• سه‌شنبه / ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۲۵
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1403031509772
  • منبع : پایگاه‌های خبری

«طوفان الاقصی» و تغییر معادلات منطقه‌ای

«طوفان الاقصی» و تغییر معادلات منطقه‌ای

«طوفان الاقصی» با جهانی‌سازی فرهنگ مقاومت و پیروزی جنبش‌های آزادی‌بخش، جهان را در برابر گفتمانی جدید قرار داد. برای نخستین بار موج بزرگی از همدردی با فلسطینیان را در سراسر جهان برانگیخت و موضوع به رسمیت شناختن دولت فلسطین را به عنوان گزینه‌ای واقع‌بینانه برای اجتناب از جنگ در آینده مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، متن پیش رو یادداشت سیدعلی نجات، کارشناس مسائل غرب آسیا در پایگاه تحلیلی راهبرد معاصر است که در ادامه می‌توانید بخوانید:

«طوفان الاقصی» را می‌توان نقطه عطف پرونده فلسطین دانست که تمام معادلات داخلی و منطقه‌ای و توازن قوا را دگرگون ساخت، به همین دلیل خشم صهیونیست‌ها را به همراه داشته است.


عملیات «طوفان الاقصی» بسیاری از معادلات پیرامون توانمندی رژیم صهیونیستی را به هم ریخت و نشانه‌های بارزی از تغییر معادله قدرت در منازعه میان صهیونیست‌ها و مقاومت شکل گرفت. رژیم صهیونیستی در تلاش بود با عملیات نظامی موسوم به «شمشیرهای آهنین» جنبش‌های مقاومت فلسطینی را نابود کند، اما با گذشت هشت ماه، غزه با کمترین تجهیزات و پشتیبانی، یکی از مجهزترین ارتش‌های منطقه را زمین‌گیر کرده است.

 این عملیات نظامی موفقیت‌آمیز، نظریه امنیت رژیم صهیونیستی را تضعیف، مهم ترین ارکان موجودیت صهیونیست ها را تهدید کرد و افسانه ارتش شکست‌ناپذیر آن را درهم شکست. رژیم صهیونیستی به تازگی اعتراف کرد، یک هزار و 500 صهیونیست در جنگ کشته شدند که ۷۱۶ نفر از آنها نظامی هستند. بحران امنیتی و اقتصادی ناشی از جنگ موجب شده است موج جدید مهاجرت معکوس در رژیم صهیونیستی شکل بگیرد.

شکست اطلاعاتی صهیونیست‌ها که به وقوع غافلگیری راهبردی منجر شد، در دو طرف منازعه نشانه‌های آشکاری دارد. طرف فلسطینی علاوه بر تحمیل غافلگیری بر صهیونیست‌ها، توانست طرح‌ریزی عملیات خود را در سکوت پیش ببرد. وقوع عملیات «طوفان الاقصی» و شکست نظام اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی در زمانی که افراطی‌ترین دولت در سرزمین اشغالی بر سر کار بود، نشان داد امنیتی‌شدن بیشتر کابینه رژیم صهیونیستی و حضور جریان‌های فلسطینی‌ستیز در کنار حمایت‌های آمریکا، نه تنها حاشیه امنی برای آن ایجاد نمی کند، بلکه مسبب آسیب‌پذیری بیشتر شده است.

علاوه بر آن، عملیات «طوفان الاقصی» معادلات منطقه‌ای را دگرگون کرد. این عملیات برق‌آسا بسیاری از معادلاتی که قرار بود در منطقه میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی پیرامون عادی‌سازی روابط رقم بخورد، برهم زد. پس از «طوفان الاقصی»، ماجرای عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشورهای عربی نه تنها متوقف شد، بلکه انتقاد سایر کشورهای عربی سازشکار را به دنبال داشته است. به عنوان نمونه، در روزهای اخیر انور قرقاش، مشاور رئیس امارات متحده عربی گفت سیاست مهار و تعامل با تل‌آویو در سایه کابینه راستگرای افراطی و نژادپرست پایان یافته است.


«طوفان الاقصی» به عنوان عملیاتی برق‌آسا و شوک‌آور تغییرات مهمی را از جنبه‌های بین‌المللی به دنبال داشته است. این عملیات باعث شد موضوع فلسطین دوباره به صدر اخبار و معادلات بین‌المللی بازگردد و مرحله جدیدی از تحولات را در جهان کلید زد. نام فلسطین تا پیش از اکتبر در حال فراموشی بود، اما عملیات «طوفان الاقصی» نام فلسطین را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت؛ به طوری که در سرتاسر جهان تظاهراتی در حمایت از مردم فلسطین و غزه برپا شده است. در حقیقت یکی از پیامدهای عملیات «طوفان الاقصی» بازگشت موضوع فلسطین به صدر موضوعات جهان بوده و این در حالی است که تا پیش از عملیات موضوع فلسطین دچار انسداد تاریخی شده بود و جهانیان از جمله کشورهای عربی از آن عبور کرده بودند.

«طوفان الاقصی» با جهانی‌سازی فرهنگ مقاومت و پیروزی جنبش‌های آزادی‌بخش، جهان را در برابر گفتمانی جدید قرار داد. برای نخستین بار موج بزرگی از همدردی با فلسطینیان را در سراسر جهان برانگیخت و موضوع به رسمیت شناختن دولت فلسطین را به عنوان گزینه‌ای واقع‌بینانه و ضروری برای اجتناب از جنگ مجدد در آینده مطرح کرد. در روزهای اخیر سه کشور اروپایی یعنی نروژ، ایرلند و اسپانیا، کشور فلسطین را به رسمیت شناختند. برزیل نیز سفیر خود را از فلسطین اشغالی فراخوانده است و در حال حاضر قصد ندارد جانشینی برای وی تعیین کند.

هفته گذشته دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی درخواستی برای صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و یوآو گالانت، وزیر جنگ این رژیم ارائه و اعلام کرد، این تصمیم به خاطر کشتار فلسطینیان، ایجاد گرسنگی به عنوان روشی برای جنگ، جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان گرفته شده ‌است. درخواست دادستان کل دیوان برای دستگیری نتانیاهو نیز با استقبال بسیاری از کشورها حتی متحدان اروپایی واشنگتن مواجه شده‌ است. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha