• پنجشنبه / ۶ بهمن ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401110604661
  • خبرنگار : 30057

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت‌وساز/۵ دستگاه پرفروش نانویی در سال ۱۴۰۰

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت‌وساز/۵ دستگاه پرفروش نانویی در سال ۱۴۰۰

تعداد شرکت تولیدکننده و سازنده تجهیزات نانو در شش سال گذشته به عدد ۳۲۴ شرکت رسیده که بیش از ۲۱۰ درصد رشد داشته و متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانو ایران از سال ۹۲ حدود ۱۰۲ درصد بوده و این عدد به معنای رشد دو برابری فروش محصولات نانویی از سوی این شرکت‌ها در بازار بوده است و بیشترین فروش محصولات مربوط به حوزه‌های "ساخت و ساز" و "خودرو و حمل و نقل" می‌شود.

به گزارش ایسنا، توسعه بازار فناوری نانو و افزایش رقابت‌پذیری صنایع داخلی با استفاده از فناوری نانو جزو اهداف اصلی برنامه توسعه فناوری نانوی در سال ۱۴۱۲ کشور اسـت و بر اساس آمارها مجموع محصولات و تجهیزات نانو از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ به رشد بیش از شش برابری رسیده و از سال ۹۲ تا آذر ماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۲۶۶ محصول و تجهیزات نانویی به تولید رسیده است.

تجهیزات نانو شـامل تجهیزات شناسـایی و آنالیز نانو مواد و تجهیزات سـاخت و تولید در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه صنعتی می‌شـود. تجهیزات نانو در ۹ سـال گذشـته بـا شـیب کمتر نسبت به کالاهای نانو، در حال رشد بوده است به گونه‌ای که تا پایان سال۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد از کل محصولات نانو را تجهیزات نانـو تشکیل می‌دهند.

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت‌وساز/۵ دستگاه پرفروش نانویی در سال ۱۴۰۰

روند تولید محصولات و تجهیزات نانو ساخت ایران

وضعیت تولید تجهیزات نانویی

تجهیزات نانو شامل تجهیزات شناسایی و آنالیز مواد و تجهیزات ساخت و تولید در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی است که ارتباط آنها با فناوری نانو توسط واحد تجهیزات ستاد نانو بررسی و تایید شده باشد.

تولید تجهیزات نانویی در ۹ سال گذشته با شیب کمتر نسبت به کالاهای نانو در حال رشد است به گونه‌ای که تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد از کل محصولات نانو را تجهیزات نانو تشکیل می دهند.

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت‌وساز/۵ دستگاه پرفروش نانویی در سال ۱۴۰۰

روند تولید تجهیزات نانو ساخت ایران

بازار تجهیزات نیز مانند کل بازار نانو در سال ۹۹، جهش نشان می‌دهد به گونه‌ای که فروش تجهیزات نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۵۹ درصد رشد داشته است.

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت‌وساز/۵ دستگاه پرفروش نانویی در سال ۱۴۰۰

۵ دستگاه پرفروش سال ۱۴۰۰ به ترتیب شامل "دستگاه پوشش‌دهی قوس کاتدی"، "دستگاه حباب ساز نانو"، "سیستم خشک کن انجمادی"، "دستگاه الکتروریسی صنعتی" و "میکروسکوپ رامان" است.

همچنین رشد خدمات فناوری نانو در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۰۸ درصد بود که نسبت به حوزه دیگر یعنی کالا و تجهیزات، رشد داشته است.

پرفروش‌ترین خدمات فنی نانو در سال ۱۴۰۰ شامل "خدمات لایه نشانی تزئینی"، "خدمات آنالیز و شناسایی نانو مواد"، "خدمات لایه نشانی سخت"، "خدمات تجاری‌سازی محصولات نانو" و "خدمات مالکیت فکری و ثبت پتنت" می‌شود که سهم سه مورد اول حدود ۹۷ درصد از کل بازار خدمات نانو را در بر می‌گیرد.

روند توسعه شرکت‌های فناور نانویی در ۶ سال اخیر

شرکت‌های تولیدی شامل دو دسته شرکت‌های تولید کننده محصـولات و سازنده تجهیزات نانو می‌شود که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۶۳ شرکت تولیدکننده محصولات نانویی و ۶۱ شرکت سازنده تجهیزات نانو در حال فعالیت هستند و تعداد این شرکت‌ها در شش سال گذشته بیش از ۲۱۰ درصد رشد داشته است.

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت‌وساز/۵ دستگاه پرفروش نانویی در سال ۱۴۰۰

فروش محصولات نانویی

متوسط رشد سالانه بازار فناوری نانو ایران از سال ۹۲ حدود ۱۰۲ درصد بوده و این عدد به معنای رشد دو برابری فروش محصولات نانویی در بازار بوده است. میزان فروش محصولات نانویی در سال ۱۴۰۰ به عدد ۲۰۳ میلیارد و ۴۶۲ میلیون ریال رسید در حالیکه این رقم در سال ۹۹ بالغ بر ۱۱۶ میلیارد و ۹۳ میلیون و در سال ۹۸ حدود ۴۴ میلیارد و ۴۶۵ میلیون ریال بوده است. 

بر اساس آمارها بیشترین رشد مربوط به سال ۹۹ با ۱۶۰ درصد و رشد فروش محصولات نانویی در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۵ درصد برآورد شده است.

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت‌وساز/۵ دستگاه پرفروش نانویی در سال ۱۴۰۰

ارزش دلاری حجم فروش محصولات نانویی ساخت ایران در سال به این شرح است:

سال حجم ریالی فروش محصولات نانویی(میلیون دلار)
۱۳۹۲ ۲۴
۱۳۹۳ ۵۳
۹۴ ۹۴
۱۳۹۵ ۲۰۸
۱۳۹۶ ۳۷۶
۱۳۹۷ ۲۸۳
۱۳۹۸ ۳۷۵
۱۳۹۹ ۵۵۵
۱۴۰۰ ۸۸۸

بیشترین فعالیت این شرکت ها در حوزه صنعت "ساخت و ساز" است که تقریبا نیمی از بازار محصولات فناوری نانو کشور در سال ۱۴۰۰ را در برگرفته است به گونه‌ای که رقمی در حدود ۱۰۱ هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داده است. ۹۶ درصد این رقم مربوط به بازار شیرآلات بهداشتی، کاشی و شیشه رفلکس است.

در حوزه ساخت و ساز به دلیل وجود شرکت‌های بیشتر(۶۶ درصد شرکت‌های فعال) حجم فروش و صادرات و همچنین رقابت، بیشتر از سایر حوزه‌ها است.

صنعت خودرو و حمل و نقل در جایگاه بعدی قرار دارد و حدود ۲۹۶۰۰ میلیارد ریال حجم فروش محصولات نانویی این حوزه است که نزدیک به ۷۵ درصد آن را نانو کاتالیست‌های خودرو تشکیل می‌دهند.

تقریبا سهم ۱۲.۵ درصدی صنعت نفت و گاز را نیز نانو کاتالیست‌ها تشکیل می‌دهند. دو حوزه آموزش و کشاورزی هم سهم بسیار اندکی(کمتر از ۰.۱ درصد) از بازار نانو ایران را دارند.

از سوی دیگر حوزه اپتوالکترونیک سهم بالایی از بازار محصولات نانویی ایران را دارد ولی تنها چهار شرکت در این حوزه فعال هستند.

در صنعت خودرو و نفت و گاز با وجود حجم بالای فروش، میزان صادرات اندک است.

بیشترین تعداد شرکت‌ها پس از صنعت ساخت و ساز در حوزه تجهیزات و خدمات فعالیت دارند. حجم بازار فناوری نانو سه شرکت حوزه لوازم خانگی تقریبا برابر با ۳۳ شرکت حوزه تجهیزات است.

اختصاص نیمی از بازار نانو کشور به حوزه ساخت‌وساز/۵ دستگاه پرفروش نانویی در سال ۱۴۰۰

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha