جواد روحانی امروز ۱۴ فروردینماه، در آیین گرامیداشت روز جهانی اوتیسم که در آموزشگاه تبسم مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امروز دوم آوریل مصادف با روز جهانی آگاهسازی اتیسم است که این روز را گرامی میداریم. هدف از نامگذاری روز جهانی آگاهسازی اتیسم توسط سازمان ملل به دلیل افزایش آمار این دانشآموزان و کودکان در جهان بوده که طبق آمار سال ۲۰۲۰ از هر ۵۴ نفر یک نفر مبتلا به اتیسم است.
وی بیان کرد: اتیسم یک اختلال فراگیر رشدی عصبی است که در آن کارکردهای اجرایی مغز و گیرندگان حسی مختل میشود، در عملکردها، تعاملات و ارتباطات اجتماعی تاثیر میگذارد و کلام و رفتارهای تکرارشونده و علایق محدود در این کودکان مشاهده میشود. دنیای بچههای اتیسم با دنیای افراد عادی متفاوت است و شرایط بسیار پیچیده و خاصی دارند.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی با بیان اینکه اتیسم یکی از سختترین گروههای ما در بین گروههای هفتگانه است، عنوان کرد: افراد مبتلا به اتیسم از نظر آموزش و توانبخشی شرایط ویژهای دارند. در هر کلاس ۳ تا ۵ نفر تعریف شده؛ زیرا به دلیل مشکلات آموزشی و توانبخشی افراد و آموزگاران متخصصی را میطلبد.
روحانی خاطرنشان کرد: ما در مدارس اتیسم ۴۲۵ نفر دانشآموز را از بدو تشخیص تا دوره متوسطه دوم ثبتنام داریم. خراسان رضوی همیشه در آموزش و توانبخشی پیشگام بوده است. ما ۱۰ مرکز در استان داریم در حالی که حتی برخی استانها فاقد مدرسه اتیسم هستند. این دانشآموزان نیاز به فضاهای مستقل و استانداردهای فیزیکی دارند و محتواهای آموزشی آنها نیز باید مناسبسازی شود. تلاش ما نیز این است که مدارس مستقل آنها را مناسبسازی کنیم. از ۱۰ مدرسهای که داریم اکثر مدارس مناسبسازی شده است.
وی با اشاره به اینکه در مشهد یک مرکز در ناحیه ۵ به فضاهای آموزشی برای دانشآموزان اتیسم اضافه کردیم و یک مرکز نیز در ناحیه ۲ به بهرهبرداری رسید، تصریح کرد: ما در گروه اتیسم مرکز پیشدبستانی تخصصی داریم که بینظیر است. ما تنها استان دارای مرکز پیشدبستانی تخصصی هستیم. امسال با پیگیریهای انجام شده در نیشابور یک مرکز جدید اتیسم به بهرهبرداری خواهد رسید. در قوچان نیز قول دادند تا مرکز اتیسم این شهرستان ابتدای مهر به بهرهبرداری کامل برسد.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنایی استان خراسان رضوی در خصوص چالشها و مشکلات نوآموزان و دانشآموزان اتیسم گفت: والدین این دانشآموزان در زمینه آگاهسازی اتیسم و نگرش جامعه به این افراد گلایهمند هستند که مورد پذیرش قرار نمیگیرند. به دلیل پیچیدگیهای رفتاری معمولا خانوادهها از تفریحات و سرگرمیها محروم میشوند، بنابراین نیاز به حمایت گسترده دارند.
روحانی افزود: شهرداریها و ارگانهایی میتوانند حمایت کنند تا مکانهایی را برای نگهداری از این کودکان داشته باشیم. خدماتی از طرف دولت در زمینه توانبخشی انجام شده و خدمات بیمهای ارائه میشود اما نیاز به حمایت بیشتر است. اشتغال دانشآموزان بعد از فارغالتحصیلی نیز از دیگر دغدغههای والدین است که امیدواریم با حمایت شهرداری و بهزیستی در این زمینه کمک شود.
وی ادامه داد: ما در آموزشوپرورش استثنائی تا جایی که توانستیم در حوزه آموزش و توانبخشی تلاش کردیم. سال گذشته استخدام مربی امور آموزش معلولان را داشتیم که توانستیم تعدادی گفتاردرمان را استخدام کنیم. امیدواریم کاردرمان نیز به این مجموعه اضافه شود. در زمینه تدوین محتوای آموزشی خاص دانشآموزان اتیسم نیز اقداماتی انجام شده تا برای سال تحصیلی جدید محتوا تدوین و دغدغه همکاران ما در حوزه آموزش برطرف شود.
انتهای پیام
نظرات