• چهارشنبه / ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۱
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1401012414087
  • خبرنگار : 71415

/تحلیل/

چرا روسیه حق دارد نگران رویای زلنسکی درباره تبدیل اوکراین به "اسرائیل بزرگ" باشد

چرا روسیه حق دارد نگران رویای زلنسکی درباره تبدیل اوکراین به "اسرائیل بزرگ" باشد

"صحبتهای رئیس‌جمهور اوکراین در مقایسه کشورش با اسرائیل، این ادعای مسکو را تقویت می‌کند که کی‌یف قصد اجرای برنامه‌ای برای روس‌زدایی خشونت‌آمیز دارد."

به گزارش ایسنا، جاناتان کوک، ستون نویس روزنامه میدل ایست آی، در تحلیلی درباره مواضع متقابل اخیر اوکراین و رژیم صهیونیستی و نگرانی‌های روسیه در قبال این مواضع می‌نویسد: «دولت اسرائیل در تلاش است تا حد ممکن در مورد جنگ اوکراین موضعی بدون جنجال در پیش بگیرد، اما به نظر می‌رسد ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مصمم است که اسرائیل را به مرکز صحنه بکشاند.

زلنسکی در ماه گذشته میلادی با مخاطب قرار دادن مستقیم پارلمان اسرائیل، ظاهراً درخواست سلاح از آن به‌ویژه سیستم رهگیر گنبد آهنین کرد؛ سیستمی که اسرائیل از آن برای متوقف کردن موشک‌های کوتاه‌برد شلیک شده از غزه توسط فلسطینی‌هایی که سعی در جلب توجه به محاصره 15 ساله اسرائیل علیه غزه داشته‌اند، استفاده می‌کند.

اما بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی به جای اینکه این توجه زلنسکی خوشایندشان باشد، به سخنرانی زلنسکی اعتراض کردند. زلنسکی، در آن سخنرانی رفتار روسیه با اوکراین را با "راه حل نهایی" آلمان نازی با یهودیان اروپا مقایسه کرد.

در حالی که زلنسکی خودش یهودی است اظهارات او به گوش اکثر اسرائیلی‌ها توهین آمیز به نظر می‌رسید. اسرائیل تاکنون از تامین تسلیحات اوکراین یا پیوستن به غرب در جنگ اقتصادی علیه روسیه خودداری کرده است.

اسراییل تمام تلاش خود را می‌کند تا در قبال اوکراین یک مسیر دشوار دیپلماتیک را در پیش بگیرد. از یک سو، اسرائیل یک مشتری منطقه‌ای ایالات متحده و تحت حمایت واشنگتن است و می‌خواهد این حامی خود را راضی نگه دارد. و از سوی دیگر، منافع نظامی اسرائیل در حفظ روابط خوب با مسکو است.

علاوه بر این، رهبران اسرائیل نگران تقویت این اجماع هستند که آنچه ارتش روسیه در اوکراین انجام می‌دهد "جنایات جنگی" بوده و در نتیجه این یک سابقه ایجاد می‌کند که قابل استفاده علیه اسرائیل به دلیل سوء استفاده‌های خود آن در سرزمین‌های اشغالی است.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، در ابتدا با اتخاذ نقش میانجی، حتی از زلنسکی خواست تا پیشنهاد آتش بس روسیه را بپذیرد.

با این وجود، زلنسکی قصد دارد با رفتن به سراغ مساله اسرائیل کفه ترازو را به نفع اوکراین برگرداند. او می‌داند که وضعیت اسفناک کشورش توجه رسانه‌های غربی و همدردی عمومی غرب را به خود جلب کرده است. او تمام انگیزه‌ها را دارد تا با مستمسک قرار دادن این احساسات اسرائیل را برای حمایت آشکارتر از اوکراین متقاعد کند.

او در سخنرانی خود به این پارلمان، نقل قولی از گلدا مایر، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل را به خود اختصاص داد که مدعی بود "دشمنان ما از ما می‌خواهند که دیگر وجود نداشته باشیم." زلنسکی هشدار داد که روسیه قصد دارد همین کار را با اوکراین انجام دهد.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل هفته گذشته، پس از انتشار اولین تصاویر از اجساد کشتار در شهر بوچا واقع در نزدیکی کی‌یف، لحن خود را تغییر داد. وی در توییتر خود نوشت: آزار عمدی رساندن به مردم غیرنظامی جنایت جنگی است و من آن را به شدت محکوم می‌کنم.

احتمالاً، اسرائیل امیدوار است که بتواند خود با این ادعا که "قصدی" برای آسیب رساندن به شهروندان فلسطینی ندارد، علیرغم این واقعیت که به غیرنظامیان آسیب وارد می‌کند، از چنین انتقادی دوری کند.

پنجشنبه گذشته، اسرائیل با پیوستن به آمریکا و اروپا در رأی دادن به تعلیق روسیه از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل، در قبال مسکو یک قدم جلوتر رفت. مسکو هشدار داده بود که با این اقدام به عنوان یک "ژست غیر دوستانه" برخورد خواهد کرد که پیامدهایی برای روابط دیپلماتیک خواهد داشت.

رای اسرائیل در سازمان ملل پس از بیانیه زلنسکی با موضوع معرفی اسراییل به عنوان الگویی برای اوکراین پس از جنگ، مطرح شد. او گفت که کشورش به یک "اسرائیل بزرگ" تبدیل خواهد شد، در حالی که نیروهای مسلح در هر جنبه‌ای از جامعه اوکراین حضوری قوی خواهند داشت.

او عنوان کرد که "در همه مؤسسات، سوپرمارکت‌ها، سینماها، افراد مسلح مستقر خواهند بود." به این ترتیب در آینده نزدیک، اوکراین به‌جای اینکه "کاملاً لیبرال و اروپایی" باشد، به‌عنوان یک جامعه شدیدا نظامی مانند اسرائیل شکل خواهد گرفت. او به عنوان توضیح اضافه کرد که اوکراین از "اقتدارگرا" شدن اجتناب خواهد کرد.

اسرائیل از آن جهت یک جامعه به شدت نظامی است که به عنوان یک جامعه مبتنی بر شهرک نشینی و استعمابر که سعی در خلع ید و جایگزینی جمعیت بومی دارد، باید با فلسطینی‌ها به عنوان دشمنی رفتار کند که تسلیم ساختن یا اخراج کردنشان ضروری است.

برای دهه‌ها، ارتش اسرائیل و شبه‌نظامیان شهرک‌نشین دست به دست هم داده‌اند تا فلسطینی‌ها را از سرزمین‌شان بیرون کنند (پاکسازی قومی) و آنها را به صورت تجمیع یک اقلیت و دور از جوامع منحصرا یهودی ساخته شده در محل خود آنها (آپارتاید) نگه دارند. آیا این همان چیزی است که زلنسکی برای اوکراین در نظر دارد؟ جامعه‌ای عمیقاً دچار تفکیک که در آن ارتش و شبه نظامیان اوکراین کسانی را که واقعاً اوکراینی نیستند بیرون می‌رانند؟ به طرز متناقضی، این تقریباً بر اتهاماتی که ولادیمیر پوتین علیه دولت اوکراین به جهت توجیه حمله کشورش در اواخر فوریه مطرح کرد صحت می‌گذارد. او مدعی شد که  از اوکراین باید "هویت نازی زدوده شود" - این ادعا نزد پایتخت‌های غربی با نفرت روبرو شد.

اما می‌توان ادعا کرد که قول زلنسکی برای ایجاد اوکراینی الگو برداری شده از روی اسرائیل، استدلال رهبر روسیه را تایید می‌کند.

اگر زلنسکی به قول خود مبنی بر بیرون راندن ارتش روسیه از اوکراین عمل کند، دیگر کی‌یف نیازی به استقرار سربازان و شبه نظامیان در هر سینما و سوپرمارکت نخواهد داشت. این کشور برای دفاع از مرزهای شمالی و شرقی خود به یک ارتش بزرگ و مجهز نیاز دارد. اما به نظر می‌رسد رئیس جمهور اوکراین، روسیه را تنها دشمن اوکراین نمی‌بیند.

پس او نگران چیست؟ برای درک این موضوع، باید سخنرانی‌های پوتین را تجزیه و تحلیل کنیم.

ادعای رئیس جمهور روسیه درخصوص "نازی زدایی" از اوکراین برای توجیه حمله به این کشور مبتنی بر این ایده است که عناصر فاشیست در ارتش اوکراین دخیل در کشتار و پاکسازی قومی علیه یک جمعیت بزرگ روس‌تبارها در داخل اوکراین و در منطقه دونباس در مرز با روسیه هستند.

روسیه مدعی شده است که بخشی از دلیل حضور نیروها در آنجا در سمت شرق اوکراین جلوگیری از انجام چنین جنایت‌هایی – اغلب توصیف شده به عنوان "روس‌زدایی"- است. پوتین حتی از اصطلاح "نسل کشی" استفاده کرده است.

پس از اعتراضات گسترده سال 2014 شهر کی‌یف و برکنار کردن دولت متمایل به روسیه مستقر در آن زمان در اوکراین، این کشور درگیر جنگ داخلی در سمت شرق خود شده است.

از نظر برخی ناظران، اتفاقی که هشت سال پیش در اوکراین رخ داد مشکوک و شبیه به یک "کودتای نرم" با حمایت آمریکا بود در حالی که یکی از مقامات ارشد وقت کاخ سفید یعنی ویکتوریا نولاند که در آن زمان به کی‌یف اعزام شد، در صحبتهایی که نوار آن انتشار یافت صحبت از این میکرد که چه کسی باید به عنوان "رئیس جمهور جدید" اوکراین منصوب شود.

اقدامات متعاقب بعدی دولت ملی گرای جدید کی‌یف،  فقط شامل دشمنی با روسیه از طریق لابی برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا نبود. کی‌یف همچنین قوانینی را تصویب کرد که به موجب آنها به شدت جایگاه زبان روسی در اوکراین را که بخش‌های زیادی از مردم این کشور به آن صحبت می‌کنند تنزل داد و شبه‌نظامیان نئونازی و علنا ضد روسیه مانند گردان آزوف را در ارتش اوکراین ادغام کرد.

از زمان وقوع حمله روسیه، زلنسکی همچنین فعالیت ۱۱ حزب مخالف دولتش را ممنوع کرده است، زیرا آنها حامی روسیه یا جوامع روس زبان اوکراین هستند.

رسانه‌های غربی با مستمسک قرار دادن ادعای پوتین در خصوص "نازی زدایی" هرگونه اشاره به مشکل دیرینه نئونازی‌ها در اوکراین را به عنوان "اشاعه اطلاعات غلط از سوی روسیه" توصیف کردند. این در حالی است که همین رسانه چند سال پیش به طور گسترده در مورد وجود این مشکل در اوکراین گزارش کرده بودند.

اما - حداقل از منظر مسکو – مساله گردان آزوف و گروه‌هایی مانند آن، این است که آنها نماینده یک نوع قدرتمند از ملی گرایی افراطی اوکراینی هستند که نه تنها همکاری تاریخی اوکراین با آلمان نازی را جشن می‌گیرند، بلکه روس‌تبارهای  اوکراین را به عنوان یک تهدید می‌بینند.

از زمان تغییر دولت اوکراین در سال 2014، گروه‌هایی مانند گردان آزوف در خط مقدم جنگ داخلی در منطقه دونباس، جایی که روس‌تبارها در آنجا متمرکز هستند، قرار گرفته‌اند. درگیری‌های آن حوزه جان حداقل 14000 نفر را گرفته و صدها هزار اوکراینی دیگر را آواره کرده است.

این ممکن است توضیح دهد که چرا حتی یک خبرنگار بی‌بی‌سی در بازدید از یکی از آن شهرهای حوزه شرق اوکراین مجبور شد - هرچند با اکراه - بپذیرد که ظاهرا برخی از اوکراینی‌هایی که با او مصاحبه کردند، دولت خودشان متعلق به زلنسکی را بیشتر از پوتین یا کرملین به عنوان یک مشکل در نظر می‌گیرند.

این ما را به این سوال برمی‌گرداند که چرا زلنسکی ممکن است اینقدر مشتاق الگوبرداری از اسرائیل برای اوکراین باشد - و چرا چنین تحولی مسکو را عصبی می‌سازد.

اسرائیل همه فلسطینی‌های تحت حاکمیت خود را - چه شهروندان داخل اسرائیل و چه شهروندان مناطق دیگر اراضی اشغالی- به‌عنوان ستون پنجم بالقوه در نظر می‌گیرد که برای نابودی اسرائیل بزرگ از درون به نمایندگی از میلیون‌ها فلسطینی آواره دیگر و ساکن کلیت جهان عرب تلاش می‌کنند.

 اما در حالی که بسیاری در جهان به طور فزاینده‌ای نسبت به رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها ابراز تأسف می‌کنند، رهبری اوکراین همه جوره نشان داده که معتقد است این مدل آپارتاید افراطی قومی-ملی گرا، یک الگوی ایده آل برای اوکراین است که اگر این درست باشد، برخی از دلایل پوتین برای حمله را - گرچه توجیه نمی‌کند - اعتبار می‌بخشد، از جمله جلوگیری از اخراج جوامع روس تبار از اوکراین و جایگزینی آن‌ها با طرفداران ایدئولوژی نئونازی همچون اعضای گردان آزوف در پشت درهای روسیه.

حتی اگر اوکراین در نهایت موفق به بیرون راندن ارتش روسیه شود، سلاح‌های غربی در دست اوکراینی‌ها از جمله شبه نظامیانی مانند گردان آزوف باقی خواهند ماند.

اگر رویای زلنسکی مبنی بر تبدیل شدن اوکراین به یک "اسرائیل بزرگ" با خروج سربازان روسی محقق شود، به احتمال زیاد پایانی پر خونریزی مطرح نخواهد بود، بلکه صرفاً فصل جدیدی در آسیب‌های اوکراین رقم خواهد خورد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۷:۰۳

روسیه و نوکران دست به سینه ی اون به دری میزنن که تجاوز اشکار این کسور کمونیستی رو توجیه کنن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۷:۱۶

روسیه همیشه در طول تاریخ کشور گشا بوده شما هم الکی تجاوز روسیه را توجیه نکنید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۷:۳۸

نئونازیهای اکراینی اگر باقی بمانند یک فاجعه برای اروپا و دنیاست .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۷:۴۷

سناتورهای آمریکایی از جمله جان مک کین از ماموران بمباران ویتنام و پشتیبان جنگ عراق ، در کودتای 2014 اکراین و سازماندهی فاشیستهای اوکراینی نقش داشتند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۸:۱۳

لعنت خدابرپوتین جنایتکاروهوسران وخدانشناس وطرفداران جیره خواروی به زودی پوتین به درک واصل خواهدشد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۸:۲۴

دوست اندیشمندی داشتم که میگفت : خدا انسان را آفرید و انسان توجیه را .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۲۳

گذاشتین تو گوگل ترانسلیت حداقل فعل و فاعل جملات رو درست میکردین اینقدر تابلو نباشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۲۸

????!!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۱۹:۳۰

یعنی این دلیل میشه که یه کشوری به کشور دیگه حمله کنه؟؟؟!!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۱:۳۳

روسها از نژاد اسلاو دفاع میکنند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۱:۳۶

غرب واقعا ترسو و بزدلانه عمل کرد در برابر روسیه . اولش از افغانستان شروع شد که با اون خروج فاجعه بار به دنیا ثابت کرد ضعیفه . خود آلمان که ۴ تریلیون دلار اقتصادش هست تو همه صنایع از حمله نظامی ، تکنولوژی و اقتصادی ابر قدرت شماره ۲ ۳ دنیاست ، جلو روسیه آنقدر بچه گانه عمل کرد که اصلا قابل تصور نبود . بعد وقتی آلمان این‌جوری می‌ره کنار ، اونا اسرائیل انداختن وسط . ( خود آلمان تو پیشرفت اقتصاد اسرائیل نقش زیادی داشته ) . همه توقع ها را همه از اسرائیل دارن انگار نه انگار اسرائیل همش اندازه یک دهات آلمان مساحت داره ، اقتصادش رتبه ۳۰ دنیا هم نیست و تو جنگ رو به رو حماس اونجوری خسارت میده ، چرا باید بخواد با روسیه طرف بشه ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۱:۳۶

دلقک صهیونیست

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۱:۴۳

در عجبم که چرا خبرگزاری رسمی مثل شما ، در خبرهایش ، رژیم اشغالگر قدس رو اسرائیل مینامد سوال اینجاست که ایا شما با نوع خبر رسانی سعی در تایید این رژیم دارید ؟ یا سهوا از این نام استفاده کرده اید .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۲:۳۳

چقدر بی پایه و اساس. اینهمه تحلیل درجه یک و قوی در مورد تهاجم روسیه به اکراین توی دنیا هست، اونوقت تأسف باره که ایسنا این تحلیل من درآوردی رو انتشار میده. یک گام بزرگ به پس. این گردان های آزف که اینهمه توی بوق و کرنای روسیه هست، در آخرین انتخابات اکراین حتی حد نصاب ورود به پارلمان رو کسب نکرد، این بزرگنمایی کاملاً بدون وجه هست

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۲:۴۰

همین روسیه اشغال با اسرائیل توسوریه همکاری میکنه و نیروهای قربانی میشن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۲:۵۷

باید م نگران باشه چون با یک ریس جمهور دلقک اکراین طرف

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۲:۵۹

چرا اینقدر قدرت و منفعت کاذب انسانیت شما را کور کرده ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۳:۲۱

کثیف ترازروسیه شماهستید که تجاوز به خاک کشوردیگه وکشتن مردم بیکناه راایین جوری توجیه میکنید اگردین ندارید آزادده مرد باشید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۳:۳۰

یک جنایتکار جنگی مثل شیطان (پوتین) نباید تا الان روی زمین وجود می‌داشت با این کشتار و خیانتی که به اوکراین مرتکب شده افسوس با اینهمه دولت‌ها وتجهیزات جنگی این شیطان رو زمین راه میره

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۴ ۲۳:۴۲

مقاله ای عالی و با مستندات و حقایق تاریخی در باره این رژیم فاشیست و خطرناک در اوکراین ( کودتای سازمان سیا در سال 2014 و پنج میلیارد دلار هزینه امریکا برای این کودتا...) و تحت حمایت های همه جانبه بی سابقه ( سیاسی, اقتصاد و نظامی و تبلیغاتی در رسانه های خود...) امریکا و نانو و کل اروپای شرقی و غربی , بخصوص امریکای همیشه جنگ طلب و سگ پیر استعمار " بریتانیای کبیر". بسیار ارزشمند و مفید است. علاوه بر ماهیت این رژیم فاشیستی در کیف ( برهبری این دلقک رسوا شده و عروسک در دست دولت آمریکآ , شروع آن در زمان اوباما و تا بامروز...) این ماهیت واقعی و دروغین غرب را( دمکراسی و آزادی و حقوق بشر و قلان و فلان...) برای همه جهانیان خیلی آشکار نمایان کرد. این ماهیت و تاریخ غرب ( همکاری امریکا و غرب با رژیم های فاشیست درکل جهان همیشه این بوده و خواهد بود). حال اگر این آدم مریض و روانی ( زلنسکی و همراهان...) بخواهد یک اسرآییل جدید ( مانند خود و بنام "دولت یهودی" ) در اروپا ایجاد کند, مسلمآ با تجربه تاریخی و بسیار درد ناکی ,که ملت روسیه در زمان حمله هیتلر فاشیست آلمان به شوروی سابق با بیست هفت میلیون قربانی داشت ,هیچ دولتی در روسیه ( با پوتین و یا هر فرد دیگری...) با قدرت تمام و کامل بهیچوجه این اجازه را نخواهد داد, چنین رژیم فاسد و فاشیستی و تحت حمایت غرب در مرز های خود در اوکراین بر سر قدرت یبآید و بتواند دوام بیآورد. این هم یکی از خوابهای این نوع این رژیم های فاشیستی است ,که باید با خود بگور ببرد و شاید بتواند درآنجا چنین سیستمی را بر پا کند!!! مستقیم و یا غیر مستقیم مقصر و بانی تمام این جنگ و تمام جنگ های دیگر خانمانسور در کشور های مختلف در جهان (به بهانه های مختلف و واهی و دروغین آشکار و پنهان...) همیشه امریکا و غرب بوده و میباشند .این یک حقیقت تاریخی و با ده ها هزاران و دها هزاران اسناد تاریخی معتبر حد اقل در یک صدسال گذشته تا بامروز بوده میباشد و یک ننگ بزرک و شرم آور برای تاریخ امریکا وغرب ابدی خواهد ماند. قبل از ان هم استعمار و وحشیانه و ضد بشری هولناک و قتل و عام و چپاول و غارت منابع طبیعی و انسانی چند صد ساله تا در ابتدای قرن بیستم توسط تمام قدرت های بزرگ اروپا در تمام قاره های جهان نماد این " تمدن غرب" بوده و میباشد!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۰:۰۶

روسیه از ماهیت صهیونیزم و پیدایش و سرطانی عمل کردن آن آگاه است . اکراین هیچ تمدن و تاریخ معتبری ندارد و به نوعی بدون شناسنامه است و لذا با چسبیدن به اسرائیل رویای بزرگی را در سر میپروراند و روسیه هم با شناختی که از اسرائیل و رفتار نژاد پرستانه ان دارد ؛ نمی تواند حضور چنین آفتی را کنار مرز خودش تحمل کند .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۰:۱۰

کلا روسیه کاملا در اوکراین شکست خورده است و اینکه شما سعی در اسرائیل جلوه دادن اوکراین میکنید یک مغلطه و دروغ مصادره به مطلوب است.... هر چند بهترین دوست اسرائیل همان روسیه است و در سوریه کاملا این قضیه به اثبات رسیده....

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۰:۱۳

اکراین باید به روسیه برگردد.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۱:۱۴

واقعا این جنایتکار حق نگرانی دارد خدا الهی نسل و بنیاد شو نابودکنه آمین یا ر ب العالمین اینهمه انسان بیگناه رو کشته کشور اوکراین رو با آتش خاکستر کرده به این شیطان رذل فرصت فکر کردن ندید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۳:۳۷

دوبار جنس از موتوری گرفتی

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۶:۰۸

من نمیدانم چرا ایران بجای غصه خوردن برای کشته شدگان یه کشور هر چند بیگانه و یا بی دین که گناهی جز شهروند بودن آن کشور ندارند ، در جنگ شرکت نکرده اند و بیشترین خسارات جنگی از جمله قتل و غارت و اسارت و تجاوزات جنسی قرار گرفته اند ، اومده این وسط داره نقش قاضی میان دو کشور داخل جنگ را که تا دیروز با هم رفیق بودند و بالاخره صلح می کنند ،ایفا می کنه ؟! من نمی‌دونم چرا دنبال روسیه باید راه افتاد و از سیاستهای همون ابر قدرتی که در این چهار دهه حداقل به چهار کشور منطقه از جمله افغانستان مسلمان حمله کرده راه افتاد !؟ آخه چرا باید ملت بزرگ ایران را میان ابرقدرتها بازی داد ؟! اینهمه کشور تو دنیاست این فقط ما هستیم که میگیم روسیه حق داره .عجیبه بخدا

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۷:۱۱

خاک بر سرت ایسنا که شدی ...

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۷:۳۵

تحلیل جانبدارانه از روسها تطهیر روستایی متجاوز

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۷:۳۸

چرا‌ایران‌از‌‌کمنیستای‌کافر‌وپوتین‌یهودی‌ترس‌ووحشت‌دارد‌‌درحالی‌که‌ما‌ترکیه‌که‌بک‌کشور‌مسلمان‌وقدرت‌اول‌منطقه‌است‌‌درکنارمان‌داریم‌باز‌هم‌باید‌از‌پوتین‌ترسید‌

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۷:۳۸

الحق که جمهوری اسلامی فکر می کنید موضوع هیچ ربطی به اسرائیل ندارد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۷:۴۱

هرگز‌‌مثل‌اسراییل‌نمیشه‌به‌یک‌شرط‌مثل‌قدس‌میشه‌کا‌‌عربهاویهودیهاکه‌به‌اوهام‌اعتقاد‌دارن‌را‌اون‌جا‌جمع‌شن.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۹:۱۹

سلام آقای پوتین خوب هم میفهمد امریکاناتوغرب عاشق چشم آبروی کسی دردنیانیست برای منافع خودشون دست به هرکاری میزنندزلنسکی هم دلقکه یعنی اسراییل بزرگ درمنطقه اینشالله که نابودمیشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۰۹:۴۷

پس تجاوز وکشتار مردم بیگناه فقط مستمسکه!!!! که چی؟؟ مگه یک کشور کوچک وضعیف در برابر یک ابرقدرت اتمي بی‌رحم وبدتر ازهمه دیکتاتوری که یکنفر برای همه تصمیم می‌گیرد درواقع هیتلر واقعي خودشه چگونه این دیکتاتوری عظیم مظلوم درحد فلسطينی ها شده؟؟!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۱۲

در رفتار ما هدف وسیله را توجیه میکند لازم شد دروغ، ریا، دزدی، قتل،... الان به روابط با روسیه آسمان وزمین را بهم میبافیم که بگیم روسیه بیگناهه حتی اگه بدترین جنایتها رو مرتکب بشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۱۹

چقد حوصله داری این متن رو نوشتی ‌گور بابای روس و اوکراین کلاه خودتو بچسب

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۳۴

این محلل ! از مفروضاتی اشتباه نتایجی استنتاج کرده که ابدا درست نیست . با همه این احوالات ؛ فرض کنیم تک تک کلمات ایشان درست است !!! فرض .... آیا این دلیلی برای حمله یک کشور به کشور دیگر میشود ؟ با این اوصاف هر کشوری که ذره ای منافع خود را در خطر دید باید به کشوری که باعث و بانی این شده ؛ حمله کند ؟ این استدلال بقدری وقیح و پست است که حتی هیتلر جانی هم از این خزعبلات اباء داشت و اتهام جاسوسی و ... به یهودیان میزد ! پوتین حتی فکرش را نمیکرد چنین شود که با مقاومتی در این حد و اندازه روبرو شود . تمام آبروی نداشته اش را گذاشت ولی شکر خدا : چراغی را که ایزد بر فروزد .... بعله

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۳۷

شما نانتان حرام که اینطور تیتر میزنید یک کم شرف داشته باشید بد نیست !!! روس ها دارند مردم را قتل عام میکنند حالا چه مسیحی چه مسلمان و چه ادیان دیگر آدم که هستند روسیه و هر کسی که بنده خدا را بکشد باید جوابگو باشد و با خدا نمی‌توانند بجنگد حتی اگر ابر قدرت باشد خواهید دید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۴۴

درودبرپوتین. مرگ برنئونازیهای فاشیست که باحمایت همه جانبه غرب وفضای مجازی سعی دارندهمه رو برعلیه روسیه بسیج کنند. گرچه یک عده هم فریب خوردن. ولی عاقلان دانند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۴۷

داعش اروپایی بی سروپایی که توسوریه باقساوت قلب بچه هارو اتش میزد وتواب خفه میکردهمین تندروهای اکراینی بودن. محض اطلاع بعضیهاکه درودبر اکراین میگفتن. مرگ برغربگرا

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۱:۵۵

چرا ایران و خبرگزاری های آن انقدر به دنبال حمایت از روسیه هستند؟سوال درست اینه نه چرت و پرت بالا

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۲:۵۱

به به . بالاخره نشون دادید روسیه بودنتون رو . الان بگید اوکراین و آمریکا و همه دشمنایه روسیه مثل اسراییل میمونند پس ما آنها میجنگیم . ما مستعمره روسیه هستیم.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۳:۱۰

حماقت پوتین باعث شد که مردم اوکراین تا ابد از روس‌ها و روسیه متنفر باشند همانطور که مردم ایران جنایات روسیه در گذشته و تلاش برای جدا کردن تبریز و جداکردن بخشهایی از ایران و به توپ بستن مجلس مشروطه خواهان و به توپ بستن حرم امام هشتم شیعیان را از یاد نخواهد

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۳:۳۱

سلام دروغ ممنوع روسیه بزرگترین حامی و نزدیکترین دوست اسرائیل است لطفا فرافکنی نکنید .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۳:۴۴

حق با روسیه پیروزه آمریکا غرب نابوده

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۴:۰۵

پوتین جنایتکار از صد تا اسرائیل هم بدتره

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۶:۰۸

حق با روسیه است چرا باید امریکا این شیطان بزرگ و پدرش انگلیس از اونطرف دنیا بیاد کنار گوش روسیه پایگاه بزند اونم تو کشوری که قبلا خاک روسیه بوده و با دسیسه همین شیاطین جدا شده

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۶:۱۷

انسانها رو میکشه . تجاوز میکنه . شما توجیه کن !!!

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۶:۲۰

خبر گزار محترم شما هم آتش بیار نباش انقدر جو نده روسیه و اسراییل خیلی باهم همکاری های خوبی دارند بیشتر همکاری در سوریه احساس میشود

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۷:۱۶

چرت و پرت میگی،روسیه و اسرائیل، شدیدا در ارتباط هستن، روسیه ایران رو بارها به اسرائیل فروخته و کلی یهودی در روسیه نامرد زندگی می‌کنند.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۷:۳۳

با این تفکر پیس هر کشوری میتونه به بهانه های واهی حمله بکنه به یک کشور دیگه و زن و بچه مردم رو بکشه،روسیه هیچ حقی ندارد و پوتین مردی در حال پوسیدن و رو مرگ است بیش نیست،روسیه جنایات تاریخیش در حق کشور خودمون ثبت شده و هیچ اب پاکی قابلیت شستن این فجایع روسیه رو نمیشوره، فقط برای نمونه:روسیه در جنگ جهانی دوم به زنهای اسیر در زندانهای آلمانی که هموطن خودشون بودن هم رحم نکرد،پوتین متولد نامشروع یک مافیای اولگارشی فاسد است،به توپ بستن مجلس ایران و لیاخوف به بهانه دستور پادشاه احمق قاحاریه رو یادمون رفته ؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۱۸:۱۴

اگه تحلیل شما واقعی باشه،حق .پوتین.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۲۰:۱۹

بهانه روسیه هر چه باشد باز هم کشت و کشتار و شکنجه و تجاوز غیرنظامیان بی پناه و بی سلاح به هیچ وجه قابل دفاع نیست و یک جنایت جنگی به حساب می آید. چند روز پیش در یک شبکه اجتماعی ویدئوی شکنجه یک دختر اوکراینی توسط نظامیان روسی را دیدم که به خاطر وحشیانه بودن صحنه ها نتوانستم دیدن آن را تحمل کنم و فوراً پاکش کردم.

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۲۱:۱۳

چرا مضخرف میگید دارید روجنایات روسیه سرپوش میزارید با این کارا دلیل میارید برا خودتون اسرائیل کجا بود توهم میزنید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۲۱:۱۷

اون چیزی که جهان شاهدشه نسل کشی از طرف روسیه ست. حقا که شماها پولتونو از روسیه میگیرید

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۵ ۲۳:۲۶

اوکراین به جایی حمله نکرده . چرا از متجاوز و شخص فاشیست و کثیف و متعفنی مثل پوتین دفاع می کنید ؟! درود به مردم شریف و درستکار و غیور و وطن پرست اوکراین و درود به رییس جمهور کمدین اما با شرف و شجاع و وطنپرست اوکراین . ما ایرانی ها پشت مردم اوکراین هستیم و برای رهایی آنها از چنگال ارتجاع برای آنها دعا می کنیم .

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۰۰:۱۳

اسرائیل بد دامی برای پوتین پهن کرد ولی پوتین به این خیانت پی می‌برد وتلافی میکنه اسرائیل دوست ودشمن نمیشناسه وضربه شدیدی به پوتین زد که باید منتظر جواب باشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۰۹:۱۹

آقا این بحث اوکراین را بذارید کنار شما مقاله بنویس مردم با گرانی و تورم شدید روزافزون چکار کنند؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۱۲:۱۸

درود بر زلنسکی فرزنداوکراین مرگ برپوتین وحامیانش

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۱۹:۴۱

نتیجه اینکه اسرائیل وقتی منافعش در میانه ب امریکا پشت میکنه کاش سياست مداران ما یاد بگیرن و برجام رو به پوتین گره نزنن

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۱۹:۵۸

عجب تحلیلی می فرستادی پوتین نیوز تا برگاشوون بریزه این همه محاسبات نبوغ ایول. یا شاسین

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۶ ۲۱:۳۵

برو بابا ملت را احمق فرض کردی...روسیه خودش حامی اصلی اسرائیل و یک سوم جمعیت اسرائیل روس تبار اند

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۷ ۱۲:۵۰

به هر بهانه ای دفاع از روسیه و پوتین جنایتکار