• چهارشنبه / ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402062917962
  • خبرنگار : 71415

مشاور زلنسکی روزنامه نیویورک‌تایمز را به تشویق «تئوری‌های توطئه» متهم کرد

مشاور زلنسکی روزنامه نیویورک‌تایمز را به تشویق «تئوری‌های توطئه» متهم کرد

مشاور ارشد رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به گزارش افشاگرانه روزنامه نیویورک‌تایمز مبنی بر اینکه اوکراین مسئول قتل دست‌کم 15 غیرنظامی در حمله موشکی به بازار کنستانتینوفکا در دونباس در اوایل سپتامبر بوده، این روزنامه آمریکایی را به دامن زدن به "تئوری‌های توطئه" متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه راشاتودی، نتایج تحقیقات نشریه آمریکایی نیویورک‌تایمز در مورد حمله ماه سپتامبر به بازار کنستانتینوفکا که تحت کنترل کی‌یف بود، نشان می‌دهد که این حمله توسط یک موشک اوکراینی صورت گرفته است.

نیویورک تایمز در مطلبی افشاگرانه نوشت، حمله موشکی ششم سپتامبر به مرکز خرید کنستانتینوفکا در شرق اوکراین یکی از مرگبارترین حملات در این کشور در چند ماه گذشته بود که منجر به کشته شدن حداقل ۱۵ غیرنظامی و زخمی شدن بیش از ۳۰ نفر دیگر شد. قطعات فلزی موشک‌ها پنجره‌ها و دیوارها را سوراخ و برخی از قربانیان را مجروح کرد. کمتر از دو ساعت بعد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین ادعا کرد آنچه او «تروریست‌های روسی» خواند مسئول این حمله بوده‌ و بسیاری از رسانه‌ها از این ادعاها پیروی کردند.

اما شواهد جمع‌آوری‌ و تحلیل‌شده توسط نیویورک تایمز، از جمله قطعات موشک، تصاویر ماهواره‌ای، روایت‌های شاهدان و پست‌های رسانه‌های اجتماعی، قویاً نشان می‌دهد که این حمله فاجعه‌بار در نتیجه یک موشک سامانه پدافند هوایی "بوک" اوکراین که به اشتباه شلیک شد، بوده است، در حالی که مقامات اوکراینی ادعا کردند که نیروهای روسی در این حمله از موشک شلیک شده توسط سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ استفاده کردند.

 میخائیل پودولیاک، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در اظهارنظری ظاهرا نتایج تحقیقات این روزنامه آمریکایی را مردود دانسته است.

پودولیاک با انتشار پستی در شبکه اجتماعی "ایکس" (توئیتر سابق) در روز سه شنبه ادعا کرد: "بی تردید ظاهر شدن مقاله‌هایی در رسانه‌های خارجی که درباره دست داشتن روسیه در حمله به کنستانتینوفکا تردید افکنی کنند، عامل رشد تئوری‌های توطئه است."

پودولیاک با دادن این قول که مقامات اوکراینی درباره این حادثه تحقیقات خواهند کرد، اضافه کرد: "جامعه مطمئنا پاسخ به این سوال را که دقیقا در کنستانتینوفکا چه اتفاقی افتاد، همچون هزاران مورد دیگر از حملات روسیه به خاک ما در چارچوب یک جنگ تحریک نشده، دریافت خواهد کرد."

این حمله در تاریخ ششم سپتامبر زمانی که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به کی‌یف سفر کرده بود، انجام شد.

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبش که روز دوشنبه منتشر شد گزارش داد، اسناد و شواد مربوط به صحنه حادثه حاکی از "اشتباه تراژیک" سامانه پدافند پد هوایی "بوک" اوکراین هستند. این روزنامه اشاره کرد که مقامات اوکراینی تلاش کردند جلوی دسترسی خبرنگاران به محل برخورد موشک را بگیرند.

پودولیاک در آن زمان ایده تحقیقات اوکراین درباره این حمله را تمسخر کرده و گفته بود: "وقتی همه چیز برای ما واضح است دیگر تحقیقات برای چه چیزی نیاز است؟"

این مقام اوکراینی در پستی که روز دوشنبه منتشر کرد ادعا کرد، اوکراین "منحصرا اقدامات دفاعی را اجرا می‌کند و از خود و اراضی خود دفاع می‌کند."

با این حال، نیروهای اوکراینی قبلاً  سابقه شلیک موشک به اهداف غیرنظامی را داشته‌اند. نظامیان اوکراینی از سال 2014 به گلوله باران منظم مناطق مسکونی در جمهوری خلق دونتسک پرداخته و از موشک‌های ارائه شده توسط غرب برای حمله به شهرهای دونتسک و لوهانسک استفاده کرده و بارها با مهمات خوشه‌ای و تسلیحات مخصوص پراکنده سازی مین‌های زمینی به دونتسک حمله کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha