• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403032012948
  • خبرنگار : 90057

رهبران چین و پاکستان خواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شدند

رهبران چین و پاکستان خواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شدند

رهبران چین و پاکستان در بیانیه مشترکی خواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شدند.

به گزارش ایسنا، شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین روز جمعه در دیدار با شهباز شریف، همتای پاکستانی در پکن گفت که چین مانند همیشه قاطعانه از پاکستان و از حاکمیت ملی این کشور حمایت می‌کند.

در بیانیه مشترک هر دو کشور آمده است که چین و پاکستان بر تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد مسئله افغانستان توافق کرده‌اند.

سفارت چین با انتشار این بیانیه آورده است: دو طرف چینی و پاکستانی در مورد طیف وسیع روابط دوجانبه و همچنین وضعیت منطقه‌ای و چشم‌انداز بین‌المللی، تبادل نظر صریح و عمیق داشتند و به اجماع گسترده‌ای در مورد تقویت بیشتر مشارکت استراتژیک همکاری بین چین و پاکستان و ترویج همکاری‌های عملی، مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای مورد علاقه دوجانبه دست یافتند. 

در ادامه این بیانیه آمده است: طرف چینی بار دیگر تاکید کرد که روابط چین و پاکستان در اولویت روابط خارجی این کشور قرار دارد. طرف پاکستانی تاکید کرد که روابط پاکستان و چین سنگ بنای سیاست خارجی این کشور است. پاکستان بر تعهد قاطع خود به اصل چین واحد تاکید و اعلام کرد که تایوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو جمهوری خلق چین است و پاکستان قاطعانه از هر تلاش دولت چین برای دستیابی به اتحاد ملی حمایت می‌کند و با هر شکلی از "استقلال تایوان" مخالف است.

در این بیانیه تصریح شده است: دو طرف توافق کردند که دیدارها و تبادلات نظامی در سطح بالا را حفظ کنند و همکاری ها را در زمینه آموزش و تمرین مشترک و فناوری نظامی ارتقا دهند.

این بیانیه افزوده است: دو طرف همچنین بر تقویت ارتباطات و هماهنگی در مورد مسئله افغانستان توافق و خواستار تلاش‌های هماهنگ جامعه بین‌المللی برای حمایت مثبت از افغانستان در رسیدگی مناسب به چالش‌ها در زمینه‌هایی مانند بشردوستانه و توسعه اقتصادی، تشویق دولت موقت افغانستان برای ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر، اتخاذ سیاست‌های معتدل، تعقیب حسن همجواری و مبارزه قاطعانه با تروریسم ، از جمله عدم ندادن مجوز استفاده از قلمرو این کشور برای اقدامات تروریستی شدند. هر دو طرف توافق کردند که نقش سازنده‌ای در کمک به افغانستان برای دستیابی به توسعه پایدار و ادغام در جامعه بین‌المللی ایفا کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: دو طرف بار دیگر تاکید کردند که راه اساسی خروج از بحران کنونی غزه در راه حل دو دولتی و تشکیل کشور مستقل فلسطین است. قطعنامه تصویب شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد از نظر قانونی الزام آور است و باید به طور موثر برای دستیابی به آتش بس بی قید و شرط و پایدار بلافاصله اجرا شود. دو طرف از جامعه بین‌الملل خواستند تا با احساس فوریت بیشتر، نظر سیاسی را در مورد مسئله فلسطین افزایش دهند، تلاش‌ها را برای تسهیل از سرگیری زودهنگام مذاکرات صلح بین فلسطین و اسرائیل و تلاش برای صلح پایدار افزایش دهند.

رهبران چین و پاکستان خواهان تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شدند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha