• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032114216
  • خبرنگار : 50570

یک پیشکسوت حوزه صنایع‌ دستی:

صنایع‌ دستی شناسنامه هویت ملت‌ است

صنایع‌ دستی شناسنامه هویت ملت‌ است
عکس تزئینی است

ایسنا/خراسان رضوی یک پیشکسوت حوزه صنایع‌ دستی گفت: صنایع‌ دستی هر ملتی شناسنامه هویتی کشور محسوب می‌شود و با فاکتورهای دوره تاریخی، مکان و آثاری که باقی مانده است، هویت ملت‌ها معرفی می‌شود.

زهرا محسنی امروز (۲۱ خرداد ماه) در نشستی با عنوان «نقش فرش در دیپلماسی هنری» که در موزه بزرگ خراسان برگزار شد، اظهار کرد: در تاریخ کشور ما، کتاب‌های زیادی از بین رفته است، در چند دوره تاریخی در حکومت‌های مختلف مانند اسکندر و تازیان و دوره مغول، کتاب‌سوزی‌های مختلفی شده است و اگر صنایع‌ دستی و هنری وجود نداشتند، نمی‌توانستیم با هویت‌مان آشنایی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: منسوجات ایرانی قدمتی ۴۰۰۰ ساله دارند و شواهد و مدارک آن موجود است. با مشاهده نقوش و طراحی‌هایی که روی آثار وجود دارد، می‌توان به عمق این هویت اشاره کرد. همچنین ریسندگی و بافندگی که از گذشته در ایران اهمیت داشته است، در موزه‌های مختلف و معتبر جهان نگهداری می‌شوند.

این پیشکسوت حوزه صنایع‌ دستی درباره قدیمی‌ترین فرش ایرانی، گفت: در مقبره‌های فرماندهان از چند فرش و نمد استفاده شده که پراهمیت‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها فرش «پازیریک» است که نقوش بسیار مهم روی آن وجود دارد.

وی با اشاره به پارچه‌بافی در ایران، بیان کرد: پارچه مانند فرش به این شکل جلو رفته و پیشی گرفته است. پارچه‌های متعددی در شهرهای مختلف ایران تهیه می‌شد که امروزه افتخار بسیاری از موزه‌های جهان به وجود این فرش‌هاست. در خراسان نیز پارچه‌بافی رواج داشته، اما از آنجا که بیشتر تاخت‌ و تازها از شرق کشور بوده است، بیشتر این آثار از بین رفته‌اند. در پارچه‌بافی از نقوش مختلفی مانند چهره یا حیوانات استفاده می‌شد.

این پیشکسوت حوزه صنایع‌ دستی افزود: صندوق زرپوش حضرت رضا (ع) که بسیار بی‌نظیر است و اگر تمام هنرمندان جمع شوند، نمی‌توانند یک سانت از این پارچه را تکرار کنند، نقوشی دارد که به خوبی طراحی شده‌اند.

محسنی درباره نقوش فرش ایرانی، اظهار کرد: ریشه قالی مربوط به دوران پهلوی است و فردی که طرح فرش را طراحی می‌کرد، باید از قانون خاصی پیروی می‌کرد. فرش ایرانی شامل زه‌کشی‌های تیره‌ای است که نقوش در آن مشخص باشد. بیشتر فرش‌های ایرانی طرح باغ دارند. امیدوارم تمام هنرجویان و هنرمندان فعال در این حوزه با حفظ هویت ایرانی فعالیت خود را انجام دهند. طرح‌های ترنج، لچک، حواشی و میانه جزو جدانشدنی فرش‌های ایرانی است که از گذشته‌ها در قالی‌ها وجود داشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha