• یکشنبه / ۵ شهریور ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 1402060502853
  • خبرنگار : 71541

۱۹۲۰ پرواز تاکنون برای اربعین مجوز گرفتند/ عراق با تخفیف هزینه فرودگاهی موافقت نکرد

۱۹۲۰ پرواز تاکنون برای اربعین مجوز گرفتند/ عراق با تخفیف هزینه فرودگاهی موافقت نکرد

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: امسال اعلام کردیم که آمادگی پذیرش ۲۵۰۰ پرواز را برای عتبات داریم که تاکنون ۱۹۲۰ پرواز مجوز گرفتند.

به گزارش ایسنا، سعید چلندری در نشست خبری اظهار کرد: ترمینال سلام به عنوان پشتیبان پروازهای بین‌المللی ساخته شده بود، برای اینکه از بار ترمینال یک فرودگاه امام کاسته شود. اوایل سال ۱۴۰۱ درخواستی از مرحوم قاسمی داشتیم که این ترمینال به پروازهای زیارتی اختصاص یابد که موافقت کردند. این فرودگاه به المان‌های اسلامی آمیخته شده بود که آنها را بیشتر کردیم و این ترمینال را به پروازهای زیارتی اختصاص دادیم.

وی با اشاره به انتقاداتی که درباره اختصاص ترمینال سلام به پروازهای زیارتی اختصاص داشت، اظهار کرد: با شور و حال و حسی که در مردم ما بود و تاکید مقام معظم رهبری به هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن اربعین حسینی، استقبال مردم بی‌نظیر بود؛ حج ۱۴۰۱ را از این ترمینال انجام دادیم و بلافاصله ارائه سرویس به پروازهای سایر مقاصد زیارتی از جمله عراق را انجام دادیم و پایان سال گذشته هم برخی از پروازهای سوریه به اینجا منتقل شد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز حجاج از این ترمینال به سرزمینی حج اعزام شدند و میانگین تاخیرهای ما در موسم حج ۹ دقیقه بود و کمترین نارضایتی‌ها را داشتیم. همچنین سال گذشته ۱۹۳ هزار زائر به عتبات عازم شدند با ۱۴۶۰ پرواز و ما امسال اعلام کردیم که آمادگی پذیرش ۲۵۰۰ پرواز را برای عتبات داریم که تاکنون ۱۹۲۰ پرواز مجوز گرفتند و همکاران در تلاشند که بهترین خدمت را به‌ زائران بدهیم.

درخواست بررسی مجوز پرواز به ایرلاین‌های تاخیردار

چلندری با اشاره به موضوع تاخیرهای پروازها بیان کرد: مجوز دو بخش دارد، شرکت‌های هواپیمایی در مرحله اول از سازمان هواپیمایی کشوری مجوز پرواز می‌گیرند و بعد سازمان هواپیمایی ساعت پرواز را با فرودگاه هماهنگ می‌کند. البته برنامه‌ای که ما در دستور کار گذاشتیم این بود که با توجه به ظرفیت‌های فرودگاه امام هرچه درخواست بود را بپذیریم؛ اما برای جلوگیری از تاخیرها، ما درخواست بررسی برخی از مجوزهایی که به ایرلاین‌ها می‌شود را داشتیم.

وی درباره ایرلاینی که روز گذشته با چندین تاخیر مواجه بوده، توضیح داد: این ایرلاین گفته بود که توانایی لازم را  برای انجام پرواز دارد؛ اما روز گذشته یک‌هواپیما در فرودگاه امام خمینی دچار نقص فنی شده و یک هواپیما هم در فرودگاه نجف به نقص فنی خورد که هنوز هم در فرودگاه نجف است؛ به همین دلیل صحبت کردیم که تعداد پروازهای آن شرکت کم شود تا بتوانیم از تاخیرها جلوگیری کنیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه تاخیر پرواز اجتناب‌ناپذیر است، گفت: به همین دلیل ما مکانی برای استراحت مسافران در صورت تاخیر در نظر گرفته‌ایم؛ همچنین اگر متوجه شویم که پرواز بیش از شش ساعت تاخیر دارد، در دستور کار دارند که مسافران را به هتل می‌برند و هتل فرودگاه امام ظرفیت ۵۰۰ نفر را دارد. دو رستوران در فرودگاه داریم که می‌توانند ۲۵۰ غذای گرم در روز تهیه کنند و کترینگ‌هایی هم برای تهیه چندین هزار غذا در روز وجود دارند.

عراق با تخفیف هزینه فرودگاهی موافقت نکرد

چلندری درباره قیمت بلیت پروازهای اربعین بیان کرد: حدود دو هفته پیش همه مسئولان حوزه هوایی کشور از وزیر راه و رییس سازمان هواپیمایی کشوری به عراق رفتیم و تقاضا کردیم برای تخفیف‌های فرودگاه نجف؛ برخی از گران بودن بلیت ‌پروازهای اربعین گلایه دارند، در حالی که حدود پنج میلیون تومان از این پول بلیت را فقط فرودگاه نجف می‌گیرد و ما هرچه از آنها درخواست کاهش این قیمت را داشتیم، موافقت نکردند.

وی‌ با بیان اینکه کشور عراق محدودیت زیادی هم برای پذیرش پروازها گذاشت، گفت: به دلیل محدودیت‌ها نتوانستیم پروازها را به‌صورت ۱۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته افزایش دهیم؛ با وجود این حدود ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته پروازها را در سطح کشور افزایش دادیم؛ همچنین حدود ۷۰ درصد پروازهای عتبات از ترمینال سلام و ۳۰ درصد از سایر فرودگاه‌های کشور انجام می‌شود.

از فرودگاه امام خمینی، به ۶۵ مقصد پرواز داریم

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی درباره ایرلاین‌های فعال شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بیان کرد: از سه ماهه ۱۴۰۱ که مسئولیت را در فرودگاه امام خمینی بر عهده گرفتم تا کنون، چهار شرکت هواپیمایی و ۹ مسیر به مجموع پروازهای شهر فرودگاه امام اضافه شدند؛ در حال حاضر به ۶۵ مقصد پرواز داریم و ۴۳ شرکت هواپیمایی که شامل ۱۴ شرکت داخلی و ۲۹ شرکت خارجی می‌شود، در شرکت شهر فرودگاه امام خمینی پرواز می‌کنند.

چلندری با بیان اینکه سه شرکت با بیشترین پرواز در فرودگاه امام خمینی داریم؛ گفت: ایرلاین‌های ترکیش، ماهان و ایران‌ایر بیشترین پروازها را در فرودگاه امام دارند؛ همچنین بیشترین پروازهای ما به مقصد ترکیه و پس از آن عراق است.

وی ادامه داد: ۱۵ شرکت عملیات عتبات را بر عهده دارند که دو شرکت العراقیه و فلای‌بغداد خارجی هستند و ۱۳ شرکت داخلی؛ ۲۸۴ پرواز از ۲۷ مرداد تا چهارم شهریور انجام شده و ۳۵ هزار و ۴۹۹ زایر به عتبات اعزام شدند و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان عملیات عتبات، با توجه به درخواست‌ها حدود ۲۲۰ هزار زایر را اعزام کنیم.

ساخت ترمینال جدید در تهاتر نفتی با چین

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی درباره موانع ساخت ترمینال بیان کرد: مشکلی که ما در صنعت هوایی کشور در دولت‌های قبل داشتیم این بوده که‌ رویکردها متفاوت بود؛ افرادی روی کار آمدند که سابقه فعالیت در صنعت هوانوردی نداشتند و عدم ثبات مدیریت در دولت‌های گذشته باعث شد خسران زیادی به صنعت هوانوردی و ازجمله فرودگاه وارد شود؛ ازجمله همین که فاز اول فرودگاه امام هنوز به‌طور ۱۰۰ درصد تکمیل نشده است.

چلندری در ادامه درباره ساخت ترمینال جدید فرودگاه با سرمایه‌گذاری چین توضیح داد: فاز دوی فرودگاه درواقع ساخت یک فرودگاه جدید است؛ بر اساس مطالعات ما قرار بود یک ترمینال ۴۱۰ هزار متری احداث شود، با تمام زیرساخت‌ها ازجمله تاسیسات و زیربنایی، آشیانه، انبار و کارگو؛ مطالعات ما انجام شد و چندین شرکت آماده سرمایه‌گذاری بودند که ما بهترین شرکت را که یک شرکت چینی بود انتخاب کردیم.

وی درباره نحوه تامین منابع مالی توضیح داد: تامین مالی این پروژه از طریق تهاتر نفتی خواهد بود که برآورد اولیه ما ۲.۵ میلیارد یورو است که ممکن است بیشتر شود؛ امیدواریم بتوانیم در شهریور ماه قرارداد را اجرایی کرده و عملیات اجرایی در مهرماه آغاز شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha