• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۴۵
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402071610616
  • خبرنگار : 71282

استفاده از ظرفیت تعاونی‌های گردشگری در اشتغالزایی

استفاده از ظرفیت تعاونی‌های گردشگری در اشتغالزایی

طبق آمارها تا پایان سال گذشته نزدیک به ۳۵۰۰ تعاونی گردشگردی و صنایع‌دستی در کشور فعالیت داشتند. با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری در ایران، تشکیل تعاونی‌های گردشگری می‌تواند نقش موثر و بسزایی در خلق فرصت‌های شغلی و توسعه کارآفرینی داشته باشند.

به گزارش ایسنا، همه ساله افراد بسیاری تحت عنوان گردشگر و توریست به نقاط مختلف دنیا سفر می‌کنند که از محل آن میلیون‌ها فرصت شغلی ایجاد شده و ارزآوری و درآمدزایی قابل توجهی در زمینه اقتصاد و گردشگری ملی و محلی به دنبال دارد.

دولت‌ها به منظور بهره‌مندی از مزیت‌های گردشگری، برنامه‌ریزی‌های مختلفی را در دستور کار قرار می‌دهند تا علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری از ظرفیت این صنعت عظیم در جهت اشتغالزایی و ارزآوری استفاده کنند.

در این بین نقش تعاونی‌ها به عنوان بنگاه‌های زودبازده و کارآمد در حوزه گردشگری اثرگذار است. تعاونی‌های گردشگری با توجه به کارکردها و مزیتهای خود ضمن ارتقای سطح دانش اعضا به کاهش هزینه‌ها،‌ عرضه بهینه محصولات و خدمات گردشگری، خلق فرصتهای شغلی، بازاریابی و رونق کسب و کار کمک می‌کنند.

علی مطیع جهانی - عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مزیت‌های بالای اشتغال در تشکل‌های تعاونی، خودباوری، ریسک پذیری، انگیزه پیشرفت و خلاقیت را از ویژگی‌های کارآفرینی در بخش تعاون عنوان می‌کند.

او معتقد است که تعاونی‌های گردشگری می‌توانند در صنعت گردشگری یک نمونه موفق در زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی به شمار آیند.

به گفته مطیع جهانی سیاست‌های کلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید به سمت و سوی مردمی شدن برود و توجه به تعاونی‌های گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از ظرفیت تعاونی‌های گردشگری در اشتغالزایی

وی می‌گوید: مشارکت و حضور مستقیم مردم در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی، مدیریت فضای گردشگری کشور را مورد توجه قرار می دهد و موجب می‌شود که فضاهای تاریخی، باستانی و زیبایی‌های طبیعت به جایگاه واقعی خود نزدیک شوند.

عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران، تعاونی‌های گردشگری و هتلداری را نام برده و می‌گوید: این دسته تعاونی‌ها جزو تعاونی‌های خدماتی هستند که با توجه به پویایی بالا و به واسطه مردمی بودن خود می‌توانند نقش و جایگاه تاثیرگذاری در عرصه گردشگری ایران داشته باشند.

به اعتقاد کارشناسان برای ایجاد اشتغال و توسعه کارآفرینی توسط تعاونی‌های گردشگری لازم است شرایط اقتصاد و بازار، ایجاد زیرساختهای لازم به لحاظ تامین منابع مالی و نیروی کار، تدوین قوانین و مقررات و سرمایه‌گذاری مدنظر قرار گیرد.

پیشتر خشایار باقرپور ـ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی و انبوه‌سازی شهر تهران در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم سوق یافتن سرمایه‌های مردم به سمت هتل سازی و گردشگری به جای مسکن تاکید کرده و با اشاره به پتانسیل‌های بالای گردشگری در کشورمان گفته بود: اگر خود را با کشوری نظیر ترکیه که صرفا از صنعت گردشگری خود درآمد چند میلیاردی دارد، مقایسه کنیم ظرفیت‌های بالقوه‌ای داریم که هنوز بالفعل نشده و یکی از دلایلش نبود زیرساخت است.

وی با اعلام آمادگی برای جذب مشارکت و سرمایه‌های مردمی در حوزه گردشگری گفت: جذب گردشگر و مدیریت صنعت گردشگری باید از جانب متولیان امر به بهترین شکل صورت پذیرد تا هم سرمایه‌های مردم ارزش افزوده بالا پیدا کند و هم تمرکز از سرمایه‌گذاری روی صرفا بخش مسکن برداشته شود.

به گزارش ایسنا، برابر آمارها تا پایان سال گذشته نزدیک به ۳۵۰۰ تعاونی گردشگردی و صنایع‌دستی با عضویت بیش از ۲۶ هزار نفر و  اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری در کشور فعالیت دارند که از این تعداد ۱۶۵۰ تعاونی متعلق به حوزه گردشگری و ۱۸۵۰ تعاونی مربوط به حوزه صنایع‌دستی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha