• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۴۰۱ / ۱۰:۴۹
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401030100254
  • منبع : نمایندگی اردبیل

عضو هیئت رئیسه اتاق اردبیل:

نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است

نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است

ایسنا/اردبیل عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: نرخ استهلاک در کشور از نرخ سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است.

حسین وثوقی ایرانی در دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: تورم ام‌المصائب کشور است و در ایجاد تورم دولت و مجلس مقصر اصلی است و این فرآیند خارج از محدوده فعالیت اتحادیه‌ها، اتاق‌های بازرگانی و اتاق اصناف است.


وی به جراحی اقتصادی شروع شده در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی از این جراحی اقتصادی حمایت می‌کند تا دست دلالان، واسطه‌گران و رانت‌خواران گرفته شده و به معنای واقعی رشد اقتصادی در کشور تحقق پیدا کند.


عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه تنها راه غلبه بر مشکلات اقتصادی کنترل تورم و کاهش هزینه‌های مصرفی دولت است، تصریح کرد: ما پنج برابر کشور ترکیه کارمند داریم و حجم انبوهی از درآمد کشور صرف تأمین دستمزد و حقوق کارکنان می‌شود و حتی بخش خصوصی نیز با پرداخت مالیات بالای یک‌هزار و 600 میلیارد تومان به این فرآیند کمک می‌کند.


وثوقی ایرانی افزود: 60 درصد هزینه‌های کشور به صورت متعارف صرف امور جاری و پرداخت حقوق می‌شود و در این شرایط سخت سرمایه‌گذاری و فرآیند تولید با برخی نارسایی‌ها روبه‌رو است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در دهه 90 به جای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌برداری در کشور رخ داده و هم اکنون نیز نرخ استهلاک در کشور از نرخ سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است.


در این جلسه رئیس انجمن صنایع استان اردبیل نیز با انتقاد از تصمیم‌های خلق‌الساعه و غیرکارشناسی در حوزه فولاد و صنایع مرتبط اضافه کرد: دولتمردان با این تصمیم‌گیری‌های غلط به صنعت اقتصاد کشور لطمه وارد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند تا محصولات به قیمت تمام شده در بازار داخلی و خارجی عرضه شود.


انصاری‌فر قیمت‌گذاری دستوری را عامل شکست اقتصاد در کشور ایران توصیف کرد و ادامه داد: باید زنجیره تولید صنایع فولادی مورد توجه قرار گیرد تا به دور از اعمال عوارض و سایر مسائل حاشیه‌ای بتوان به تولید واقعی و همچنین نهایی کردن نرخ کالای عرضه شده، توجه کرد.


رئیس اتحادیه صنایع سلولزی و شیمیایی نیز با انتقاد از وضعیت نامناسب تأمین مواد اولیه در کشور به دنبال افزایش قیمت‌ها بیان کرد: قیمت حامل‌های انرژی به شدت افزایش یافته و بانک‌ها در پرداخت تسهیلات موانع پیش روی تولیدکنندگان قرار می‌دهند.


حاتمی اظهار کرد: همکاران ما در تأمین مواد اولیه از بورس با مشکلات و نارسایی‌هایی روبه‌رو هستند که انتظار می‌رود این مشکلات با دید درست و واقع‌بینانه برطرف شود.


نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل نیز با بیان اینکه بخش کشاورزی از سوء مدیریت‌ها و برخی فرآیندهای نامطلوب مهاجرت جمعیت روستایی به شهرها رنج می‌برد، تصریح کرد: کوچک شدن قطعات اراضی کشاورزی و بالا رفتن نرخ خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی از دغدغه‌هایی است که کشاورزی استان اردبیل را همچنان چهره‌ای معیشتی بخشیده است.


شاهی زارع گفت: ما در تأمین امنیت غذایی با مشکلات و چالش‌های جدی روبه‌رو هستیم و باید در تکمیل و بهره‌برداری از پایاب سدهای یامچی، سبلان، عمارت و خداآفرین برنامه‌ریزی و تدبیر درست را به کار برد.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha