• چهارشنبه / ۳۰ آذر ۱۴۰۱ / ۰۰:۱۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401093020203
  • خبرنگار : 30147

یک مسئول خبر داد

زیرساخت‌های موجود کشش افزایش ظرفیت ترانزیت را ندارد

زیرساخت‌های موجود کشش افزایش ظرفیت ترانزیت را ندارد

ایسنا/خراسان رضوی نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: در مجموع ۴۰ درصد ترانزیت کل کشور توسط شرکت‌های حمل‌ و نقل استان و حدود ۹۰ درصد محموله‌های ترانزیتی و صادراتی به کشورهای آسیای میانه و افغانستان توسط انجمن حمل‌ و نقل بین‌المللی خراسان رضوی ارسال می‌شود.  

محمود امتی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص وضعیت حمل‌ و نقل در خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خدادادی خراسان رضوی ترانزیت، حمل‌ و نقل بین‌المللی و مرزهای استان است. خراسان رضوی به این دلیل که در مسیر کشورهای آسیای میانه واقع شده و همچنین در مسیر کریدور شرق غرب و شمال جنوب قرار گرفته، می‌تواند جاذب بسیاری از محموله‌های ترانزیتی و صادراتی به این کشورها باشد.

وی افزود: گرچه در قبل صحبت‌ها، مذاکرات و توافقاتی در خصوص فعال‌تر کردن کریدور شمال به جنوب به خصوص در موضوع کالاهای ارسالی از هند به روسیه و بالعکس قوت گرفته بود اما عملا بعد از اتفاقاتی که در منطقه روسیه و اوکراین افتاد و محدودیت‌ها و موانعی که در دریای سیاه به وجود آمد، اهمیت این مسیر پررنگ‌تر و مهم‌تر جلوه می‌کند.

نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی خراسان رضوی تصریح کرد: در گذشته و سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ حجم زیادی از محموله‌های ترانزیتی و صادراتی از طریق مرزهای خراسان منتقل می‌شد که البته در آن زمان هم شاهد برخی توقف‌ها و موانع بودیم اما بعد از آن سیر نزولی این مدل صادرات بیشتر شد.

امتی ادامه داد: در گذشته حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت می‌شد اما این رقم اکنون حدود ٥٠ درصد؜ کاهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: آنچه اکنون شاهد آن هستیم، این است که در حال حاضر تعاملات بین‌المللی در سطح دریایی، ظرفیت و زیرساخت‌های بندری، وضعیت پایانه‌های مرزی، جاده‌ها و ناوگان حمل‌ و نقل و همچنین خطوط ریلی کشش اینکه بخواهیم ظرفیت ترانزیت را افزایش دهیم و چشم‌انداز ٢٠ میلیون تنی را محقق کنیم، ندارد.

نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل بین‌المللی خراسان رضوی گفت: همسایگی با کشورهای آسیای میانه و همسایگی با بازار چند ۱۰۰ میلیونی در اطراف ما زمانی اهمیتش در روابط اقتصادی پررنگ‌تر می‌شود که بتوانیم بهره کافی از این ظرفیت را ببریم و الزامات و مقدمات حمل‌ و نقل بین‌المللی و ترانزیت را در کشور مهیا کنیم.

امتی با ابراز تاسف از اینکه پایانه‌های مرزی محل توقف کامیون‌ها شده، خاطرنشان کرد: معمولا در پایانه‌های مرزی توقف‌های بسیاری اتفاق می‌افتد؛ هرچند در مرزهای استان از جمله دوغارون، سرخس و لطف‌آباد بار آن‌چنانی جابه‌جا نمی‌شود اما باز هم در ورود و خروج کامیون‌ها توقف صورت می‌گیرد که باید این مشکل مرتفع شود؛ در غیر این صورت هزینه‌های بسیار هنگفتی به محموله‌های ترانزیتی و صادراتی وارد خواهد شد.  

وی با اشاره به اینکه میانگین نرخ سن ناوگان باری حمل‌ و نقل در کشور ۲ تا سه برابر ناوگان کشورهای همسایه است، خاطرنشان کرد: میانگین عمر ناوگان باری کشور ۱۹ تا ۲۰ سال است. موانع دیگری همچون قوانین مالیاتی دوگانه برای ناوگان خودمالک و شرکت‌های مالک به گونه‌ای است که هزینه‌های مالیاتی شرکت مالک ١٠ برابر خودمالک است و همین موضوع باعث می‌شود شرکت‌های لجستیک توانمند شکل نگیرد.

نایب‌رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های حمل‌ و نقل بین المللی خراسان رضوی همچنین از توقف کامیون‌ها در پایانه‌های سرخس و لطف‌آباد خبر داد و اظهار کرد: اگر چشم‌انداز ما جابه‌جایی ۲۰ میلیون تن کالاست، حداقل باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که با طرف مقابل یعنی ترکمنستان تفاهمات انجام بگیرد تا روزانه بالغ بر ۱۰۰۰ دستگاه کامیون از این ۲ مرز عبور و مرور کند؛ در غیر این صورت با وضعیت فعلی همین توقف‌ها را ادامه یافته و افزایش تردد اتفاق نخواهد افتاد.

امتی گفت: سه اولویت مهم برای رسیدن به این هدف مدیریت واحد مرزی، اجرای طرح نظام جامع پایانه‌های مرزی و افزایش ساعت کاری در پایانه‌های دوغارون، لطف‌آباد و سرخس است.

وی ادامه داد: اکنون کشورهای همسایه به خصوص کشورهای آسیای میانه و افغانستان تمایل به روان‌سازی مرزها و افزایش روابط تجاری و ترانزیتی با ایران دارند. این موضوع موجب می‌شود عبور و مرور از داخل پایانه‌های مرزی همراه با توقف نباشد و تا مقداری شاهد روان‌سازی مرزها باشیم.

امتی بیان کرد: خراسان رضوی به راه‌آهن سراسری متصل است که این راه‌آهن تا کشورهای آسیای میانه امتداد دارد. همچنین استان از مسیر سرخس به ترکمنستان از ۲ طریق حمل‌ و نقل بین‌المللی جاده‌ای و ریلی فعال است که این ظرفیت می‌تواند نقش مهمی در افزایش کالاهای ترانزیتی و صادراتی داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha