دکتر محمد واحدی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب و با اشاره به مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر افزایش تاثیرسوابق تحصیلی در پذیرش کنکور سراسری اظهار کرد: تغییراتی که قرار است در کنکور سراسری اعمال شود، به طور کلی مثبت است. چراکه در پذیرش دانشگاه میان سهم کنکور و عوامل مختلف عدالت برقرار میشود. اینکه استرس و فشار کنکور در یک تا دو سال توزیع شود نیز ایده خوبی است به شرط اینکه درست اجرا شود و باعث نشود متقاضیان این احساس را پیدا کنند که تلاششان نادیده گرفته شده است.
وی با اشاره به مثبت بودند روند کاهش پذیرش دانشجو صرفا از طریق کنکور، افزود: اینکه در آینده تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری به ۶۰ درصد برسد، ایده مطلوبی نیست و تاثیر ۴۰ درصدی در نظر گرفته شده برای سال آینده معقولتر است. چراکه هرچه قدر هم بگوییم کنکور بد است، باز هم این روش عادلانهتر است و همه شرایط آن از جمله نحوه برگزاری، نحوه تصحیح پاسخنامهها و فرآیند برگزاری برای همه داوطلبان یکسان است.
دکتر واحدی عنوان کرد: اینکه سهم و تاثیر کنکور سراسری در پذیرش دانشجو به ۵۰ درصد کاهش یابد، منطقی نیست ولی اینکه به سوابق تحصیلی هم سهمی بدهند، کار خوبی است. به شرطی که نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان، میان همه یکسان و کاملا عادلانه باشد.
رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه علم و صنعت با اشاره به بخشی دیگر از مصوبه شورا در خصوص حذف دروس عمومی از کنکور خاطرنشان کرد: اگر کنکور سراسری را فقط برای دروس تخصصی برگزار کنیم، خواه ناخواه به این سمت میرویم که نسبت به دروس عمومی از پایه کم توجه شویم. در رشتههای فنی، ما به اندازه کافی با این مشکل روبه رو هستیم که به جنبههای دیگر دروس دانشجو توجه میشود و برگزاری کنکور فقط برای دروس تخصصی این مشکل را بیشتر میکند. این در حالی است که یک مهندس باید سواد خوبی در ادبیات داشته باشد یا تاریخ را خوب بداند.
وی با اشاره به مطرح شدن مساله استقلال دانشگاهها در پذیرش دانشجو اظهار کرد: طبق سابقهای که از گذشته داریم، با این کار، سلیقه های شخصی در پذیرش دانشجو اعمال میشود. البته در حال حاضر در برخی از رشتهها بومی گزینی اتفاق میافتد ولی باید به این نکته هم توجه کنیم که میان دانشجویی که در تهران یا شهرستان است، تفاوت وجود دارد و احتمال اینکه دانشجوی تهرانی در تهران قبول شود، بیشتر است. نمیتوان شرایط را برای دانشآموزان تهران با شهرستان یکسان تلقی کرد. حتی در تهران، نمیتوان شرایط دانشآموزان مدارس غیر انتفاعی و غیردولتی گران قیمت را با مدارس دولتی یکسان دانست. همین مسئله در برگزاری امتحانات دانش آموزان یازدهم و دوازدهم نیز وجود دارد که سوابق تحصیلی دانشآموز را تشکیل میدهد.
دکتر واحدی تصریح کرد: مسئلهای که در این میان وجود دارد این است که اینکه ما میخواهیم به واسطه افزایش سوابق تحصیلی، استرس کنکور را کاهش دهیم، نباید باعث ایجاد چنین ناعدالتیهایی شود. در سالهای اخیر بررسی قبولیهای دانشگاههای برتر کشور نشان میدهد که پذیرفته شدگان این دانشگاهها اغلب از قشر مرفه جامعه و از مناطق متمول شهر تهران هستند. چراکه دیگر باید برای پذیرش در این دانشگاهها، کلاس کنکور رفت، خوب درس خواند تا بتوان رتبه خوبی در کنکور کسب کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بر اینکه نباید به این سمت حرکت کرد که "کنکور"در پذیرش دانشجو بیتاثیر شود و فقط با سوابق تحصیلی دانشجو پذیرفت، گفت: این سال های اخیر عملا فضا به نحوی پیش رفته است که پول داشته باش، دانش هم داشته باش. در حالیکه ما در مناطق محروم و در شهرستانها استعدادهایی داریم که به دلیل این ناعدالتیها دیده نمیشوند. این شرایط در صورتی تغییر میکند که آموزش و پرورش در برنامههای خود یک تغییر جدی داشته باشد و در برنامههای استعدادهای درخشان خود سیاستگذاریهای جدی داشته باشد و گستردهتر عمل کند.
انتهای پیام
نظرات