• چهارشنبه / ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401051209607
  • خبرنگار : 50250

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

ایران مستعد ۳۱ حادثه طبیعی است

ایران مستعد ۳۱ حادثه طبیعی است

ایسنا/چهارمحال و بختیاری رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه ۴۲ حادثه طبیعی در جهان شناسایی شده است، گفت: ایران مستعد ۳۱ حادثه طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی، صاعقه، حمله ملخ، سرماز دگی، صاعقه و ... است.

محمدحسن نامی ۱۲ مردادماه در جلسه ستاد مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با اشاره به وقوع بارش‌های سیل‌آسا موسوم به مونسون، اظهار کرد: سیلاب به بخش‌های زیربنایی، صنعتی، کشاورزی و ...و منازل خسارت‌های فراوانی را وارد کرد، خوشبختانه به‌علت اقدامات پیشگیرانه خسارات نیز کاهش پیدا کرد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه ۲۳ استان کشور و ۱۴۶ شهرستان درگیر سیلاب شدند، یادآور شد: خسارات سیل در چند روستای کشور بسیار بالا است و یکی از دلایل آن وقوع بارش نقطه‌ای با حجم بالا و در یک مدت زمان کوتاه بود.

وی با بیان اینکه شاهد تغییرات جوی، اقلیمی و ... در سطح کشور به‌علت افزایش دما و آلودگی‌های جوی هستیم، عنوان کرد: باید در بحث مدیریت بحران به شیوه‌های جدید فکر کنیم، قطعا نجات جان انسان‌ها در حوادث اهمیت بالایی دارد.

نامی با تاکید بر اینکه ۴۲ حادثه طبیعی در جهان شناسایی شده است، گفت: ایران مستعد ۳۱ حادثه طبیعی مانند سیل، زلزله، طوفان، خشکسالی، صاعقه، حمله ملخ، سرماز دگی، صاعقه و  ... است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد: باید سازه‌های قدیمی و سنتی را به سازه‌های پایدار و ایمن در کشور تبدیل کنیم تا در حوادث شاهد کاهش چشمگیر خسارات باشیم.

وی با بیان اینکه مسئله آبخیزداری و آبخوان‌داری در کاهش خسارت سیلاب و استفاده بهینه از روان‌آب‌ها موثر است، گفت: برای تشکیل یک میلی‌متر خاک ۸۰۰ سال زمان نیاز است، بنابراین حفظ خاک و جلوگیری از فرسایش باید در دستور کار قرار بگیرد.

نامی ادامه داد: درصدد هستیم چهارمحال و بختیاری را به‌عنوان استان پایلوت کشور در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری معرفی و عملیات را در این حوزه آغاز کنیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور  با بیان اینکه تنها سه درصد بودجه کشور به مسئله مدیریت بحران اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: اگر  این بودجه به حوزه سرمازدگی و خشکسالی اختصاص پیدا کند، بازهم بودجه کافی نیست و نیازمند اعتبارات ویژه هستیم.

در ادامه جهانی- معاون سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اینکه قبل از وقوع سیلاب در چهارمحال و بختیاری مسئولان نسبت به تعیین سطح حادثه اقدام کردند، اظهار کرد: این مسئله در کاهش تلفات و خسارات سیل کمک کرد.

وی افزود: خوشبختانه در چهارمحال و بختیاری شاهد همدلی مردم، مسئولان، گروه‌های جهادی، بسیج، ارتش، سپاه و .. در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان بودیم، برای کاهش خسارت باید نسبت به احداث سازه‌های تقاطعی مانند پل اقدام کنیم.

جهانی با تاکید بر اینکه در حال تدوین اطلس مخاطرات طبیعی در کشور هستیم، گفت: باید خطرخیزی و خطرپذیری در  توسعه پذیری لحاظ شود، همچنین تراز ارتفاعی در ساختمان‌سازی مدنظر باشد.

معاون سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد: سیاست بیمه‌ای و تشویقی برای کشاورزان باتوجه به موقعیت جغرافیایی خشن چهارمحال و بختیاری درنظر گرفته شود، همچنین می‌توان از ظرفیت مصالح ساختمانی و فروش آن برای تامین اعتبار لایروبی رودخانه‌ها استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha