• سه‌شنبه / ۱۰ آبان ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1401081006889
  • خبرنگار : 71368

شورای شهر با اصلاح نحوه اخذ مطالبات شهرسازی موافقت کرد

از رانتی خواندن یک لایحه درباره پروانه ساختمانی تا انتقاد به تخفیف ۴۰ درصدی قطع درختان

از رانتی خواندن یک لایحه درباره پروانه ساختمانی تا انتقاد به تخفیف ۴۰ درصدی قطع درختان

اعضای شورای شهر تهران به کلیات لایحه شهرداری در مورد اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی رأی مثبت دادند.

به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران صبح امروز بررسی لایحه "اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران" را روی میز بررسی قرار دادند و مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه کارشناسی که برای بررسی این لایحه ترتیب داده شده است به دلیل اینکه اطلاعات پایه که ملاک عمل تصمیم گیری‌مان بود، در دسترس قرار نگرفت و بخشی از اطلاعاتی هم که موجود بود نتوانست به سوالاتمان پاسخ دهد، گفت: به همین دلیل تصمیم گرفتیم که این لایحه را به صحن بیاوریم تا همه اعضاء در مورد آن تصمیم گیری کنند.

مظفر در واکنش به این لایحه گفت: از آنجایی که دو دیدگاه در جلسه وجود داشت نتوانستیم به جمع‌بندی برسیم. چرا که برخی معتقد بودند که این لایحه درآمدزا است و می‌تواند انگیزه ایجاد کند؛ اما برخی دیگر معتقد بودند که ممکن است سازندگان هر سال انتظار این تخفیف‌ها را داشته باشند. به همین دلیل به جمع‌بندی مشترک نرسیده‌ایم.

ناصر امانی در مخالفت با این لایحه، اظهار کرد: پنج عامل زمین، مصالح، خدمات فنی و مهندسی، عوارض شهرداری و نیروی کار در تولید مسکن موثر هستند؛ اما شما بگویید که سهم شهرداری در ساخت مسکن به تفکیک منطقه چقدر است که حالا می‌خواهید تخفیف‌های زیاد بدهید؟.

وی افزود: معاون شهرسازی می‌گوید ۱۰۰۰ سازنده در تهران هست اما این ۱۰۰۰ نفر که منتظر این لایحه تخفیفی هستند یک سرپناه برای خانواده نساختند. بلکه مسکن برای آنها تجارت است و اگر یک خانه متری ۵۰ میلیون تومان برای آنها تمام شوند آن را متری ۲۵۰ میلیون تومان به مردم در شمال تهران می‌فروشند و حالا مگر عوارض شهرداری چقدر می‌شود که باید تخفیف بگیرند؟.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه چهار بار عوارض شهرداری را در این مدت بالا و پایین کردیم، گفت: این بالا و پایین کردن‌ها بی ثباتی در مدیریت شهری را نشان می‌دهد که به نفع شهر و شهرسازی نیست.

وی با بیان اینکه این تخفیف ۴۰ درصدی در پرداخت عوارض به کسانی می‌رسد که از مرحله صدور پروانه عبور کرده و در مرحله نظارت فنی تخلف کرده و حالا می‌خواهند تخفیف بگیرند، گفت: اگر این لایحه تصویب شود رانتی است که عمدتا شامل پروانه بگیرانی است که دنبال بخشودگی تخلفات‌شان هستند.

عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی نیز با بیان اینکه خوب نیست یک سری مباحث در صحن علنی مطرح شود، گفت: معاون شهرسازی می‌گوید که عوارض زیاد است اما این مبلغ عوارض هنوز به سقف سه درصد از سهم مسکن نرسیده است و این در حالیست که باید بپرسم چه کسی عوارض را افزایش داد؟  که شهرداری عوارض را به اینجا رسانده است.

وی با اشاره به تغییر عوارض در سه ماه گذشته، گفت: ما برای سه ماه هم نمی‌توانیم برنامه ریزی کنیم؟ این رفتار سیاستگذاری درست نیست. چرا که سرمایه داران ما را اداره می‌کنند و آنها می‌گویند که ما عوارض‌مان را نمی‌دهیم چونکه شهرداری تخفیف‌هایش را افزایش می‌دهد و بعد از مدتی آنها ما را اداره می‌کنند و این نگران کننده است.

این عضو شورای شهر تهران افزود: ما می‌خواهیم برای ۵۰ هزار میلیارد تومان تصمیم گیری کنیم و نمی‌شود ظرف ۱۰ دقیقه بدون اطلاعات پایه این مهم رخ دهد.

حبیب کاشانی نیز در واکنش منفی به این لایحه گفت: پیام این لایحه این است که آنقدر وضع مالی‌مان خوب شده که می‌خواهیم ۴۰ درصد تخفیف بدهیم اما در این لایحه عناوینی آمده که اصلا خوب نیست. مثلا برای جرایم ماده ۱۰۰ یا قطع درختان ۴۰ درصد تخفیف دهیم؟! بر پیشانی شورای شهر چه می‌نویسند؟ همراه بودن شورا با شهرداری مسجل است اما به ما بگویید که شما در گذشته دو مصوبه گرفتید سرانجام آنها چه شد؟ ما قبول داریم که برای اداره شهر نیاز به پول است اما اینکه ۴۰ درصد به احکام ماده ۱۰۰ بدهیم درست نیست.

وی با بیان اینکه در برخی مناطق از این لایحه خوشحال و در برخی مناطق از این لایحه ناراحت هستند، گفت: در مناطق جنوبی شهرداران ناراحت هستند. چرا که چند ملک دارند که باید ۳۰۰ میلیارد تومان بدهند اما با این بخشودگی جرایم ۱۲۰ میلیارد تومان تخفیف داده می‌شود، اما در مناطق شمالی شهرداران خوشحال هستند چرا که تعداد پروانه‌هایشان زیاد است اما دقت کنید که با این مصوبه به یک دفعه به یک پرونده مثلا ۴۰۰ میلیارد تومان تخفیف می‌دهیم که این درست نیست و اگر می‌خواهیم کاری کنیم باید کارشناسی باشد و با این ببر و بیار و بزن و ببر راهی پیش نمی‌رود.

کاشانی افزود: ما هم دلمان برای وضعیت اتوبوس‌های خراب و کمبود قطعات مترو می‌سوزد؛ اما می‌خواهیم کمک کنیم و این راهش نیست که به یک دفعه برای جرایم ماده ۱۰۰ و یا قطع درختان ۴۰ درصد تخفیف دهیم و در آینده نزدیک در تاریخ انقلاب ثبت می‌شود که این مصوبه رانتی است.

سروری نیز در واکنش به این لایحه اظهار کرد: دولت نیز به دنبال سرمایه گذار خارجی است. آیا این به معنای کمک به مستکبران است؟ نه این توسعه و رونق تولید است.

وی با بیان اینکه قرار است درآمد تولیدی در شهر هزینه شود و این به معنای پیوست اجتماعی است، گفت: این لایحه موجب تحرک ساخت و ساز در شهر است.

اقراریان نیز در واکنش به این لایحه، افزود: وقتی در عملیات بودجه غیر نقد عقب هستیم، بهتر است بر روی لایه‌های عقب مانده درآمدی تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات مالی شاهد هستیم که پروژه‌های عمرانی پیشرفت فیزیکی صفر دارند و یا کند پیشرفت می‌کنند، گفت: الزاما افزایش درآمدها به معنای تحرک پروژه‌های عمرانی نیست؛ بلکه به نظرم این درآمدها صرف هزینه‌های جاری و نگهداشت شهر می‌شود و این در حالیست که ما یک مرکز عریض و طویل به نام مرکز مطالعات داریم و بهتر است این مرکز، اطلاعات مورد نیاز را به دستمان برساند تا بتوانیم بر اساس اطلاعات موجود تصمیم گیری کنیم.

مهدی پیرهادی نیز در واکنش به این لایحه پیشنهادی مطرح کرد و ادامه داد: ما نیز در جریان ریز موضوعات و آمارها نبودیم اما به نظر می‌رسد که باید برای تشویق سازنده‌ها به خصوص در بافت ناپایدار نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای عوارض ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد ۳۵ درصد تخفیف، یک تا پنج میلیارد ۳۲ درصد تخفیف، پنج تا ۱۰ میلیارد ۳۰ درصد تخفیف و ۱۰ میلیارد به بالا ۲۸ درصد تخفیف داشته باشد که این به عدالت در شهر بیشتر نزدیک است.

آقامیری عضو دیگر شورای شهر تهران نیز در واکنش به این لایحه گفت: شهرداری برای ایجاد جذابیت ساخت و ساز در تهران باید یک شوک وارد کند و این لایحه یک شوک است و دقت داشته باشید که همین حالا برای خوش حسابی ۲۰ درصد تخفیف می‌دهیم و ما می‌خواهیم با این لایحه ۱۵ تا ۵ درصد تخفیف بدهیم.

مهدی بابایی نیز در واکنش به این لایحه تصریح کرد: بار اصلی ساخت و ساز در تهران به دوش فعالان ساخت و ساز است؛ اما متاسفانه فرهنگ غلطی جا افتاده که فعالان اقتصادی را با متخلفان و رانت بگیران یکسان می‌بینند که این به ساخت و ساز ضربه می‌زند.

وی با بیان اینکه می‌بینیم که فعالان ساخت و ساز در تهران به شمال کشور و یا شهرهای اطراف مهاجرت کردند، افزود: باید مشوق‌هایی بدهیم که آنها به برگشت به تهران علاقمند شوند. هر چند که معتقدم در بحث جریمه قطع درختان نباید هیچ تخفیفی ارائه شود.

به گزارش ایسنا، نهایتا مهدی چمران با بیان اینکه همه اعضای شورا در کلیت این بحث که باید تخفیف داده شود اتفاق نظر دارند؛ اما در مورد جدول و نحوه تخفیف اختلاف نظر وجود دارد، گفت: دقت داشته باشید که افزایش درصد عوارض شهرداری هر چند اندک از نظر روانی تاثیرگذار است و تاثیر منفی بر روی ساخت و ساز می‌گذارد. همچون قیمت بنزین که تا قیمت کمی افزایش پیدا می‌کند، همه وسایل در سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها افزایش پیدا می‌کند و بهتر است کلیت این لایحه به رأی گذاشته شود؛ اما طی جلسات کارشناسی در مورد جزئیات آن تصمیم گیری می‌شود.

به گزارش ایسنا، نهایتا اعضای شورای شهر به کلیات لایحه شهرداری تهران در مورد اصلاح مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی با ۱۸ رای موافقت کردند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha