• جمعه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۴
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031811624
  • خبرنگار : 71129

آمریکا به دنبال اعمال تغییراتی در سیاست تسلیحات هسته‌ای خود است

آمریکا به دنبال اعمال تغییراتی در سیاست تسلیحات هسته‌ای خود است

یک مقام ارشد آمریکایی به «سمافور» گفت که این کشور قرار است امروز (جمعه) تغییراتی را در سیاست تسلیحات هسته‌ای خود اعلام کند.

به گزارش ایسنا، این منبع مطلع گفت، پس از آن که روسیه و چین «درخواست‌های واشنگتن برای گفت‌وگو در مورد عدم اشاعه و کنترل تسلیحات هسته‌ای را نادیده گرفتند»، آمریکا قرار است «رویکردی رقابتی‌تر» را اتخاذ کند.

به گزارش شبکه خبری راشاتودی، این مقام رسمی آمریکا همچنین به خبرگزاری سمافور جزییات کمی درباره این تغییرات فاش کرد و تنها اظهار داشت که گسترش نسخه جدیدی از بمب گرانشی هسته‌ای، بخشی از استراتژی ایالات متحده است.

واشنگتن همچنین می‌خواهد متحدان کلیدی از قابلیت‌های حمله دوربرد و توانایی‌های نظارتی بهتری برخوردار باشند.

برخی از برنامه‌ریزی‌ها با این انتظار انجام می‌شود که جو بایدن، رئیس‌ جمهور ایالات متحده برای دومین دوره ریاست جمهوری پیروز شود و باید با انقضای معاهده «استارت جدید» در سال ۲۰۲۶، آخرین توافق دوجانبه الزام‌آور که ذخایر هسته‌ای آمریکا و روسیه را محدود می‌کند، مقابله کند.

سال گذشته میلادی، روسیه به ‌دلیل سیاست‌های خصمانه ایالات متحده، به طور رسمی مشارکت خود در استارت جدید را به حالت تعلیق درآورد، اما متعهد شد که شرایط اصلی خود را که محدودیتی بر سلاح‌های هسته‌ای و سیستم‌های پرتاب است، رعایت کند.

بر اساس این گزارش، این خبر رسمی توسط «پرانای وادی» از شورای امنیت ملی آمریکا اعلام خواهد شد.

مسکو، آمریکا را به تضعیف عمدی سیستم معاهدات دوره شوروی در زمینه کنترل و کاهش تسلیحات استراتژیک متهم کرده است. این روند در زمان جورج بوش پسر آغاز شد که در سال ۲۰۰۲ ممنوعیت توسعه سیستم‌های موشکی ضد بالستیک ملی را لغو کرد. دولت بوش ادعا کرده بود که معاهده ABM در سال ۱۹۷۲ مانع از دفاع ایالات متحده در برابر «دولت‌های سرکش» شده بود.

تنش‌ها پس از اجرای طرح مورد حمایت آمریکا برای تجهیز اوکراین به جنگنده‌های اف-۱۶ بیشتر هم خواهد شد. پلتفورم توسعه یافته توسط ایالات متحده قادر به استقرار بمب‌های گرانشی هسته‌ای آمریکایی است. واشنگتن برخی از این تسلیحات را در کشورهای غیرهسته‌ای ناتو، از جمله بلژیک که متعهد شده بخشی از جنگنده‌ها را به کی‌یف بدهد، نگه می‌دارد. مقامات روسیه استدلال کرده‌اند که هر اف-۱۶ مورد استفاده اوکراین باید به عنوان سلاح هسته‌ای بالقوه در نظر گرفته شود.

در بحبوحه مناقشه اوکراین، مسکو با انتقال بخشی از زرادخانه هسته‌ای خود به متحد و همسایه‌اش بلاروس، طرحی مشابه مکانیسم اشتراک هسته‌ای ناتو را اجرا کرده است. ماه گذشته میلادی، هر دو کشور مانورهای نظامی را با هدف تایید توانایی نظامیان مربوطه برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک اعلام کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha