به گزارش ایسنا، سیدحسین حسینیان در حاشیه نشست سراسری مدیران مراکز رشد که در محل پارک فناوری پردیس برگزار شد، با بیان اینکه این مرکز رشد تاکنون میزبان حدود ۱۵۰ شرکت و هسته فناور بوده است، اظهار کرد: تعدادی از این شرکتها موفق به خروج از مرکز شدند؛ ولی برخی دیگر از شرکتها با شکست مواجه شدند.
حسینیان گفت: طبق اساسنامه مرکز رشد، برای شرکتهای مستقر در این مرکز بازه زمانی ۶ تا ۹ ماهه به عنوان دوره پیشرشد در نظر گرفته میشود تا فناوران بتوانند ایده خود را که ممکن است در حد نظریه و یا طرح باشد، به یک نمونه آزمایشگاهی اولیه برسانند.
وی خاطر نشان کرد: دوره رشد شرکتها بین ۳ تا ۵ سال است که برخی از شرکتها و هستههای فناور با شکست مواجه میشوند که "عدم تکمیل تیمها"، "مشکلات تأمین سرمایهگذاری" و "تأمین مالی" از جمله دلایل شکست این تیمها به شمار میرود.
این کارشناس مرکز رشد دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: امروزه به دلیل اقدامات فرهنگسازی، فرد یا افرادی که به عنوان نوآور و فناور به مراکز رشد مراجعه میکنند، تنها صاحب یک ایده خام نیستند، بلکه علاوه بر دانش فنی، در حوزه مارکتینگ، سرمایهگذاری، بازاریابی و در حوزه نیازسنجی اطلاعات کامل دارند و محصول خود را ارائه میکنند؛ از این رو درصد موفقیتها نسبت به شکستها ۶۰ به ۴۰ است.
وی نرخ موفقیت شرکتهای در مراکز رشد کشور را ۴۸ درصد عنوان کرد و افزود: دو مدل مرکز رشد داریم که در مدل اول، مراکز رشد مستقل بوده و زیرمجموعه پارکهای علم و فناوری نیستند و زیر نظر مستقیم وزارت علوم هستند و در مدل دوم مراکز رشد زیرمجموعه پارکهای علم و فناوری هر استان هستند که معمولاً نیز در هر استان یک پارک علم و فناوری وجود دارد.
حسینیان، مهمترین نیاز تیمهای فناور را تأمین مالی و حمایتهای مالی دانست و گفت: یکی از دغدغههای افراد نوآور و فناوری تامین منابع مالی و اعتباری است که خوشبختانه با توجه به همکاریهای معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوقهای پژوهش و فناوری تسهیلاتی با بهرههای کم در اختیار آنها قرار میگیرد که مبلغ این تسهیلات بستگی به طرح ارائهشده دارد.
این فعال دانشبنیان گفت: ارزیابی طرحها برعهده داوران و کمیته ارزیابی تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری و معاونت علمی ریاست جمهوری است و ما فقط مُعرف این افراد هستیم تا بعد از اینکه داوری بر روی طرحها و ایدهها انجام شد، این اجازه را پیدا میکنند که به عنوان هسته در مراکز رشد استقرار پیدا کنند.
حسینیان با تاکید بر اینکه کار مراکز رشد، تیمسازی نیست؛ بلکه کمک به برقراری ارتباط بین افرادی است که به صورت جزیرهای در حال کار و فعالیت هستند، ادامه داد: ما از طریق برقراری ارتباط بین افراد، کمک میکنیم تا ابتدا ایده خود را اصلاح کنند و جدای از این ذهنیتی که محصول فناورانه با فناوری بالا تولید شود، باید این نکته توجه شود که چه کسی قرار است از این محصول استفاده کند. هدف از انجام همه این کارها کسب درآمدی به روش درست و در کنار آن پیشبرد اهداف فناورانه و نوآورانه است که سطح تکنولوژی را بالا برده تا کشور به یک رونق اقتصادی خوب برسد.
انتهای پیام
نظرات