علی خیرالدین، روز دوشنبه ۲ آبان ماه، در دیدار رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان گفت: علیرغم اینکه پایاننامهها و رسالههای خوبی در موضوع تبدیل دانش به محصول تجاری در دانشگاهها نوشته شده است، اما بهدلیل عدم حمایت قانونی لازم از اساتید فناور و مجوزهای کسبوکار و آشنا نبودن فناوران و نوآوران با نظام بازار، متاسفانه تنها حدود ۱۰ درصد از اساتید در طرحهای فناورانه مشارکت دارند که در نتیجهی این امر، فرایند صحیح تولید محصول در شرکتهای فناوری و ارائهی آن بهعنوان یک محصول به بازار طی نمیشود.
به گزارش ایسنا، وی در تشریح برخی از برنامههای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای جبران عقب ماندگیهای موجود در بخش فناوری خاطرشان کرد: اجرای طرح "دستیار فناوری" ویژهی دانشجویان، پرداخت حقوق به دانشجویان حاضر در شرکتهای دانشبنیان و پارکهای علم و فناوری، تکمیل زیستبوم فناوری کشور با ایجاد پردیسهای علم و فناوری با مشارکت دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری و اعطاء گرنت پژوهشی و ۱۰ پایهی تشویقی به اعضای هیات علمی برای انجام فعالیتهای فناورانه مانند تاسیس شرکتهای دانشبنیان و حل مشکلات جامعه، از مهمترین برنامههای این معاونت محسوب میشود که تحقق این برنامهها تنها با تلاش و برنامهریزی بیشتر دانشگاهها امکان پذیر خواهد بود.
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با تاکید بر ضرورت همکاری هرچه بیشتر دانشگاهها با پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: با توجه به پتانسیلهای متعدد استان در بخش کشاورزی، صنعت، معدن و ...، ایجاد پردیس فناوری با مشارکت دانشگاهها، پارک علم و فناوری استان و ادارهی کل مربوط به هرحوزه، جزو برنامههای اساسی ما است و همچنانکه پردیس کشاورزی آذربایجانشرقی با مشارکت دانشگاه تبریز، پارک علم و فناوری و سازمان جهاد کشاورزی استان در آیندهای نزدیک افتتاح و شروع بهکار خواهد کرد، سایر دانشگاهها نیز میتوانند در طرحهایی از این قبیل مشارکت داشته باشند.
صفر نصرالهزاده رئیس دانشگاه تبریز نیز در این جلسه ضمن تاکید بر ضرورت تبدیل علم به فناوری، تعامل و همکاری دانشگاهها و پارک علم و فناوری را جهت تکمیل زیستبوم فناورانه و پیشبرد اهداف وزارت علوم خواستار شد.
در ادامهی این جلسه روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان ضمن ارائهی گزارش عملکرد و فعالیتهای فناورانهی مراکز رشد مستقر در هر دانشگاه، به بیان برخی از مشکلات دانشگاهها از جمله عدم توجه به دانشگاههای مهارت محور و اشتغال آفرین بهدلیل ماهیت فعالیت عملی اساتید و نداشتن برون داد مقاله، ضرورت تمرکز بیشتر به دانشگاههای شهرستانها با در نظر گرفتن آمایش سرزمینی و پتانسیلهای موجود در آنها، رفع موانع قانونی ایجاد پردیس توسط مراکز رشد و توجه بیشتر به مشکلات مالی مراکز رشد، ضرورت تسهیل فرآیند کسب مجوز تولید انبوه محصولات، توجه به امور معیشتی پژوهشگران، درخواست مجوز تبدیل دانشگاههای فنیوحرفهای به پارک علم و فناوری، پرداختند.
انتهای پیام
نظرات