• پنجشنبه / ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403031710895
  • خبرنگار : 50646

گلدهی لیلیوم نادر در داماش رودبار

گلدهی لیلیوم نادر در داماش رودبار

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودبار گفت: گل نادر سوسن چلچراغ (لیلیوم لدربوری) در منطقه طبیعی ملی داماش شهرستان رودبار شکوفا شد.

علی فرهی تکرمی امروز ۱۷ خرداد ماه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به آخرین بازدیدها از منطقه حفاظت شده محل رویش سوسن چلچراغ واقع در داماش رودبار، اظهار کرد: با اقدامات اصلاحی، حفاظت، رسیدگی و مراقبت خوبی که صورت گرفته و همچنین ایام پر بارانی که سپری کردیم، بوته‌های گل در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برند و نسبت به سال گذشته رشد بیشتری داشته است. 

وی افزود: آفت گل سوسن چلچراغ نوعی حشره شبیه کفشدوزک به نام Lilioceris faldermni است و محیط بانان همه روزه به صورت بیولوژیک و دستی این حشره‌ها را جمع کرده و به مناطق دور دست منتقل می‌کنند. 

گلدهی لیلیوم نادر در داماش رودبار

بازدید از گل سوسن چلچراغ با محدودیت همراه است 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودبار با بیان اینکه امسال هم جذابیت سوسن چلچراغ عاشقان طبیعت را رهسپار به این عرصه طبیعی کرده است، گفت: بازدید از این مکان با توجه به این که منطقه مذکور توسط سازمان محیط زیست حفاظت می‌شود با محدودیت مواجه است.

فرهی تکرمی از علاقمندان خواست تا اخبار مربوط به وضعیت گل را از پورتال رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان دنبال و بعد از اطمینان یافتن از امکان بازدید، با در نظر داشتن اولویت این اداره که حفاظت از رویشگاه اصلی گل است، به محل مراجعه کنند. 

وی با بیان اینکه سوسن چلچراغ با نام علمی Lilium lederbourii نخستین بار در سال ۱۳۵۴ توسط یک گیاه‌شناس فرانسوی به نام (لدربوری) در منطقه داماش شهرستان رودبار شناسایی شد، خاطرنشان کرد: پس از آن، از سوی شورای عالی حفاظت محیط زیست به عنوان یک اثر ملی طبیعی به ثبت رسید. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودبار تصریح کرد: محدوده هفت هکتاری گل نادر سوسن چلچراغ در داماش عمارلو شهرستان رودبار در جنوب گیلان به عنوان اثر طبیعی ملی مورد حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت که در دو دهه اخیر به یکی از مراکز پرجاذبه و گردشگری استان تبدیل شده است. 

گلدهی لیلیوم نادر در داماش رودبار

فرهی تکرمی افزود: ابتدا این گل در دو منطقه داماش و منطقه‌ای در لنکران جمهوری آذربایجان در جهان شناسایی شده بود ولی در دهه ۷۰ بوته‌های آن در اکثر ارتفاعات قله درفک شهرستان رودبار و چندین نقطه دیگر در استان گیلان نیز دیده شد.

وی تاکید کرد: سوسن چلچراغ یکی از گونه‌های تیره سوسنیان و زمان گلدهی آن نیمه دوم خرداد تا اوایل تیر ماه است؛ این گل با رنگ سفید و گلبرگ‌های واژگون، دیدگان هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha