• یکشنبه / ۹ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1401110906846
  • خبرنگار : 50256

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران:

"ایرید" نیاز به واردات سوزن ریلی را در کشور رفع کرده است

"ایرید" نیاز به واردات سوزن ریلی را در کشور رفع کرده است

ایسنا/آذربایجان شرقی مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران(ایرید) با تاکید بر این‌که این شرکت نخستین و تنها تولید کننده سوزن ریلی در کشور است. گفت: "ایرید" توانسته است تا نیاز به واردات سوزن ریلی کشور را رفع کند.

محمد متقی پور یکشنبه، نهم بهمن ماه در نشست خبری، اظهار کرد: شرکت ایرید پیش از سال ۱۳۷۶ زیرمجموعه شرکت ماشین سازی تبریز بوده اما در این سال از این شرکت جدا شده و به تولید مستقل سوزن پرداخته است.

به گزارش ایسنا، وی افزود: اکنون در شبکه ریلی سطح کشور در مجموع تعداد ۸۰۰۰ سوزن فعال است که قریب به ۳۰۰۰ عدد از آن توسط ایرید تولید شده است. این شرکت اکنون توان تولید ۹۰۰ سوزن در سال را داشته و برنامه داریم تا ظرفیت تولید را به ۱۰۰۰ سوزن در سال برسانیم.

وی با بیان این‌که تولید سوزن ریلی به مشتری و درخواست بازار بستگی دارد، گفت: عمده مصرف کننده محصولات سوزن ریلی ایرید، دولت و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سازمان‌های قطار شهری، شرکت‌های معدنی و فولادی و بنادر هستند.

متفی پور افزود: در سال گذشته حدود ۳۰۰ سوزن بنا بر درخواست مشتری در کشور تولید کردیم و امسال برنامه تولید ۳۵۰ سوزن را داشته و سال آینده نیز ۴۵۰ سوزن بر اساس قراردادها تولید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت ایرید تامین کننده نزدیک به ۱۰۰ درصد سوزن موردنیاز متروهای اصفهان، قم، مشهد، تبریز و کرمانشاه بوده و بیش از ۴۰ درصد سوزن مترو تهران را نیز تامین کرده است.

وی در خصوص تاریخچه تولیدات این شرکت، تشریح کرد: این شرکت ابتدا با همکاری شرکت فرانسوی معروف اقدام به مونتاژ قطعات سوزن کرده و در این دوره انتقال تکنولوژی تولید سوزن نیز انجام می‌گرفت اما به مرور زمان بحث بومی سازی قطعات مطرح شده و با گسترش تحریم‌ها، شرکت خارجی در سال ۹۷ به طور کامل همکاری خود را با ما قطع کرد و از آن سال به بعد، ایرید به تنهایی شروع به تولید سوزن داخلی کرد.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران با اشاره به ممنوع شدن واردات سوزن ریلی از دو سال گذشته، اظهار کرد: اکنون ۷۰ درصد قطعات تولید سوزن داخلی سازی شده و ۳۰ درصد باقی قطعات را از خارج تامین می‌کنیم. برای افزایش سهم بومی سازی نیز شرکت اقداماتی را انجام می‌دهد.

وی تاکید کرد: توان مهندسی مجموعه در حدی است که می‌توانیم انواع سوزن‌ها را طراحی کنیم. پیش از این، طراحی هر سوزن در خارج از کشور ۲۰ هزار یورو هزینه داشت و هشت تا یک سال زمان می‌برد اما این روند اکنون توسط ایرید انجام می‌گیرد. 

وی افزود: سوزن‌های تولیدی بر اساس سرعت شبکه ریلی کشور برای سرعت ۱۶۰ کیلومتر بوده و با ارتقای تکنولوژی، سوزن‌های سرعت بالا را تولید می‌کنیم.

متقی پور در خصوص تفاوت سوزن‌های داخلی و خارجی، گفت: هر سوزن وارداتی با امکانات ناقص حدود ۶۰ هزار یورو قیمت دارد اما قیمت سوزن بومی با امکانات کامل از حدود یک میلیارد تا دو میلیارد تومان هزینه دارد.

وی با تاکید بر این‌که سوزن‌های تولیدی در ایرید قابل رقابت با شرکت‌های اروپایی است. افزود: ایرید یک شرکت سهامی خاص بوده که ۹۵ درصد سهام آن متعلق به موسسه صندوق پس انداز کارکنان راه آهن بوده و پنچ درصد سهامدار شخصی هستند. 

وی با بیان این‌که یکی از چالش‌های بزرگ تولید سوزن در ایرید، عدم وصول مطالبات از دولت است، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان مجموع مطالبات شرکت از دولت است.

مدیرعامل شرکت گسترش صنایع ریلی ایران در خصوص خبر تولید سوزن توسط شرکت ذوب آهن اصفهان، گفت: شرکت ایرید، پیش از این با بومی سازی دانش تولید سوزن ریلی توانسته نیاز به واردات محصول را رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: علی رغم این‌که واردات سوزن ممنوع شده است اما برخی از شرکت‌های بازرگانی مجوز تولید سوزن گرفته‌اند و به اسم قطعات سوزن، اجزای کامل سوزن را وارد کرده و خود را تولیدکننده سوزن معرفی می‌کنند. حتی یکی از این شرکت‌ها، اواخر در مناقصه یکی از متروهای کشور به عنوان تولیدکننده سوزن حضور داشت و حتی برنده شد.

در ادامه خبرنگاران از کارخانه این شرکت واقع در منطقه صنعتی قراملک تبریز بازدید کردند.

"ایرید" نیاز به واردات سوزن ریلی را  در کشور رفع کرده است

"ایرید" نیاز به واردات سوزن ریلی را  در کشور رفع کرده است"ایرید" نیاز به واردات سوزن ریلی را  در کشور رفع کرده است"ایرید" نیاز به واردات سوزن ریلی را  در کشور رفع کرده است

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha