• سه‌شنبه / ۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۲۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403030805202
  • خبرنگار : 50455

پیش‌بینی برداشت ۲۲ هزار تن گندم از مزارع قم

پیش‌بینی برداشت ۲۲ هزار تن گندم از مزارع قم

ایسنا/قم مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه خوشبختانه محصول گندم در شرایط مطلوب قرار دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که امسال کشاورزان استان بالغ بر ۲۲ هزار تن گندم برداشت کنند.

سیدمحمد سعادتی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: سطح زیر کشت محصول گندم در سال زراعی (۱۴۰۲- ۱۴۰۳) ۶ هزار و ۴۹۰ هکتار است که از این میزان ۵۴۰۰ هکتار به کشت آبی و ۱۰۹۰ هکتار به کشت دیم اختصاص دارد.

وی محصول گندم را به عنوان محصول راهبردی و استراتژیک مورد توجه قرار دارد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی بیشترین سطح زیر کشت در استان قم به محصول جو اختصاص دارد؛ اما به دلیل شرایط مساعدت اقلیمی در منطقه جعفرآباد بیشترین سطح زیر کشت گندم استان در این منطقه قرار دارد.

سعادتی ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی، مباحث‌ فنی از جمله تغذیه گیاهی را دنبال کردیم و در همین راستا در ۹۰ درصد از سطح زیر کشت آبی گندم محلول پاشی کودهای زیر مغذی انجام شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه خوشبختانه محصول گندم در شرایط مطلوب قرار دارد، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال کشاورزان استان بالغ بر ۲۲ هزار تن گندم برداشت کنند.

وی یادآور شد: برداشت کشت آبی گندم تا پایان خردادماه و برداشت کشت دیم گندم تا نیمه تیرماه ادامه خواهد داشت.

سعادتی اظهار کرد: سال گذشته ۷۰ درصد از سطح زیر کشت استان از بذور اصلاح شده استفاده شده است؛ لذا سعی کردیم بر اساس نظرات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی از بذور پر محصول و ارقام متناسب با اقلیم استان استفاده کنیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی تولید بذور اصلاح شده در سال جاری اضافه کرد: برای سال زراعی جدید افزایش سطح زیر کشت را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در حوزه مبارزه با آفات و بیماری‌ها با هدف کاهش خسارت به محصول گندم و جو شبکه مراقبت در مراکز جهاد کشاورزی تشکیل شد؛ ۵ هزار و ۳۲۷ هکتار مبارزه با سن مضر غلات، یک هزار و ۵۷۰ هکتار مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم را داشتیم و خوشبختانه در این حوزه خسارتی به محصول گندم وارد نشده است.

سعادتی در پایان گفت: در سال زراعی جاری تقریباً ۹۰ درصد از سطح زیرکشت گندم به صورت کشت قراردادی انجام شد؛ در این طرح ۲۰ درصد از حق بیمه کشاورزان مشمول بخشودگی می‌شود و ۸۰ درصد مابقی را بعد از برداشت محصول پرداخت خواهند کرد و خرید تضمینی گندم انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha