• شنبه / ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۱۰:۵۳
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401023120720
  • خبرنگار : 50038

وقتی قرار است "زندگی" هدیه شود ...

وقتی قرار است "زندگی" هدیه شود ...

ایسنا/همدان پای بخشش که به میان بیاید همه هستند و رؤیا می‌بافند که دست نیازمندی را می‌گیرند و او را از رنج نجات می‌دهند اما کافیست پای بخشیدن بخشی از وجودشان یا وجود عزیزشان به میان بیاید، اینجاست که داستان کمی متفاوت می شود و حاضر نمی شوند ببخشند، حتی اگر تمام آن را زیر خاک کنند البته در این میان هستند کسانی که با فداکاری و بخشیدن اعضای بدن عزیزانشان، زندگی را به افراد دیگر هدیه می دهند.

 ۳۱ اردیبهشت ماه، روز ملی "اهدای عضو، اهدای زندگی" است. در سال ۱۳۹۴ به ابتکار و پیشنهاد واحد فراهم آوری اعضاء و نسوج پیوندی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، پیشنهاد ثبت این روز در ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴ شورای علمی بیمارستان مطرح شد و به تصویب رسید تا مراحل قانونی آن مورد پیگیری قرار گیرد و در نهایت بعد از پیگیری های فراوان این روز در دوم شهریورماه ۱۳۹۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از سال ۱۳۹۶ به طور رسمی وارد تقویم ملی کشور شد.

ملایر؛ پیشرو در اهدای عضو

رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون در سطح این شهرستان ۳۸ نفر اهدای عضو داشتیم که شناسایی و ثبت شده اند، مطرح کرد: ۳۵۰۰  نفر نیز فرم ثبت نام اهدای عضو پر کرده و کارت فیزیکی دریافت کرده اند.

دکتر عباس آذرهمایون افزود: با توجه به تغییر سامانه اهدای عضو و نبود امکان چاپ فیزیکی کارت اهدای عضو از سال ۱۴۰۰ تاکنون نیز روزانه یک تا دو نفر و گاه بیشتر به دفتر مجمع مراجعه کرده و برای دریافت کارت اهدای عضو الکترونیکی راهنمایی شده اند.

وی در مورد افرادی که درخواست کننده دریافت کارت اهدای عضو هستند، گفت: سیمکارت باید به نام خود شخص باشد و شماره ملی را به سامانه پیامکی ۳۴۳۲ ارسال کرده و بعد از وارد کردن اطلاعات، کارت الکترونیکی اهدای عضو خود را دریافت کنند.

آذرهمایون یادآورشد: در سال ۱۳۹۴ نخستین همایش "اهدای عضو، اهدای زندگی" را مجمع خیرین سلامت ملایر در غرب کشور برگزار کرد و از کلیه خانواده های اهداءکنندگان عضو -از سال ۸۱ به بعد- تقدیر شد و روند تقدیر از اهداءکنندگان تاکنون ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه تاکنون در راستای فرهنگ‌سازی اهدای عضو فعالیت‌های زیادی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: روستای ازندریان در سال ۸۱ دو نفر اهدای عضو داشته و پیشتاز بوده همچنین با همکاری شهرداری قطعه "اهدای عضو" ویژه اهداءکنندگان عضو در بهشت هاجر ملایر درنظر گرفته شده است.

رئیس مجمع خیرین سلامت ملایر به احداث بوستان "اهدای عضو" در قسمتی از فضای بام ملایر و نصب بنر در سطح شهر اشاره و مطرح کرد: مجمع خیرین سلامت ملایر کمیته اهدای عضو دارد که اعضای آن متشکل از مترون های بیمارستان ها و یا نمایندگان بیمارستان هستند که به محض اعلام مرگ مغزی در بیمار، این تیم اعزام می شود و مراحل اهدای عضو صورت می‌گیرد.

اعضای قابل اهداء

وی ادامه داد: اعضای قابل اهداء شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه هاست و برخی از بافت های بدن نیز قابل پیوند هستند. با اهدای قرنیه می توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده است، بازگرداند، و تاندون و غضروف نیز باعث بازسازی اعضای آسیب دیده مربوطه می شود، از سوی دیگر پیوند استخوان می تواند مانع قطع عضو در سرطان استخوان شود.

آذرهمایون با بیان اینکه دریچه قلب برای کودکان با بیماری مادرزادی دریچه ای و بزرگسالان با دریچه آسیب دیده به کار می رود، یادآور شد: پیوند پوست نجاتبخش بیماران با سوختگی شدید بوده و پیوند مغز استخوان تنها درمان ممکن در بعضی از سرطان های خون است.

وی بیان کرد: داشتن کارت اهدای عضو، رضایت قلبی فرد را برای اهدای اعضای خود پس از مرگ نشان می‌دهد اما این کارت جنبه‌ قانونی ندارد و برای اهداء عضو رضایت ولی دم الزامی است البته داشتن کارت اهدای عضو باعث می ‌شود تا نزدیکان فرد از نیت قلبی او آگاه شوند و به این ترتیب با رضایت کامل برای اهدای اعضا اقدام کنند.

سال گذشته همدانی‌ها جان ۱۵ نفر را نجات دادند

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان همدان نیز در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۰ موفق شدیم از ۱۲ خانواده فرد مرگ مغزی شده برای پیوند اعضاء رضایت بگیریم.

دکتر مجید حمیدی افزود: چهار نفر از این افراد به علت کرونا و ثابت نبودن وضعیتشان فوت کرده و هشت نفر به تهران منتقل شدند که در نهایت پنج نفر عمل اهدای عضو را انجام دادند و جان ۱۵ نفر را نجات دادند.

وی با بیان اینکه آمار اهدای عضو نسبت به سال ۹۹ در استان همدان کاهشی بوده است، خاطرنشان کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون دو خانواده برای اهدای عضو در همدان رضایت دادند.

رئیس تیم هماهنگ‌کننده اهدای عضو استان همدان در پایان یادآورشد: هر فرد مرگ مغزی شده در صورت داشتن قلب سالم می‌تواند حداقل جان چهار نفر را نجات دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha