• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071711763
  • خبرنگار : 50107

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد:

شهرداری در حوزه عمرانی توجهی به بودجه و پروژه‌های مصوب نداشته است

شهرداری در حوزه عمرانی توجهی به بودجه و پروژه‌های مصوب نداشته است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شهرداری در حوزه عمرانی توجهی به بودجه و پروژه‌های مصوب نداشته و کار خود را انجام داده است.

مجید دبیریان امروز ۱۷ مهرماه، در نودویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، در تذکری به شهردار مشهد اظهار کرد: بابت این تذکر متاسف هستم. یکی از وظایف اصلی شورا نظارت بر عملکرد شهرداری است. متاسفانه امروز در ۱۷ مهرماه با توجه به بودجه سال ۱۴۰۲، شهرداری لیست پروژه‌هایی که باید برای ممهور شدن به مهر شورا ارائه شود را به تاخیر انداخته و چند موضوع مهم در این تاخیر وجود دارد.

وی بیان کرد: در بودجه ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به بودجه عمرانی است که ۱۲ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان آن باز شده اما عملکرد شهرداری ۱۰۸۱ میلیارد تومان، معادل ۸ درصد و از میزان کل نیز معادل ۵ درصد است.

دبیریان افزود: عملکرد شهرداری در حوزه عمرانی ۵ درصد بوده و بدتر از این ۶ هزار و ۴۲۵ میلیارد تومانی بوده که به صورت غیر مصوب باز شده در حالی که گلوبال نهایت ۱۰ درصد است. شهرداری از این میزان یک‌هزار و ۶۱۱ میلیارد عملکرد داشته که معادل ۲۵ درصد است.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: عملکرد شهرداری در بخش غیر مصوب بیش از بخش مصوب است، یعنی شهرداری در حوزه عمرانی توجهی به بودجه و پروژه‌های مصوب نداشته و کار خود را انجام داده است. دیگر نباید هیچ اعتباری برای پروژه‌ای غیر از آنچه مصوب شورا است، باز کنند. 

چگونه می‌توانید پروژه‌های عمرانی را به اتمام برسانید، وقتی توانایی تعمیر یا نصب آسانسور را ندارید؟

در ادامه هاشم دائمی، عضو شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: طبق آمارهای رسمی، در سال گذشته در تصادفات شهری ۲۴۵ نفر عابر پیاده کشته و ۳۳ هزار نفر مصدوم شدند.

وی خاطرنشان کرد: شهردار چندی پیش در صحن علنی قول دادند تا پایان شهریور ماه ۱۸ پله برقی یا آسانسور برای پل‌های عابر پیاده نصب کنند که تاکنون فقط ۹ مورد مهیا شده است.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد گفت: ما در هر موضوعی مماشات یا چشم‌پوشی کنیم، در برابر قصور شهردار و مجموعه مدیریت شهری در برابر جان شهروندان چشم‌پوشی نخواهیم کرد. عدم توانایی شهردار در تامین امنیت جانی شهروندان مورد سوال قرار گرفته، چگونه می‌توانید پروژه‌های عمرانی را در سال جاری کلید بزنید و به اتمام برسانید، وقتی توانایی تعمیر یا نصب آسانسور را ندارید؟

شهرداری منطقه ۶ بالاترین تعداد پروژه‌های زودبازده را دارد

در بخش دیگری از جلسه حسین بنائی‌منش، شهردار منطقه ۶ مشهد عنوان کرد: شهرداری منطقه ۶ با ۱۸۰ پروژه زودبازده، بالاترین تعداد پروژه را دارد. از نظر تعداد و مبلغ پروژه اول و  از نظر پیشرفت فیزیکی با ۲۰ درصد رتبه دوم است.

وی بیان کرد: در جلسات پروژه‌های زودبازه سال ۱۴۰۲ در سال گذشته مطرح شده است. از نظر تعداد حوزه حمل‌ونقل ۶۱ درصد پروژه‌ها با ۸۸ پروژه و ۱۳۶ میلیارد تومان بوده و فضای سبز با ۲۶ میلیارد ۱۲ درصد، خدمات شهری با ۸۴ میلیارد ‌۴ درصد و فرهنگی-اجتماعی با ۳۶ میلیارد ۱۶ درصد ‌پروژه‌ها است.

بنائی‌منش خاطرنشان کرد: ما ۱۵ محله هدف داریم که توانستیم در این قضیه پیشرفت داشته باشیم. بیش از ۵۰ درصد کار پیشرفت داشته است. پروژه‌های شاخص منطقه شامل شهرک شهید باهنر بوده که در انتهای کار است. کال امیرآباد در لیست پروژه‌های قابل افتتاح قرار دارد.

شهردار منطقه ۶ مشهد ادامه داد: دو پارک خطی داریم. بوستان طوبی و نصرت دو پروژه مهم ورزشی ما است. خدربیگ پروژه دیگری بوده که آستان قدس باید همراهی کند. با این پروژه می‌توانیم مشکلات ترافیکی محدوده را حل کنیم. پروژه ۳۳ هکتاری نیز در دستور کار ما قرار دارد.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این جلسه لایحه نامگذاری تعدای از معابر فرعی تصویب شد. براساس این لایحه معبر فرعی سرافرازان ۱۹ واقع در بلوار سرافرازان، به نام شهید ستار معجمی، معبر فرعی هنرستان ۲۳/۲ واقع در هنرستان ۲۳، به نام شهید حمید میری، معبر فرعی شریعتی ۷۶ واقع در بلوار شریعتی به نام شهید حسین کرابی، معبر فرعی حاجی‌آباد ۱۰ واقع در شاهنامه ۳۱ به نام شهید خسرو مرادی و معبر فرعی خیابان آیت‌الله خزعلی ۳ به نام حجت‌الاسلام سیدجعفر طباطبایی شیرازی نامگذاری شدند.

در بخش دیگری از جلسه لایحه مشوق‌های رشد تولید در حوزه ساخت‌وساز به تصویب رسید. براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، در راستای رشد تولید و حمایت از حوزه ساخت‌وساز و کسب‌وکار مربوطه اقدام کند. تخفیف پرداخت نقدی عوارض از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این مصوبه تا پایان آذرماه سال جاری به میزان ۲۵ درصد تعیین می‌شود.

در ادامه لایحه نحوه اجرای دستورالعمل اجرایی بند ت تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور تصویب شد. براساس این لایحه شهرداری مشهد مکلف است، در تعیین ارزش معاملاتی تبدیل آرای قلع به جریمه موضوع بند "ت" تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و دستورالعمل اجرایی آن برای کلیه بهره‌برداری‌ها، با توجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و رای شماره ۲۱۰، ارزش معاملاتی موضوع تبصره ۱۱ ماده صد قانون شهرداری در زمان وقوع تخلف را ملاک عمل قرار دهد. مطالبات موضوع این قانون، مطابق مصوبه قابل تقسیط است.

در بخش دیگری از جلسه طرح الحاق یک تبصره به بند۳ مصوبه‌ای با موضوع شرایط پرداخت و تسویه بدهی مؤدیان حقیقی به شهرداری به تصویب رسید.

براساس این طرح شهرداری مشهد مکلف است در صورت پرداخت هر یک از چک‌های بدهی مؤدیان حقیقی به شهرداری تا حداکثر ۱۰ روز بعد از تاریخ سررسید چک، نسبت به عدم وصول چک خوش‌حسابی و عدم اخذ وجه التزام برای مدت مذکور اقدام کند.

در ادامه لایحه نحوه تسویه حقوق شهرداری در اراضی و املاک آموزشی اداره کل آموزش‌وپرورش تصویب شد. بر اساس این مصوبه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود کل بدهی‌های جاری و معوق در خصوص مجوزها و گواهی‌های ساختمانی و عوارض نوسازی مربوط به اراضی و املاک با کاربری مصوب آموزشی مطابق طرح‌های توسعه شهری و با مالکیت یا وقف آموزش‌وپرورش را محاسبه و پس از اتعقاد تفاهم‌نامه مبنی بر اجرای دقیق ماده ۹ قانون درآمد پایدار هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مطالبات ناشی از این محل را پس از تایید ذیحسابی آموزش‌وپرورش در حساب فی‌مابین ثبت و یا از طریق تهاتر املاک با رعایت صرفه و صلاح شهرداری اقدام کرده و مجوز بروکف و مفاصا حساب مربوطه را صادر کند.

با توجه به ظرفیت پیش‌بینی شده در ضوابط طرح‌های توسعه شهری، احداث فعالیت‌های انتفاعی از جمله تجاری، مطابق ضابطه طرح تفصیلی با لحاظ عوارض وفق مفاد ماده واحده این مصوبه، بلامانع است.

در بخش دیگری از جلسه لایحه مجوز پرداخت مابه‌التفاوت بهای تمام شده خدمات و کرایه دریافتی از مسافران به بخش خصوصی اتوبوسرانی در سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت که برای بررسی بیشتر از دستور کار خارج و به زمان دیگری موکول شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha