• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۶:۰۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402060805807
  • خبرنگار : 71628

دیدگاه‌های کاندیدای مطرح حزب جمهوری‌خواه درباره تایوان، چین و برنامه‌ هسته‌ای ایران

دیدگاه‌های کاندیدای مطرح حزب جمهوری‌خواه درباره تایوان، چین و برنامه‌ هسته‌ای ایران

کاندیدای مطرح حزب جمهوری‌خواه آمریکا برای انتخابات ریاست‌ جمهوری که توانسته در روزهای اخیر توجهات را به سوی خود جلب کند، به تشریح دیدگاه‌های خود در زمینه مسائل سیاست خارجی، از جمله موضعش در قبال تایوان، رژیم صهیونیستی و برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

به گزارش ایسنا و به نقل از روزنامه هندو، ویوک راماسوامی، کاندیدای جمهوری‌خواه هندی-آمریکایی انتخابات ریاست جمهوری گفت: من تنها کاندیدای ریاست جمهوری هستم که مایل است آنچه ضرورت دارد را بیان کند؛ ما از تایوان دفاع خواهیم کرد.

آمریکا در حال حاضر، تایوان را به عنوان کشوری مستقل به رسمت نمی‌شناسد. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان، هر دو، بی‌چون و چرا سیاست «چین واحد» را تایید کرده و از سیاست «ابهام استراتژیک» در قبال چین استقبال می‌کنند.

کارزار انتخاباتی راماسواوی نیز در بیانیه‌ای با انتقاد از نیکی هیلی، دیگر نامزد حزب جمهوری‌خواه گفت، او با تلاش برای افزایش توان مالی کارزار انتخاباتی ضعیف خود،‌ عمدا درباره این کاندیدای آمریکایی-هندی دروغ می‌گوید.

هیلی از راماسواوی به دلیل حمایت نکردن از متحدان آمریکا انتقاد کرده است.

کارزار انتخاباتی راماسواوی در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیلی آشکارا در گفت‌وگو با فاکس نیوز به دروغ گفت که «آقای راماسواوی گفته است اسراییل را رها خواهد کرد،‌ این چیزی است که او گفته است» و «او می‌خواهد حمایت از اسراییل را متوقف کند. این اشتباه است.»

در این بیانیه آمده است: ما کارزار رو به شکست خانم هیلی و هر پایگاه‌ رسانه‌ای دیگری را به چالش می‌کشیم تا موردی را پیدا کند که راماسواوی گفته باشد از اسراییل حمایت نمی‌کند. موفق نخواهند شد، چراکه راماسواوی هیچ وقت چنین چیزی نگفته است. در عوض، آن‌ها دوباره از تیترهای غلطی استفاده می‌کنند که خودشان ساخته‌اند.

کارزار راماسواوی درباره اظهارات او راجع به رژیم صهیونیستی گفت: آقای راماسواوی گفته است که اگر اسراییل به جایی برسد که دیگر به حمایت مالی آمریکا نیازی نداشته باشد، این نشان‌دهنده یک دستاورد خواهد اما آمریکا حمایت مالی خود از اسراییل را قطع نخواهد کرد، مگر تل‌آویو بگوید که آمادگی آن را دارد.

تمام ماجرا یک هفته پیش آغاز شد؛ وقتی نیکی هیلی هنگام مناظره، راماسواوی را به بی‌تجربگی در امور سیاست خارجی متهم کرد.

از آن موقع، این سیاست‌مدار آمریکایی-هندی مستقر در اوهایو، به دلیل بی‌تجربگی در زمینه سیاست خارجی مورد انتقاد شدید رسانه‌ها و مخالفان سیاسی خود قرار گرفته است.

‌نیکی هیلی در انتقاداتش از راماسواوی گفت: موضوع این نیست که اسراییل به آمریکا نیاز دارد؛ آمریکا نیز به اسراییل نیاز دارد.

هیلی با مطرح کردن ادعاهایی علیه ایران و نادیده گرفتن اظهارات جنگ‌طلبانه و اقدامات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: اسراییل با تهدیدهایی از حماس، حزب‌الله، ایران و سوریه علیه موجودیت خود مواجه است. شما به رییس جمهوری نیاز دارید که درک کند اسراییل در مواجهه ما با "تروریسم"، در خط مقدم دفاعی قرار دارد.

این نامزد جمهوری‌خواه آمریکا در ادامه انتقادها از راماسواوی گفت: او واقعا این موضوع را درک نمی‌کند. بنابراین، من فکر می‌کنم از نحوه اداره کارزار انتخاباتی کسی، بتوانید حدس بزنید که چگونه رهبری خواهد شد. او تمام کارها را خودش انجام می‌دهد!

راماسواوی در پاسخ به این اظهارات هیلی گفت: تا پایان اولین دوره‌ام روابطمان با اسراییل قوی‌تر از همیشه خواهد بود. "توافق ابراهیم-2" تا پایان 2025 انجام خواهد شد و عربستان سعودی،‌ عمان، قطر و اندونزی به این توافق افزوده خواهند شد. ما با اسراییل همکاری خواهیم کرد تا اطمینان بیابیم که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای که ناقض منافع آمریکا باشد، دست نخواهد یافت.

تکرار ادعای واشنگتن مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران از سوی راماسواوی در حالی مطرح می‌شود که ایران تاکید کرده است تولید و به‌کارگیری تسلیحات اتمی جایی در برنامه دفاعی ایران ندارد و برنامه هسته‌ای آن صرفا ماهیتی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند.

علاوه بر این،‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در گزارش‌های متعددی که درباره اجرای توافق پادمانی و اجرای توافق هسته‌ای در ایران ارائه داده،‌ این ادعا را تایید نکرده است.

راماسواوی در دفاع از سیاست‌های خود در قبال رژیم صهیونیستی ادامه داد: من کمک‌های مالی‌مان به اسراییل را قطع نخواهم کرد، مگر وقتی که اسراییل به آمریکا بگوید آماده آن است. این کاری است که دوستان واقعی انجام می‌دهند. آن‌ها با صداقت و صراحت با یکدیگر صحبت می‌کنند. من با "بی‌بی" (نتانیاهو) صحبت خواهم کرد و او را به کاخ سفید دعوت خواهم کرد. کاری که رییس جمهور بایدن به طرز شرم‌آوری از آن می‌ترسد.

وی هم‌چنین خواستار روابط قوی‌تری با هند، کره جنوبی و ژاپن جهت کاهش وابستگی اقتصادی آمریکا به چین و تایوان شد.

راماسوامی، ۳۸ ساله که آرای او پس از مناظره‌های اولیه جمهوری‌خواهان در هفته گذشته افزایش یافته، گفت: ما با هند که تعهد دارد تنگه مالاکا را به دلیل درگیری قریب‌الوقوع با تایوان ببندد، وارد شراکت قوی‌تری خواهیم شد. همچنین با شرکایی دیگری نیز، از جمله کره جنوبی و ژاپن شراکت قوی‌تری خواهیم داشت تا وابستگی اقتصادی‌مان به چین و تایوان را کاهش دهیم.

کاندیدای جمهوری‌خواهان: آمریکا باید از تایوان دفاع کند
مناظره انتخاباتی جمهوری‌خواهان آمریکا

او در ادامه گفت که شفافیت استراتژیک را ترجیح می‌دهد و به دفاع از این ایده پرداخت که آمریکا باید تا زمانی که در زمینه نیمه‌ هادی‌ها از تایوان استقلال پیدا کند، به دفاع از این جزیره بپردازد، سپس وقتی شرایط برای آمریکا آرام‌تر شد، دوباره موضع ابهام استراتژیک را در پیش بگیرد.

راماسواوی گفت: سبک زندگی آمریکایی به تولید نیمه هادی‌ها بستگی دارد که در تایوان تولید می‌شوند و ما نمی‌توانیم این ریسک را بکنیم که چین تقریبا به تمامی، اهرم فشارش را علیه اقتصاد آمریکا اعمال کند.

این سیاست‌مدار آمریکایی در ادامه اشاره کرد «آمریکا با گفتن این که ما از تایوان دفاع خواهیم کرد، می‌تواند بازدارندگی قوی‌تری در قبال حمله یا محاصره این جزیره توسط چین به عمل بیاورد. در عین حال، تایوان باید هزینه‌هایی را که صرف امور نظامی ‌خود می‌کند به بیش از دوبرابر و به حد ۴ تا ۵ درصد میزان تولید ناخالص داخلی‌اش برساند.»

راماسواوی گفت که آمریکا باید به سرعت تایوان را با تسلیحاتی تجهیز کند که در استراتژی ضد دسترسی/منع منطقه‌ای به کار می‌روند، نحوه استفاده از این تسلیحات را آموزش دهد و حد‎اقل، یک ناوشکن هر هفته در اطراف تایوان گشت‌زنی کند.

او با گفتن این که «آمریکا باید دفاع داخلی خود را نیز تقویت کند که در حال حاضر به طور خطرناکی در قبال درگیری‌های بزرگ با چین آسیب‌پذیر است»، بیان کرد که این شامل ارتقای توانمندی‌های دفاعی هسته‌ای، الکترومغناطیسی، سایبری و فضایی می‌شود.

کارزار انتخاباتی او اشاره کرد که راماسواوی تنها کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا به امروز است که آشکارا گفته است، آمریکا از تایوان دفاع خواهد کرد.

کاندیدای جمهوری‌خواهان: آمریکا باید از تایوان دفاع کند
مناظره انتخاباتی جمهوری‌خواهان آمریکا 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha