• چهارشنبه / ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 1402111813343
  • منبع : نمایندگی سیستان و بلوچستان

افزایش دسترسی روستاییان و عشایر سیستان‌وبلوچستان به خدمات سلامت

افزایش دسترسی روستاییان و عشایر سیستان‌وبلوچستان به خدمات سلامت

ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با استقرار نظام شبکه و اجرای طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی برای تمامی هموطنان روستایی و عشایری به ازای هر۴ هزار نفر یک پزشک با بیتوته و ۷ هزار نفر یک ماما جذب شده است.

دکتر غزنوی در گفت وگو با ایسنا، افزود: یکی از اهداف راهبردی  معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه بهبود ارتقاء شاخص های سلامت، توجه به سلامت مادران باردار بوده است و ۴۵ سال اخیر،  برای دستیابی به این هدف برنامه های متعددی از سوی این دانشگاه به اجرا در آمده است که با تلاش های یکایک همکاران پرتلاش نظام سلامت نسبت مرگ مادران باردار در محدوده عملکردی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از حدود ۲۰۰ در صد هزار تولد زنده به ۴۰ درصد هزار تولد زنده در مقایسه با سالهای قبل از انقلاب کاهش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: به برکت نظام مقدس انقلاب اسلامی و تلاش و همت وافر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی پوشش واکسیناسیون کودکان، از ۲۵ درصد در سال ۱۳۵۷ به بالای ۹۵ درصد در تمامی واکسن های روتین رسیده است و دستاوردهای شگرفی در زمینه مراقبت بیماریهای قابل پیشگیری با واکسن به ثمر نشسته است که از آن جمله می توان حذف بیماری‌های کزاز نوزادی، سرخک و سرخجه و کنترل بیماریهای سیاه سرفه و دیفتری اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه به برکت انقلاب در طی ۲۴ سال اخیر موردی از بیماری فلج اطفال مشاهده نشده است. همچنین اضافه شدن برخی از واکسن ها نظیر واکسن پنج گانه( هموفیلوس آنفلوانزا، هپاتیت، سیاه سرفه، دیفتری، کزاز) در سبد واکسیناسیون کودکان کشور بعد از انقلاب ۵۷ قابل ملاحظه است که نتیجه آن کاهش و کنترل مرگ و میر کودکان در طی سالهای متمادی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امید به زندگی در استان سیستان و بلوچستان از ۵۸ سال در سال ۱۳۵۷ به ۷۵ سال در حال حاضر رسیده است‌.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha