• دوشنبه / ۱۱ دی ۱۴۰۲ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402101107638
  • خبرنگار : 50071

رئیس گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

عوارض درازمدت مسمومیت ناشی از گازگرفتگی قابل سنجش نیست

عوارض درازمدت مسمومیت ناشی از گازگرفتگی قابل سنجش نیست

ایسنا/خراسان رضوی رئیس گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عوارض درازمدت مسمویت‌های نشی از گازگرفتگی قابل سنجش نیست.

محمدرضا جویا امروز (دوشنبه، ۱۱ دی‌ ماه) در نشستی خبری که در بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد مشهد درباره مسمویت‌های ناشی از گاز مونوکسید کربن برگزار شد، اظهار کرد: ما بیشتر عوارض کوتاه‌مدت، یعنی مرگ‌های ناشی از گازگرفتگی را دیده‌ایم؛ اما عوارض درازمدت قابل سنجش نیست.  

وی ادامه داد: ما برنامه ارزیابی و آموزش آمادگی خانواده‌ها را در برابر بلایا و حوادث داریم. براساس پرسش‌نامه‌هایی که پر شده، ۲۴ درصد جمعیت ما آمادگی دارند و ۶۶ درصد آمادگی ندارند، یعنی نمی‌دانند وقتی در بسته است و وسایل گازسوز درست کار نمی‌کنند، خطرآفرین است.

رئیس گروه کاهش خطر بلایا و حوادث معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اولین رکن مراقبت‌های اولیه بهداشتی، آموزش است. دومین رکن هماهنگی بین‌ بخشی است. باید هماهنگی‌ها در این زمینه‌ها بیشتر است. آموزش وظیفه همه ارگان‌هاست. بهترین گروه برای ما دانش‌آموزان است واز همان اول می‌توانیم آنها را آموزش دهیم. به بهورزان و مراقبان سلامت هم آموزش می‌دهیم. همچنین با گروه‌های دوام اثر شهرداری که به مردم آموزش می‌دهند، همکاری داریم.

وی با بیان اینکه وسایل گازسوز باید استانداردسازی شوند، افزود: با توجه به افزایش قیمت‌ کالاها، مردم به وسایل دست دوم رو آورده‌اند و همان را هم سرویس نمی‌کنند، همان‌طوری استفاده می‌کنند و دچار مشکل می‌شوند.

علی‌اکبر اختری، مسؤول آموزش برون‌سازمانی سازمان آتش نشانی مشهد نیز در این نشست بیان کرد: سازمان آتش‌نشانی در مباحث آموزشی، طرحی با شعار هر خانواده یک آتش‌نشان داوطلب دارد. برای هر شهروند دوره ۳۰ ساعته برگزار می‌کنیم که بسته به فصل سال آموزش‌ها متغیر است، مثلا در زمستان حداقل چهار ساعت از ۳۰ ساعت به آگاه‌سازی درباره نصب، تست و ... وسایل گرمایشی مربوط است. 

وی ادامه داد: مشکلی که داریم ساخت‌وسازهای غیرمجاز است. گاهی گزارش‌هایی مبنی بر تغییر حتی ۴۸ ساعته نقشه‌های هوایی داریم، یعنی گزارش‌ها مبنی بر ساخت‌وساز غیر مجاز است که از دست سازمان آتش‌نشانی خارج است.

اختری افزود: آموزش‌های ما به‌صورت حضوری و عملی است و تمام تلاش ما این است که بتوانیم آموزش‌ها را بخصوص در حاشیه شهرها گسترش دهیم، چون در قسمت بالای شهر، این مشکل را نداریم و بخاری از رده خارج شده است. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha