• شنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ / ۰۷:۲۶
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1402032012091
  • خبرنگار : 50201

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر:

۷۴۰۰ هکتار از ذخیره گاه گونه زربین دچار آفت "شانکر" شدند

۷۴۰۰ هکتار از ذخیره گاه گونه زربین دچار آفت "شانکر" شدند

ایسنا/مازندران معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر با اعلام اینکه ۷۴۰۰ هکتار از ذخیره گاه زربین از جمله سوزنی برگ‌های منطقه چالوس درگیر آفتی به عنوان بیماری "شانکر" شده است، گفت: گزارشی از درگیری این بیماری در کلاردشت، تنکابن و رویان نیز اعلام شد.

آنچه امروز موجب نگرانی مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر شده است وجود خشکیدگی و افت در برخی گونه های سوزنی برگ از جمله گونه "زربین" در منطقه به خصوص در چالوس بوده است.

درباره این آفت، گفت وگویی با معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر انجام شد که از نظرتان می‌گذرد.

محمد خزایی با اشاره به مشاهده علائم خشکیدگی در قسمت تاج و سرشاخه تعدادی از درختان سوزنی برگ به خصوص گونه زربین در چالوس از اوایل فروردین ماه امسال گفت: این خشکیدگی بیشتر در خانواده سرو مشاهده شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر افزود: موسسه تحقیقات سازمان جنگل‌ها و مراتع به دنبال ارائه راهکار برای مقابله با این بیماری هستند.

خزایی به دیگر آفات این حوزه از جمله پروانه تخم انگشتری اشاره کرد و یادآور شد: این آفت خود را در درخت زرشک نشان داد همچنین آفت دیگر پروانه دم قهوه ای بلوط است که برای مقابله با این

دیگر پروانه دم قهوه ای بلوط است که برای مقابله با این آفات محلول پاشی و سمپاشی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در راستای کنترل آفات و بیماری های گیاهی در سال ۱۴۰۱ در سطح ۵۱ هزار و ۶۰۰ هکتار عملیات شناسایی و پایش عوامل خسارت‌ زای گیاهی و در سطح ۳۴۰ هکتار از محل منابع ملی با اعتبار بالغ بر ۷۳۵ میلیون تومان عملیات مبارزه به صورت مکانیکی و محلول پاشی علیه آفات شب پره شمشاد، شب پره سفید آمریکائی، پروانه تخم انگشتری و پروانه دم قهوه ای صورت گرفته است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-نوشهر خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به اعتبارات تخصیصی از محل منابع ملی و پایش های انجام شده در خصوص احتمال طغیان آفات در مناطق آلوده نسبت به انعقاد قرارداد کنترل به صورت مکانیکی و محلول پاشی مجموعا در سطح ۱۲۰۰ هکتار شامل ۷۵۰ هکتار جهت کنترل آفات پروانه تخم انگشتری و دم قهوه ای در حوزه منابع طبیعی شهرستان تنکابن و منطقه کجور، ۳۰۰هکتار جهت کنترل آفت پروانه ابریشم باف ناجور در حوزه منابع طبیعی شهرستان چالوس و ۱۵۰هکتار جهت کنترل آفات شب پره های شمشاد و سفید آمریکائی در حوزه منابع طبیعی نوشهررویان اقدام لازم صورت گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha