• پنجشنبه / ۳ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1401060302203
  • منبع : نمایندگی زنجان

سفیر ایران در ارمنستان عنوان کرد

پتانسیل بالای زنجانی‌ها برای حضور در بازار ارمنستان

پتانسیل بالای زنجانی‌ها برای حضور در بازار ارمنستان

ایسنا/زنجان سفیر ایران در ارمنستان گفت: توانمندی‌های تجاری استان زنجان فرصت مطلوبی برای حضور در بازار کشور ارمنستان ایجاد کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی استان زنجان، عباس ظهوری در نشست تخصصی با هیئت تجاری اقتصادی استان زنجان به سرپرستی اتاق بازرگانی زنجان برای راه‌های گسترش همکاری‌های تجاری و بازرگانی اقتصادی، اظهار کرد: موانع و مشکلات مختلف برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان وجود دارد که خوشبختانه دولت‌های مختلف به ویژه دولت سیزدهم در صدد برداشتن این موانع و باز کردن مسیر برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

وی افزود: سیاست دولت جدید به خصوص در حوزه همسایگان گسترش همکاری‌ها است که بر همین اساس دستور کار جدی ما فعال کردن فعالیت‌های اقتصادی و رشد و توسعه همکاری‌ها است که  سفارت ایران در ارمنستان آماده همکاری همه جانبه با فعالان اقتصادی است.

این مسئول با بیان اینکه درخواست ما از فعالان اقتصادی مشخص کردن مشکلات و بیان آن‌ها به ما و ارائه پیشنهاد در راستای رفع آن‌ها است، ادامه داد: باید به دنبال علت این بود که چرا در بازار ۱۵ کشور همسایه و حوزه cis حضور ایران پررنگ نبوده با وجود اینکه تولیدات داخلی قوی و با کیفیت بوده و توانمندی‌های بسیار خوبی داریم.

سفیر ایران در جمهوری ارمنستان با بیان اینکه بررسی همه جانبه بازار کشورها از جمله مسائل حقوقی، اداری و کیفی و استاندارد و ... یکی از ضروریات کسب توفیقات تجاری و اقتصادی است، گفت: یکی از مشکلات ما هزینه نکردن برای تحقیق و پژوهش و مطالعه نیازسنجی است، جمع‌آوری اطلاعات از بازار کشورها برای ورود حرفه‌ای بسیار مهم بوده و تجربه کشورهای موفق در حوزه تجارت بیانگر این مهم است.

ظهوری با تاکید بر اینکه یکی از موانع رشد صادراتی ما نداشتن شناخت از بازار کشورهای مختلف است، عنوان کرد: مادامی که با واقعیت‌های پیش رو مواجه نشویم، به نقاط مطلوب هدف‌های تجاری خود نخواهیم رسید، باید به دور از تعارف‌ها به خوبی خود را آنالیز کرده تا به بهترین خود رسیده و با بهترین شکل ممکن و حرفه‌ای وارد بازرهای تجاری کشورها شویم.

وی با تاکید بر اینکه بازار کشور ارمنستان یک بازار رقابتی است، یادآور شد: ورود با قدرت و با استاندارد بالا در بازار کشورهای رقابتی یک اصل مهم است که باید همراه با ورود با قدرت و حرفه‌ای به بازار کشورها باشد که بازار رقابتی یعنی کیفیت بسته‌بندی ویژه بازار همان کشور باشد، شناخت ذائقه و نیازسنجی که در صورت تحقق منجر به حضور مثمرثمر در کشورهای مختلف باشد.

این مسئول با بیان اینکه باید بر اساس نیاز و الزامات بازار از جمله داشتن معرفی قوی، روابط‌عمومی، داشتن کاتالوگ‌ها به زبان روسی در کشورهای اوراسیا و زبان‌های محلی مورد قبول کشورهای مختلف باشد، ابراز کرد: معرفی مطلوب یک امتیاز برای شرکت تولیدی و صادراتی بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است. همچنین جذاب و متنوع بودن و نیز حضور و معرفی بسیار پرقدرت حائز اهمیت است.

سفیر ایران در ارمنستان اظهار کرد: کشور ارمنستان دارای جمعیت ۳ میلیون نفری بوده و افزون بر آن ۱۰ میلیون ارامنه خارج از کشور دارد که لابی‌های بسیار پرقدرت در دنیا دارند و این مهم به معنای آن است که اگر شرکت‌های مختلف خود را در بازار کشورها اثبات کنند، می‌توانند از ارتباطات و لابی‌های ارامنه خارج از این کشور برای افزایش صادرات و فروش محصولات خود در بازارهای کشورهای دیگر استفاده کنند.

ظهوری با بیان اینکه دو کشور ایران و ارمنستان دارای روابط تاریخی قدیمی بوده و کالاهای ایرانی در این کشور مورد توجه و استقبال مردم این کشور است، ابراز کرد: در ایران نیز ارامنه بسیاری حضور داشته و زندگی می‌کنند که موجب گسترش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف و پیوندهای فرهنگی بین دو کشور شده است.

وی با بیان اینکه ارتباطات فرهنگی تاریخی بسیار خوبی بین ایران و ارمنستان وجود دارد که از آن جمله دوستی چند هزار ساله و شهدای ارمنی در طی جنگ هشت ساله دفاع‌مقدس و نیز جانبازان و آزاده‌ها هستند، گفت: صادرات ایران به کشور ارمنستان افزایش پیدا کرده و در حال حاضر به ۵۶۰ میلیون دلار رسیده است که با همکاری مسئولان کشور ارمنستان در نظر داریم آن را به یک میلیارد دلار برسانیم که قابل تحقق است. در طول شش ماه اخیر صادرات ایران به کشور ارمنستان دارای یک رشد ۳۷ درصدی نسبت به سال گذشته بوده است؛ لازم به توجه است نگاه ما به کشور ارمنستان افزون بر خود بازار این کشور به عنوان یک پل ارتباطی بسیار امن و مطمئن و محکم برای تبادلات تجاری با کشورهای دیگر از جمله اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپا و سایر کشورها است.

این مسئول با بیان اینکه شرایط برای باز صادرات در کشور ارمنستان بسیار مهیا است، خاطرنشان کرد: تعرفه ترجیحی ارمنستان با اتحادیه اوراسیا برای ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ قلم کالا به ما این امکان را می‌دهد که در این کشورها حضور پیدا کنیم. چند پروژه مهم در دستور کار کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان است. البته آمادگی داشتن و سرعت عمل برای حضور در بازار کشورهای مختلف بسیار حائز اهمیت بوده و بازار کشور ارمنستان برای فعالان اقتصادی استان زنجان بسیار آماده است که باید با یک برنامه‌ریزی مناسب و سرعت عمل در بازار این کشورها حضور پیدا کرد و توسعه اقتصادی کشور را رقم زد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha