• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403032113754
  • خبرنگار : 71415

چین: آمریکا رقابت تسلیحاتی در دریای چین جنوبی را تحریک می‌کند

چین: آمریکا رقابت تسلیحاتی در دریای چین جنوبی را تحریک می‌کند

معاون وزیر امور خارجه چین هشدار داد آمریکا عامل ایجاد بزرگترین چالش امنیتی در دریای چین جنوبی است و این حوزه را با استقرار نیروهای نظامی خود تبدیل به «گرداب یک رقابت تسلیحاتی» کرده است.

به گزارش ایسنا، «سان ویدونگ»، معاون وزیر امور خارجه چین در صحبت‌هایی بعد از شرکت در یک نشست عالی‌رتبه در لائوس با موضوع همکاری‌ها در شرق آسیا که از سوی وزارتخانه متبوع وی انتشار یافت، گفت: «در حال حاضر بزرگترین چالش امنیتی در دریای چین جنوبی از خارج از این منطقه ایجاد شده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اخیرا تعارضات بین چین و فیلیپین در دریای چین جنوبی بالا گرفته در حالی که مانیل یک متحد امنیتی واشنگتن است. این امر متعاقبا باعث تبدیل دریای استراتژیک چین جنوبی به عرصه تنش بین آمریکا و چین شده است.

معاون وزیر امور خارجه چین خاطرنشان کرد: «نظامیان تحت رهبری آمریکا به فعالیت‌ها و استقرار ادوات نظامی در دریای چین جنوبی دامن زده و باعث تحریک و تشدید تعارضات و مناقشات دریایی شده و به حقوق و منافع مشروع کشورهای حوزه سواحل این دریا آسیب می‌زنند.»

سان خاطرنشان کرد: «اقدام آمریکا در مستقر ساختن سامانه‌های موشکی برد متوسط در منطقه سبب کشیده شدن آن به گرداب یک رقابت تسلیحاتی و قرار گرفتن کل منطقه آسیا-اقیانوسیه در زیر سایه منازعات ژئوپلتیکی شده است.»

او اضافه کرد چین متعهد به مدیریت درست مناقشات با طرف‌ها در دریای چین جنوبی از طریق گفتگو است.

ماه آوریل فیلیپین در ضمن نشستی با متحدان آمریکا گفت مصمم به تاکید بر حقوق حاکمیتی در دریای چین جنوبی بوده و پکن را به تشدید «اذیت و آزار» خود متهم کرد.

چین مدعی تقریبا کل دریای چین جنوبی که حجم تجارت سالانه از طریق کشتی‌رانی در آن به بیش از سه میلیون دلار می‌رسد بوده و صدها کشتی گارد ساحلی خود را بعضا تا فواصل ۱۰۰۰ کیلومتری سرزمین اصلی خود با هدف نظارت امنیتی در این حوزه مستقر ساخته است.

نیروهای چین و فیلیپین بارها در دریای چین جنوبی دچار مناقشه و تعارض شده‌اند.

چین، فیلیپین را به تعرض متهم می‌کند اما مانیل و متحدانش پکن را به دست زدن به اقدامات تهاجمی متهم می‌کنند.

آمریکا اعلام کرده که در ضمن این مناقشات از مانیل حمایت می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha