دکتر علی نظری در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه تقویت وضعیت رشتههای علومپایه منوط به آسیبشناسی این رشتهها است، تصریح کرد: برنامهریزیها و آموزشهای نادرست، تفکرات رایج در جامعه و پیامدهای برخی از رشتهها سبب تغییر رویکرد داوطلبان نسبت به برخی از رشتههای دانشگاهی شدهاند. به نحوی که در حال حاضر، برخی از رشتههای دانشگاهی با استقبال مواجه میشوند و متقاضیان فراوانی دارند. این در حالی است که صندلی برخی از رشتههای دانشگاهی خالی میماند.
وی با بیان اینکه تنها ۱۰ درصد از داوطلبان گروه آزمایشی علومتجربی در رشتههای پزشکی پذیرفته میشوند، اظهار کرد: ۹۰ درصد باقیمانده داوطلبان این گروه آزمایشی با بحران مواجه میشوند. افرادی که در این رشتههای پزشکی پذیرفته نمیشوند، ناچار هستند که در رشتههای دیگر درس بخوانند؛ اگر رشتههای غیرپزشکی را انتخاب نکنند با مشکلات متعددی مواجه میشوند.
رئیس دانشگاه لرستان افزود: دانشآموزان با رویای پزشک شدن در رشته علومتجربی تحصیل میکنند؛ در حالی که رشتههای علومپایه با بحران هستند. رشتههای پزشکی بر پایه و اساس علومپایه بنا شدهاند. اگر رشتههای علومپایه قوی باشند، آنگاه میتوان ادعا کرد که رشتههای پزشکی نیز قوی هستند. رویکرد اشتباه در برنامهریزی آموزشی و دیدگاه نادرست خانوادهها سبب به وجود آمدن این شرایط شده است. کمطرفدار بودن رشتههای علومپایه به برنامهریزی و دیدگاهها محدود نمیشود، بلکه بیکاری دانشآموختگان در برخی از رشتههای دانشگاهی نیز در این موضوع نقش دارد.
دکتر نظری ادامه داد: شرایط موجود میتواند با مولفههایی مانند "آموزش" و "بورسیه تحصیلی" اصلاح شود. به این منظور اهمیت رشتههای علومپایه باید به خانوادهها آموزش داده شود تا بدانند که ریاضی، فیزیک و دیگر رشتههای علومپایه در پیشرفت و توسعه دیگر علوم نقش دارند.
وی با تاکید بر اینکه اساتید رشتههایی مانند ریاضی و فیزیک در ارتباط با ملموس کردن تاثیر این رشتهها برای دانشآموزان و خانوادههایشان منفعل هستند، خاطرنشان کرد: در حالی که اگر یک استاد علومپایه، مباحث این رشتهها را برای خانوادهها تشریح کند و آنها را با محاسن رشتههای علومپایه آشنا کند، میتواند تا حدودی نسبت به بهبود شرایط اثرگذار باشد.
وی با بیان اینکه بورسیه کردن نخبگان میتواند در بهبود رشتههای علومپایه اثرگذار باشد، تصریح کرد: هنگامی که آینده شغلی این افراد تضمین شود، برای تحصیل در این رشتهها اعلام آمادگی میکنند. همچنین دانشگاهها باید در زمینه استعدادیابی افراد گام بردارند و دانشجویان را در رشتههایی که در آن استعداد دارند، پذیرش و تربیت کنند.
رئیس دانشگاه لرستان افزود: شرایطی باید ایجاد شود که رشتههای علومپایه را به سمت بینرشتهایها سوق داده شوند. به طور مثال، رشته مهندسی پزشکی یک میانرشتهای خوب به حساب میآید که ریشه در علومپایه دارد.
انتهای پیام
نظرات