• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402051106852
  • خبرنگار : 71402

وزیر دفاع سابق ارمنستان: مداخله ارتش ترکیه در جنگ ۲۰۲۰ غیرمنتظره بود

وزیر دفاع سابق ارمنستان: مداخله ارتش ترکیه در جنگ ۲۰۲۰ غیرمنتظره بود

وزیر دفاع اسبق ارمنستان مدعی شد، زمانی که او در سال ۲۰۱۸ روی کار آمد، ارتش ارمنستان قادر به مقاومت در برابر یک نیروی دشمن با برتری چشمگیر بود. او همچنین مداخله ارتش ترکیه در جنگ ۲۰۲۰ به نفع باکو را غیرمنتظره دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از وب‌سایت ماسیس‌پست، داویت تونویان، وزیر دفاع پیشین ارمنستان در جریان جلسه کمیسیون پارلمانی که مسوول بررسی علل شکست این کشور در جنگ ۲۰۲۰ با جمهوری آذربایجان بود، حاضر شد. در طول سال گذشته، این کمیسیون ده‌ها تن از مقامات فعلی و سابق دولت، از جمله نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر و همچنین افسران نظامی ارمنستان را هدف پرسش قرار داده است.

داویت تونویان به نمایندگان پارلمان کشورش گفت که نیروهای مسلح ارمنستان برای شرکت در نبردهای دفاعی آماده و مناسب بودند و با در نظر گرفتن درجه آمادگی رزمی، موقعیت جغرافیایی و مواضع، توانایی مقاومت در برابر حمله نیروهایی با دو یا سه برابر برتری را هم داشتند.

وزیر دفاع پیشین ارمنستان گفت: چرا می‌گویم دو یا سه برابر برتر؟ منظورم این است که از نظر شرکت در نبرد پدافندی، درجه آمادگی نیروهای مسلح راضی‌کننده بود. این ارزیابی من نیست؛ این اطلاعات محاسبه شده و مستدل است.

در ادامه واهاگن الکسانیان، نماینده حزب قرارداد مدنی ارمنستان، از تونویان خواست تا مشخص کند که آیا ارتش ارمنستان از نظر تجهیزات در مقایسه با نیروهای جمهوری آذربایجان در زمان آغاز جنگ ۲۰۲۰ دو یا سه برابر بیشتر بود یا خیر. تونویان تصریح کرد که پاسخ او به سؤالی درباره وضعیت آمادگی نظامیان بوده است، نه نسبت نیروها در زمان شروع جنگ.

این وزیر دفاع سابق ارمنستان افزود، مداخله نظامی مستقیم ترکیه در این جنگ برای پیروزی جمهوری آذربایجان تعیین‌کننده بود. او گفت که این مداخله برای ارتش ارمنستان غیرمنتظره بود، زیرا ارتش ارمنستان ارزیابی کرده بود که «می‌تواند با تهاجم آذربایجان مقابله کند.»

تونویان افزود: ما محاسبه نکرده بودیم که نیروهای مسلح ترکیه تنها در فاصله ۲۵ تا ۴۵ کیلومتری جبهه آرتساخ (قره باغ) ظاهر شوند و در آنجا پرواز انجام دهند.

داویت تونویان در پی این جنگ از سمت خود به عنوان وزیر دفاع برکنار شد و در سال ۲۰۲۱ در یک تحقیقات جنایی در رابطه با ارائه مهمات معیوب به نیروی هوایی ارمنستان دستگیر شد. او به همراه دو ژنرال ارتش و یک دلال اسلحه در سال ۲۰۲۲ محاکمه شدند. همه آنها اتهامات کلاهبرداری و اختلاس علیه خود را رد می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۱ ۱۲:۵۵

چرا این آقا به حمایت همه جانبه روسیه در تصرف قره باغ بع نفع ارمنستان در سال های 1988 تا 1992 اشاره نمی کند؟

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۱ ۱۳:۱۹

ارمنیها به کمک همسایه ها قره باغ رو تصرف کرد و الا...

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۳ ۱۰:۱۰

حمایت روسیه؟ روسیه که به از آذربایجان حمایت کرد و میکنه و کتی جنگنده و تانک در اختیار آذربایجان قرارداد و ده هزار واگن مهمات دریافت کرد و ارمنستان حتی یک فرودگاه نداشت! لازم به یادآوریه که روسیه همون کشوری بود که قره باغ ارمنی نشین رو در زمان شوروی ضمیمه خاک آذربایجان کرد.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۰۲:۰۶

قره باغ آذربایجان خاک اسلام است و برادران مسلمان و ترکها همیشه برای اسلام جنگنده اند.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۰۹:۱۱

کمکهای ترکیه تجهیزات بود نه نیرو . ازادی سازی شوشا یه کار قهرمانانه بود چون در بالای تپه قرار داره و ارمنیا فکرش رو هم نمیکردن که نیروهای اذربایجان بتونن به انجا نفوذ کنن. اگر کمکهای روسیه نبود ارمنیا یه روز هم نمیتونستن در شهرهای اشغال دوام بیارن.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۱۵:۱۷

تورکیه مستشارنظامی در آزربایجان داشت و تجهیزات نظامی به آنها می داد قره باغ را آزربایجان تنها با نیروی خودش آزاد کرد در غیر این صورت تورکیه چرا در این نبرد هیچ تلفاتی نداد، در ضمن در جنگ اول قره باغ روسیه و کشور هایدیگرپر تصرف قره باغ به ارمنسنان کمک کردند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۱۶:۴۷

چرا کشتار خوجالی رو نمیگه که با سکوت بین المللی همراه بود

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۱۷:۰۶

داوود جان اینو نگو. نیروی ایمان و اعتقاد آذربایجانی ها حتی بر ۱۰ برابر کفاری امثال شما و روسها هم میتونست غلبه کند.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۱۷:۱۳

من خودم کوردم،ولی اگه ارمنستان به درخواست سازمان بین الملل عمل میکرد وخاک آذربایجانو تحویل میداد جنگ نمیشد،عوض گله نداره

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۱۹:۱۵

ارمنی هاباید برن اون جایی که ارمنی ها ساکن هستن اونجا خاک آذربايجان هست

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۱۹:۵۲

واقعیت اینه که ارمنستان با ترکیه جنگید و اذربایجان جلو پرده بود. الان اما دستش رو شده.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۲ ۲۱:۲۷

دخالت ترکیه در جنگ قره باغ دروغ محض است .در این سه سال هیچ کشوری به دخالت ترکیه در جنگ قره باغ اشاره ای نکرده اند .تکاوران آذربایجان آموزش های ناتو توسط ترکیه را دیده بودند .پهبادهای خریداری شده از ترکیه و اسرائیل و تکاوران آذربایجان پیروز جنگ ۴۴ روز بودند

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۳ ۱۲:۲۱

خب کاش در مورد حمایت و دخالت ارتش روسیه در تصرف قراباغ و وندالیسم ارمنی در ویران سازی شهرهای آذربایجان و آوارگی یک ملیون نفر از اهالی تورک اون منطقه هم توضیح میداد.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۳ ۱۸:۴۱

جنایاتی که ارمنی ها کردند باید جبران بشه

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۳ ۲۳:۳۸

بزرگترین حامی ارمنی ایران بود

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۴ ۱۵:۴۸

اگر حامی ارمنی ایران بود تا باکو را هم اشغال می کرد .ایران حمایتی در جنگ از ارمنی نکرد و در جنگ اول قره باغ مانع از اشغال بیشتر جمهوری اذربایجان تا خود باکو شد ولی در جنگ اخیر مایل به پیروزی شخص الهام علی اف هم نبود چون این الهام علی اف مردم جمهوری اذربایجان را به سمت بی دینی وخسارت اخروی می برد ‌.وقتی شورای امنیت وهمه کشورهای جهان ارمنستان را اشغالگر می دانستند قطعا مناطق اشغالی به ج اذربایجان باز می گشت .

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۴ ۱۵:۱۱

آذربایجان با نیروهای خودش و آموزش نیروهای ترکیه جنگیدن. ترکیه مستقیم دخالتی در جنگ نداشت ولی اگر ارمنستان در این جنگ با کمک کشورهای خارجی دست بالارو داشت مطمینا ترکیه هم وارد عمل میشد.

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۱۶ ۱۹:۱۱

ارتساخ باید با نخجوان معاوضه شود تنها راه رهایی و نجات جان مردم ارامنه ارتساخ و جلوگیری از نسل کشی