاباتی نامزدها

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را می توانید در این گزارش مرور کنید.

در پی برگزاری جلسه هیات عالی شورای وحدت، روسا و دبیران کل احزاب زیرمجموعه این تشکل سیاسی اصولگرا، از کاندیداتوری حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کرد و شهاب‌الدین صدر نیز به عنوان رئیس ستادهای مردمی مصطفی پورمحمدی تعیین شد.

همچینن حجت الله ایوبی استاد دانشگاه تهران، دبیرکل پیشین کمیسیون ملی یونسکو و رئیس سابق سازمان سینمایی از امروز به‌عنوان رئیس ستاد انتخاباتی وی آغاز به کار کرد.

برخی کانال های خبری هم از مذاکره با عباس عراقچی برای حضور در ستاد انتخاباتی پورمحمدی خبر دادند.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها


مسعود پزشکیان   نامزد دیگر انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در احکامی جداگانه ۶ معاون ستاد انتخاباتی خود را منصوب کرد.

بر این اساس سید محمدعلی افشانی به عنوان معاون امور استان‌ها، علی شکوری راد به عنوان معاون تبلیغات،  حجت نظری به عنوان معاون جوانان و دانشجویان،  فاطمه راکعی به عنوان معاون بانوان،  احمد صادق بناب به عنوان معاون مالی و اقتصادی،  ابراهیم شیخ به عنوان معاون روابط عمومی منصوب شدند.

لازم به ذکر است که پزشکیان پیشتر علی عبدالعلی زاده را به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی خود منصوب کرده بود.

به گفته یک عضو هیات رئیسه مجلس مسعود پزشکیان برای حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی از کارهای خود مرخصی گرفت.

مصطفی پوردهقان اردکان عضو فراکسیون مستقلین مجلس هم  از جلسه امروز این فراکسیون با مسعود پزشکیان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

امروز همچنین حجت‌الاسلام آزادیخواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی خبرداد که به عنوان رئیس کمیته روحانیت ستاد محمد باقر قالیباف منصوب شده است.

وی با بیان اینکه کار خود را با قدرت و قوت شروع کردیم، ادامه داد: درصدد هستیم که کمیته روحانیت بسیار قوی برای مشارکت روحانیت و تشکل‌های دینی در ستاد آقای قالیباف داشته باشیم.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

روابط عمومی ستاد سعید جلیلی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتشار بیانیه‌ای عنوان کرد: شعار ستاد سعید جلیلی «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه» انتخاب شد.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

علیرضا زاکانی هم برای ایام مرخصی‌ جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم طی نامه ای خطاب به رییس شورای اسلامی شهر، مهدی منوری مشاور و مدیرکل حوزه شهردار را مسئول هماهنگی و پیگیری امور مدیریت شهری تهران را معرفی کرد.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

امروز همچنین در تعدادی از کاناهای خبری شعارهای انتخاباتی کاندیداها منتشر شده بود که عبارت است از:

پزشکیان: «برای ایران»

پورمحمدی: «دولت قرار؛ عدالت ثروت، قدرت»

جلیلی: «یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه»

زاکانی: «دولت خدمت»

قاضی‌زاده: «دولت مردم و خانواده»

قالیباف: «خدمت و پیشرفت»

شخصیت‌ها چه گفتند؟

محسن رضایی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به در نشست صمیمانه مجمع اجماع نیروهای انقلاب،‌ نوشت: نیروهای انقلاب چاره‌ای جز اجماع بر نامزد مقبول ندارند و مشارکت همه گروه‌ها در «‎مانا» تا زمان اجماع و پس از آن ادامه می‌یابد.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با انتشار بیانیه ای از مسعود پزشکیان برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام حمایت کرد.

وی  در بخشی از بیانیه‌ خود با انتقاد از عدم احراز صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به مردم نوشته است: «قرار من با شما این بود که برای ایران و اسلام در هر موقعیتی به دنبال خلق فرصت‌های نو باشیم. امروز زمان عمل به همان قرارهاست. من طبق همان قرار حمایت تام و تمام خود را از نامزد جبهه اصلاحات ایران و دوست عزیز و همکار سختکوشم جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان که مظهر صداقت، صراحت، شجاعت، پاک‌زیستی و پاک‌دستی در حکمرانی است، اعلام می‌کنم.»

* همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم با انتشار بیانیه‌ای نسبت به عدم احراز صلاحیت خود برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان داد.

همتی در بخشی از این بیانیه با بیان اینکه «امروز به دلایل مشخصی اولویت اول و مهم کشور تعیین راهبرد درست توسعه و اصلاحات گسترده و عمیق اقتصادی» است، تاکید کرد: «امروز فرصت بیشتری برای آزمون و خطا نداریم. امیدوارم کسی رأی اعتماد مردم را کسب کند که برنامه مشخص و شفافی برای هدایت اقتصاد کشور داشته باشد و راهبرد توسعه مورد نظر خود را دقیق و شفاف بر مبنای یافته‌های علم اقتصاد برای آگاهی مردم ارائه کند.»

*‌ محمدهاشمی هم در تحلیلی از فضای انتخاباتی کشور گفته است: اگر اصلاح‌طلبان بتوانند آرای خاکستری را جذب کنند،‌ پزشکیان رئیس‌جمهور دوره چهاردهم خواهد بود.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

* عباس سلیمی‌نمین کارشناس مسائل سیاسی و فعال سیاسی اصولگرا در تحلیل خود از کاندیداهای انتخابات پیش رو معتقد است که در انتخابات ریاست جمهوری، اصلاح‌طلب‌ها متفق و اصولگرایان متفرقند و کار اصولگرایان برای این دور از انتخابات به دلیل اجماع نداشتن روی یک نامزد سخت است.

* در نقد نخستین اظهارات تلویزیونی مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری،‌ محمدحسن آصفری فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه «صحبت‌های آقای پزشکیان به جای ارائه راهکار، بیشتر حول محور گفتمان درمانی بود»، اظهار کرد: اینکه دولتی‌ها در حوزه‌های مختلف اعم از درمان و حقوق و دستمزد بر سر سفره‌ای بنشیند که مردم نشستند، حرف‌های قشنگ و خوبی است اما باید برنامه‌های اجرایی این موضوع نیز عنوان شود.

محمود صادقی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها هم در تحلیلی از اظهارات مسعود پزشکیان در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» گفت: پزشکیان باید هرچه سریعتر گفتمانش را اصلاح کند تا امیدهایی که ایجاد شده است، به یاس تبدیل نشود. الان من نشانه‌هایی از امیدواری به پزشکیان را مشاهده می‌کنم و او نباید اجازه دهد که این امید آسیب ببیند. مردم از شعار و حرف کلی عبور کرده‌اند و الان باید به آنها بگوییم گره کار کجاست و چگونه می‌توان این گره را باز کرد.

صادقی همچنین در توییتی نوشت: طبق برآورد اولیه از نظرات افراد در گروه های هوادار اصلاح‌طلبان اولین برنامه زنده تلویزیونی پزشکیان⁩ پایین‌تر از حد انتظار بود. اگر تنها نامزد اصلاح طلبان در برنامه های بعدی با همین دست فرمان حرکت کند، توانایی برانگیختن سازمان رأی اصلاح‌طلبان را نخواهد داشت.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

* اما حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی با اشاره به اینکه پزشکیان خیلی با مردم صمیمی است، خاطرنشان کرد که دولت او هیچ تصمیمی نمی گیرد که به ضرر مردم باشد. مراقبت کافی خواهد داشت. شاید نخبگان رنجش هایی برایشان پیش بیاید، اما عامه مردم از سیاست های آقای پزشکیان لطمه نخواهند خورد.

* عباس عبدی از دیگر فعالان سیاسی اصلاح طلب در تحلیل خود از فضای انتخاباتی کشور تاکید دارد که مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند و قطعا روند مشارکت در انتخابات افزایشی خواهد بود. مردم ایران با صندوق‌های رأی قهر نکردند و عموم مردم به لیست اعلامی شورای نگهبان اعتماد دارند.

* مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پی اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات هشتم تیر در واکنش به رد صلاحیت لاریجانی و جهانگیری و همتی گفت:  افکار عمومی باید قانع شوند که چرا افرادی با سوابق طولانی و مهم رد صلاحیت شده‌اند.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

* همچنین رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس دوازدهم در ارزیابی خود از فضای انتخاباتی کشور می گوید: از نگاه بنده با توجه به فضای انتخاباتی موجود رقابت اصلی در انتخابات ریاست جمهوری بین قالیباف و پزشکیان است البته باید دید در ادامه مسیر چه اتفافی رخ خواهد داد.

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا معتقد است در این دوره از انتخابات ریاست جمهوی میزان مشارکت مردم نسبت به سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۶ بیشتر باشد و این میزان به بیش از ۵۰ درصد برسد.

رییس شورای اطلاع رسانی دولت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نسبت به ادامه مسیری که شهیدآیت الله سید ابراهیم رئیسی با اخلاص و تحمل سختیها، ریل‌گذاری کرد اظهار امیدواری کرد و نوشت: برکات سه سال سیاست‌ورزی اخلاق‌مدارانه شهید رئیسی در آغاز رقابت‌های انتخاباتی در فضای گفتمانی نامزدها کاملا مشهود بود. ارجاع غالب به ضرورت تداوم مسیر شهید، تقدیر از خدمات و بیان ویژگیهای او نشان داد مسیری که شهید با اخلاص و تحمل سختیها، ریل‌گذاری کرد ادامه خواهد یافت، ان‌شاءالله.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

جواد امام سخنگوی جبهه اصلاحات، در رابطه با برنامه این جبهه برای حمایت از مسعود پزشکیان گفت: پزشکیان جزو سه کاندیدای جبهه اصلاحات بود و جبهه هم قطعا از او حمایت خواهد کرد. جبهه در تلاش است مشارکت مردم را افزایش بدهد و امیدواریم مردم از صندوق رای استفاده کنند. شعار پزشکیان حق طلبی است و او صدای مظلومان است و با ظالمان مقابله می‌کند.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

در جریان برگزاری چهارمین گردهمایی کشوری رؤسای استانی شورای وحدت اصولگرایان، موضوع تقویت و توسعه این تشکل سیاسی اصولگرا و گزینش کاندیدای مورد حمایتش در انتخابات ریاست جمهوری بررسی شد.

در این نشست  پس از بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های مصطفی پورمحمدی، سوابق و کارنامه او در بیش از چهار دهه گذشته بررسی شد و در چارچوب رأی‌گیری از شرکت‌کنندگان، شورای وحدت به‌اتفاق آرا از کاندیداتوری پورمحمدی حمایت کرد.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

در روزنامه ها و فضای مجازی چه خبر بود؟

امروز پوستر یادگاری سابقه حضور کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در فضای مجاز دست به دست شد.

۱۶ روز تا انتخابات؛‌ رونمایی از گفتمان‌های نامزدها و واکنش‌ها

وطن امروز با تیتر «کارنامه معیار استـ، صبح نو با تیتر «نگرانی از بازگشت به دهه ۹۰»، ابرار با انتشار مصاحبه‌ای با کرباسچی با تیتر «برای اصلاح طلبان شانسی نیست مگر اینکه حرکت قابل توجهی در آرای خاکستری رخ دهد»، آرمان ملی با دو تیتر «نسخه پزشکیان برای آرای خاکستری» و «پایان صبر لاریجانی»، اعتماد با تیتر «چرا از پزشکیان حمایت می کنم»، همدلی با تیتر «تکیه بر صداقت و عقلانیت»، جام‌جم با تیتر «راهبرد قطعی مشارکت حداکثری»، جوان در گزارشی با تیتر «اصلاح طلبان منتظر شگفتی اند یا این اسم رمز فتنه ای دیگر است؟!»، جمهوری اسلامی با انتشار «هشدار انتخاباتی رئیس قوه قضاییه»، کاروکارگر با اشاره به «موج حمایت از تنها گزینه اصلاح طلبان با تیتر در کنار پزشکیان می ایستیم»، مردم سالاری با تیتر «آرای اعتدالیون در سبد اصلاحات ریخته می شود؟»،‌ هم میهن با تیتر «موضع اصلی پزشکیان درباره سه ابهام اصلی»، ستاره صبح با تیتر «حمایت اصحاب رسانه از پزشکیان»، شهروند با تیتر «نامزدها درحال ارزیابی حریف»، شرق با تیتر «مردی شبیه هیچ‌کس»  درصفحات اول خود به بررسی موضوع انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهور پرداختند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha