• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402080906331
  • خبرنگار : 50214

دانشگاه یزد پیشتاز توزیع غذای رایگان به دانشجویان

دانشگاه یزد پیشتاز توزیع غذای رایگان به دانشجویان

ایسنا/یزد دانشگاه یزد در راستای توزیع غذای رایگان با تنوع بالا در بین دانشجویان علاوه بر ناهار رایگان، توزیع شام رایگان در میان دانشجویان را در دستور کار دارد؛ اقدامی که تعدادی از دانشگاه‌های دیگر با الگوبرداری از آن در دست اجرا دارند.

توصیه صندوق رفاه دانشجویان مبنی بر راه‌اندازی رستوران مکمل در کنار سلف دانشجویی در جهت تنوع‌بخشی به غذاهای دانشجویی بوده است چرا که غذای دانشجویی ساختار مشخص و تنوع غذایی محدودی دارد ولی در  رستوران مکمل، تنوع غذایی بیشتر است، با این حال هم اکنون در دانشگاه یزد قریب شش نوع غذای رایگان در وعده ناهار سرو می‌شود.

البته در کنار بحث رستوران مکمل، غذای یارانه‌ای نیز برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که برخی از غذاها تا سقف یارانه قیمت تمام شده آن محاسبه می‌شود و در نتیجه برای دانشجویان رایگان ارائه می‌شود.

خوشبختانه با توجه به این که در دانشگاه یزد تلاش شده که تنوع غذای رایگان مطلوب باشد، استقبال خوبی نیز از این طرح شده است.

به دنبال تاکید رییس دانشگاه یزد مبنی بر توزیع غذای رایگان با تنوع بالا در بین دانشجویان و با پیگیری‌های معاونت دانشجویی و مساعدت معاونت اداری و مالی دانشگاه یزد، مقرر شد علاوه بر ناهار رایگان، شام رایگان نیز در میان دانشجویان دانشگاه یزد با تنوع مطلوب توزیع شود.

البته توزیع غذای رایگان ویژه دانشجویان روزانه، شبانه و دانشجویانی است که در سنوات مجاز می‌توانند تحصیل کنند و دانشجویان سنوات گذشته و مهمان، امکان استفاده از این خدمات را ندارند.

دانشگاه یزد برای اولین بار در بین دانشگاه‌های کشور، وعده شام رایگان را نیز با دو نوع غذا ویژه دانشجویان خوابگاهی دانشگاه یزد توزیع می‌کند. برای توزیع شام رایگان، فضایی در محدوده خوابگاه‌های برادران و خواهران دانشگاه یزد در نظر گرفته شده است تا دانشجویان غیر بومی دانشگاه بتوانند در وعده شام نیز از غذای رایگان بهره‌مند شوند.

دانشگاه یزد پیشتاز توزیع غذای رایگان به دانشجویان

از جمله امتیازات رستوران مکمل، نسبت به سلف دانشجویی، عدم نیاز به رزرو، تنوع غذایی بالا و زمان توزیع طولانی غذا یعنی از ساعت ۱۰ تا ۱۶ برای توزیع نهار و ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱:۳۰ جهت توزیع شام است ولی شرط بهره‌مندی از غذای رایگان، عدم رزرو غذای سلف دانشجویی توسط دانشجو است.

علاوه بر این، در کنار وعده‌های غذایی نیز سعی شده است نوشیدنی، میوه و لبنیات قرار داده شود تا هرم غذایی مناسب دانشجو تامین شود.

با تاکید مدیریت دانشگاه نیز تلاش شده است با خرید مواد غذایی مرغوب (خرید برنج ایرانی و گوشت گرم) کیفیت غذا افزایش یابد که تاکنون بازخورد دانشجویان نسبت به غذا نسبتا رضایت‌بخش بوده و کیفیت غذای رستوران تایید شده است.

البته صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرده که فقط روزهای آموزشی یعنی شنبه تا چهارشنبه خدمات تغذیه ارائه شود ولی پیگیری‌هایی در دست انجام است تا برای روزهای پنجشنبه نیز خدمات رستوران بدون یارانه غذایی و با قیمت تمام شده به دانشجویان ارائه شود.

در حال حاضر بر طبق آمار روزانه قریب چهار هزار  وعده نهار و شام رایگان بین دانشجویان دانشگاه یزد توزیع می‌شود و تنوع غذایی بالا در رستوران یکی از ویژگی‌های مثبت آن است که بر این اساس دانشجو در منوی غذای رایگان در شش مدل غذا و در منوی ویژه (با احتساب یارانه غذایی) در بیش از ۱۰ مدل غذا حق انتخاب دارد.

دانشگاه یزد پیشتاز توزیع غذای رایگان به دانشجویان

یکی دیگر از برتری‌های رستوران مکمل نسبت به سلف دانشجویی این است که غذای دانشجویی منحصر به خود دانشجو است و به شخص همراه دانشجو خدمات ارائه نمی‌شود، اما در بخش رستوران علاوه بر دانشجو به هر تعداد نفر از همراهان دانشجو نیز غذا (البته با قیمت تمام شده) ارائه می‌شود و محدودیت تعداد مطرح نیست.

به گزارش ایسنا و بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه یزد، نمونه برنامه غذایی هفتگی (غذاهای رایگان) رستوران مهتاب در هفته جاری(۶ تا ۱۰ آبان‌) بدین شرح است:

شنبه: ماش‌پلو، ماکارونی، خوراک قارچ و مرغ، خوراک ناگت، کوکو سیب‌زمینی

 یکشنبه: استامبولی‌پلو ، کشک و بادمجان، سالاد ماکارونی، خوراک کتلت، ساندویچ همبرگر

دوشنبه: عدس‌پلو، خورک میرزاقاسمی، خوراک لوبیا، شینسل مرغ، ماکارونی، کوکو سیب‌زمینی

سه‌شنبه: استامبولی‌پلو، کوفته تبریزی، سالاد الویه، کشک و بادمجان، خوراک فلافل، ساندویچ همبرگر

چهارشنبه: باقلاپلو، میرزاقاسمی، خوراک قارچ و مرغ، خوراک الویه، خوراک فلافل

پیشتازی دانشگاه یزد در توزیع غذای رایگان به دانشجویان و رضایت مندی نسبی دانشجویان باعث شده تا تعدادی از دانشگاه‌ها با الگوبرداری از سیستم تغذیه دانشگاه یزد، این روش را در دست اجرا داشته باشند.

البته راه‌اندازی نانوایی در دانشگاه در آینده‌ای نزدیک و تاسیس رستوران غذاهای سلامت‌محور از جمله برنامه‌های بخش تغذیه دانشگاه یزد اعلام شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha