• دوشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ / ۰۸:۲۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1401022617138
  • خبرنگار : 71402

سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات برای شرکت در مراسم یادبود شیخ خلیفه

سفر رئیس رژیم صهیونیستی به امارات برای شرکت در مراسم یادبود شیخ خلیفه

رئیس‌ رژیم صهیونیستی با شیخ محمد بن زاید، رئیس جدید امارات متحده عربی، دیدار کرد تا شخصا درگذشت برادر او را تسلیت بگوید. او درگذشت شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان را «فقدانی بزرگ برای دوستان اسراییل در امارات و کل منطقه» توصیف کرده است. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در پیامی انتخاب محمد بن زاید آل نهیان به عنوان رئیس امارات را تبریک گفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس سابق امارات از سال ۲۰۰۴ قدرت را به دست داشت و بعد از یک دوره طولانی بیماری، روز جمعه در سن ۷۳ سالگی درگذشت. به دنبال آن، امارات سه روز تعطیلی و ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرد. بن زاید در هشت سال گذشته حاکم دوفاکتوی امارات بود و بعد از مرگ برادرش خلیفه بن زاید آل نهیان روی کار آمد.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پیامی توییتری نوشت: به دوستم، محمد بن زاید بابت انتخاب به عنوان رئیس امارات متحده عربی تبریک می‌گویم. اطمینان خاطر دارم که رهبری او ادامه میراث شیخ خلیفه بن زاید خواهد بود. من مشتاقانه منتظر ادامه همکاری با هم برای آینده‌ای بهتر برای مردم خودمان و این منطقه هستم.

اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی نیز ضمن تبریک به بن زاید نوشت: با  آرزوی موفقیت. ما با هم، صلح و رفاه را در خاورمیانه ارتقا خواهیم داد.
هرتزوگ در سفر چند ساعته‌اش به امارات که دومین سفر او به امارات در مقام رئیس اسرائیل بود، گفت: رهبری قدرتمند شیخ خلیفه در پیشرفت امارات متحده عربی و مردمش و رشد مشارکت میان ما نقش بزرگی داشت و میراثی عظیم در موفقیت او است.

پیش‌تر در روز شنبه، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در پیام تبریک به شیخ محمد بن‌زاید به مناسبت رسیدنش به مقام ریاست جدید امارات متحده عربی، گفت: «شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، مسیر پدر و برادرش را ادامه می‌دهد که کشور امارات را بر مبنای مدارا و صلح بنا نهادند.»

او افزود که اسرائیل به کار با رهبر جدید امارات ادامه می‌دهد.

اورشلیم پست نوشته است که شیخ محمد یکی از معماران اصلی مناسبات پنهانی میان اسرائیل و امارات در ۲۵ سال پیش، و از جمله رهبران تصمیم‌گیرنده در امضای قرارداد صلح با اسرائیل در چارچوب پیمان‌های موسوم به «ابراهیم» به شمار می‌رود.

در مراسم بزرگداشت شیخ خلیفه در روز یکشنبه در ابوظبی، رهبران شمار زیادی از کشورهای منطقه و جهان، از جمله عراق، لبنان، مصر، عمان، بحرین، کویت، سودان، الجزایر، تونس، فرانسه، ترکمنستان، و قزاقستان شرکت داشتند.

هیاتی از مقام‌های آمریکایی نیز قرار است روز دوشنبه برای ابراز تسلیت به خانواده سلطنتی امارات، به ابوظبی برود.

به دنبال مرگ شیخ خلیفه آل نهیان، تمام نهادهای دولتی، فدرال، محلی و شرکت‌های خصوصی سه روز تعطیل بودند. مدارس و دانشگاه‌ها هم تا سه‌شنبه تعطیل هستند. رادیو و تلویزیون امارات هم تا روز سه‌شنبه تنها به پخش قرآن یا آهنگ‌های کلاسیک اقدام می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰، ایالات متحده فرایندی را با هدف عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عرب به جریان انداخت. در نتیجه این فرایند، یک سری اسناد موسوم به توافق‌های ابراهیم به امضا رسید. امارات، بحرین، مراکش و سودان به این توافق‌ها پیوستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha