• دوشنبه / ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402053019301
  • خبرنگار : 50283

رئیس اداره تالاب‌های محیط زیست گیلان تشریح کرد؛

آنچه حیات تالاب بوجاق را تهدید می کند

آنچه حیات تالاب بوجاق را تهدید می کند

ایسنا/گیلان رئیس اداره تالاب‌های محیط زیست گیلان گفت: آنچه در حال حاضر تهدید جدی برای حفظ و حیات تالاب بین المللی پارک ملی بوجاق محسوب می‌شود نوسانات سطح دریای خزر است که نسبت به گذشته از سطح و عمق آن کاسته و نکته مهم، بهره برداری خردمندانه از تالاب‌ها است و اگر به آن نقطه رسیدیم، برنده و موفق هستیم.

عباس عاشوری امروز در حاشیه کارگاه تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب بین‌المللی بوجاق در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آنچه که در حال حاضر تهدید جدی برای حفظ و حیات تالاب بین المللی پارک ملی بوجاق محسوب می‌شود نوسانات سطح دریای خزر است که به شدت این تالاب همچنین تالاب لاگون و تالاب ۲۲ بهمن را تحت تاثیر قرار داده و این باعث شده نسبت به گذشته از سطح و عمق آن کاسته شود.

آنچه حیات تالاب بوجاق را تهدید می کند

آنچه حیات تالاب بوجاق را تهدید می کند

آنچه حیات تالاب بوجاق را تهدید می کند

وی افزود: در کنار این موضوع عواملی که در مورد تالاب بوجاق اثر گذار است افزایش حجم زیست توده گیاهان تالابی به ویژه در منطقه دشت علفزاری، زیستگاه پرنده‌های با ارزشی مثل انواع غاز است که از بین می‌رود.

عاشوری تصریح کرد: در کنار این مسئله شکار و صید بی رویه را به ویژه در رودخانه سفیدرود شاهد هستیم؛ همچنین چرای بی رویه دام در فصل بهار و تابستان برای علفزار را می‌توان نام برد؛ ورود سموم کشاورزی و پساب‌ها به بخش لاگون کیاشهر از دیگر مشکلات این تالاب است.

آنچه حیات تالاب بوجاق را تهدید می کند

 رئیس اداره تالاب‌های محیط زیست گیلان با اشاره به اینکه تالاب بوجاق در امتداد نوار سواحلی دریای خزر و در حاشیه شهر کیاشهر قرار دارد، گفت: این تالاب تهدیدها و حواشی بسیار زیادی دارد که در بخش مدیریت زیست محیطی، تشکیل چنین کارگاه‌هایی و تدوین برنامه زیست بومی تالاب همچنین برگزاری کارگاه‌های مشارکتی کمک می‌کند تا جامعه محلی را در موارد مربوط به حفظ، نگهداری  و احیای تالاب دخیل کنیم.

آنچه حیات تالاب بوجاق را تهدید می کند

عاشوری تصریح کرد: در عین حال سایر ارگان‌ها هم نقش خودشان را برای حفاظت از تالاب ایفا کنند زیرا هدف این است که همه ما در هر جایگاهی که هستیم نقشمان را برای حفاظت از تالاب‌ها اجرا کنیم که  این هدف اصلی حفاظت است و هدف دوم نیز بهره برداری خردمندانه از تالاب ها است و اگر به آن نقطه رسیدیم، برنده و موفق هستیم.

آنچه حیات تالاب بوجاق را تهدید می کند

وی با بیان اینکه امیدواریم این کارگاه منجر به تدوین یک کتاب برنامه شود، افزود: این کتاب برنامه در شورای برنامه‌ریزی استان، مصوب و اجرا شود و تکلیف همه ارگان‌ها و ذی نفعان در قبال تالاب مشخص شود تا بتوانیم تالاب را مدیریت و احیا کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha