به گزارش ایسنا و به نقل از فست کمپانی، "متاورس"(Metaverse) به یکی از بزرگترین تمرکزهای فناوری در دهه آینده تبدیل شده است. تنها کافی است به فیسبوک نگاه کنید که سال گذشته به عنوان بخشی از چشمانداز مدیرعامل خود، "مارک زاکربرگ"(Mark Zuckerberg) در مورد این فناوری همهجانبه، به متا تغییر نام داد.
با وجود این، افزایش استفاده از متاورس، با افزایش تمرکز بر حریم خصوصی مصرفکننده نیز همراه است. کاربران و قانونگذاران بیشتر در مورد نحوه استفاده، ردیابی و فروش دادههای خود نگران شدهاند. "جی ادلسون"(Jay Edelson)، وکیل دادگستری که شکایتهای قبلی را علیه گوگل و فیسبوک مطرح کرده است، استدلال میکند که کار، بازی و زندگی مردم در دنیای مجازی که کاربران از طریق نوعی هدست وارد آن میشوند، در جمعآوری دادهها احتمالا یک فاجعه خواهد بود.
دستگاههای هدست میتوانند مواردی مانند حرکات، ویژگیهای صورت، پلک زدن، محیط اطراف و فعالیتهای یک شخص را هنگامی که در متاورس حضور دارد، ضبط کنند. ادلسون در "جشنواره نوآوری فست کمپانی"(Fast Company Innovation Festival) به حضار گفت: متاورس واقعا برای حفظ حریم خصوصی خطرناک است زیرا اگر ایده این باشد که ما چیزهایی بپوشیم که همه اطلاعات را از ضربان قلب ما گرفته تا جایی که میرویم و کسی که با او صحبت میکنیم، ردیابی کند، فقط برای شرکتهای داده ارزشمند خواهد بود.
وی افزود: اینجاست که اهمیت قوانین حفظ حریم خصوصی مشخص میشود. طرفداران حریم خصوصی دادهها، بر شرکتها فشار میآورند که شیوههای جمعآوری دادههای خود را با مصرفکنندگان به اشتراک بگذارند؛ یا به این دلیل که خودشان میخواهند یا به این دلیل که قانون آنها را به انجام دادن آن مجبور میکند.
ادلسون ادامه داد: نکته کلیدی این است که شرکتها واقعا در مورد آن صحبت کنند و بگویند که چه چیزی را جمعآوری میکنند. من به دنبال شکایت از همه نیستم و ترجیح میدهم فقط رفتارشان را تغییر دهند. اگر دلیلی وجود دارد که حاضر نیستید آن را در قراردادها، روی صحنه یا هر جای دیگری بیان کنید، شاید به این دلیل باشد که نباید این کارها را انجام دهید. این یک موضوع مهم در متاورس است.
متاورس هنوز نخستین روزهای خود را پشت سر میگذارد و توانایی انتقال یکپارچه از دنیای دیجیتال به دنیای فیزیکی هنوز محقق نشده اما واضح است که بسیاری معتقدند این یکی از بزرگترین فرصتهای توسعه در دهه آینده خواهد بود.
طبق گزارش شرکت "مکنزی اند کامپنی"(McKinsey & Company)، تنها در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲، شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر و شرکتهای سهام خصوصی، بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار در متاورس سرمایهگذاری کردهاند. این بیش از دو برابر سرمایهگذاری در سراسر سال ۲۰۲۱ است. این سرمایهگذاریها دلایل خوبی دارند زیرا مککنزی پیشبینی میکند که متاورس تا سال ۲۰۳۰، تا پنج تریلیون دلار بازدهی داشته باشد.
ادلسون اضافه کرد: نوآوری و انجام دادن کارهای جالب خوب است اما باید به مردم بگویید که در واقع چه چیزی را جمعآوری میکنید، آنها را به چه کسی میدهید و قرار است با دادهها چه اتفاقی بیفتد. از نظر من، این موضوع درباره بیپرده گفتن و رضایت داشتن است.
انتهای پیام
نظرات