این کنفرانس دوروزه با حضور ۱۹ پژوهشگر از ۱۳ کشور جهان در قالب هشت سخنرانی کلیدی، دو پنل تخصصی و هفت نشست ارائه مقالات با حضور متخصصانی از ایران، ژاپن، مالت، سنگاپور، آمریکا، فنلاند، اسکاتلند، ولز، نیوزلند، هلند، ایتالیا، سوئد و استرالیا و ... آغاز به کار کرد.
دبیر هفتمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» امروز (پنجشنبه، ۵ اسفندماه) در آیین افتتاحیه کنفرانس با بیان اینکه پژوهش در زمینه فناوریهای سرگرمکننده تعاملی و بازیهای رایانهای بهعنوان مهمترین بخش آن، در سالهای اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است، اظهار کرد: علاوه بر علاقه محققان به بررسی مزایا و نیز آثار زیانبار بازیهای رایانهای موجود، در سالهای اخیر پژوهشهای هیجانانگیزی با مشارکت متخصصین رشتههای مختلف در زمینه توسعه بازیهای رایانهای جدید با هدف درمان، آموزش، تبلیغات، ورزش، فرهنگسازی و ... که در یک نگاه کلی سرگرمیهای جدی نامیده میشود، انجام گرفته است که مسیری نوین در پژوهشهای بینرشتهای را به خود اختصاص دادهاند.
جواد راستی با اشاره به مشارکت بیش از ۱۱۴ داور در این دوره از رویداد، تصریح کرد: بیش از حدود ۳۰۰ داوری بر روی مقالات کنفرانس انجام و در نهایت ۱۰۱ مقاله دریافت شد که ۶۷ مقاله پذیرفته و از این تعداد ۳۷ مقاله در نشستهای تخصصی بهصورت آنلاین ارائه خواهند شد.
وی توضیح داد: در بین مقالات پذیرفتهشده، ۱۹ مقاله از حوزه روانشناسی و یادگیری، ۱۳ مقاله از حوزه هنر، ۱۲ مقاله از حوزه فنی و مهندسی، ۶ مقاله در حوزه حقوق، ۶ مقاله از حوزه مدیریت، ۶ مقاله از سایر حوزههای علوم انسانی و پنج مقاله از حوزه پزشکی به چشم میخورند.
مدیر مرکز نوآوری و صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان از نگاه ویژه این دوره از کنفرانس، بازیهای رایانهای، بر رویکرد مبتنی بر شواهد خبر داد و گفت: آموزش کودکان و بازیهای رایانهای، کودکان با نیازهای خاص و درمانگری دیجیتال، بازیهای رایانهای و مدیریت حوادث، کودکان، رژیم مصرف و سواد بازی، اختلالات رفتاری در کودکان، نقش بازیهای رایانهای در یادگیری مهارتهای اجتماعی توسط کودکان، بازیهای رایانهای و مهارتهای خودمراقبتی، مهارتآموزی مفاهیم مالی و کسب و کار در بازیهای رایانهای، بررسی اثرات جسمی بازیهای رایانهای بر کودکان، حقوق کودکان در بازیهای رایانهای، دایهگری دیجیتال، سالمندی شاد، سالمندان در نگاه کودکان و ... برخی از محورهای نگاه ویژه است.
دبیر هفتمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» از اختصاص پنج امتیاز بازآموزی برای شرکت کنندگان این کنفرانس خبر داد و گفت: از سوی سازمان نظام مشاوره و روانشانسی برای کسانی که در کنفرانس و کارگاهها شرکت میکنند، پنج امتیاز بازآموزی در نظر گرفته میشود.
رئیس دانشگاه اصفهان نیز در این برنامه با اشاره به اهمیت بازیهای رایانهای، اظهار کرد: نقطه تمایز این کنفرانس، تمرکز بر جنبه پژوهشی و بینالمللی بودن آن است.
حسین هرسیج افزود: کارکردهای مختلفی برای بازیهای رایانهای مدنظر است که توجه به تفریح این نوع بازیها بیشتر مدنظر قرار میگیرد، درحالیکه فراتر از تفریح، توجه به جنبه فرهنگی است که نباید از آن غافل شد، چراکه بهعنوان ابزاری نرم در مقابل هجمههای دشمن میتواند مطرح باشد.
وی، با بیان ایکه بازیهای رایانهای بهعنوان ابزاری مهم برای کودکان میتواند مورد استفاده باشد، تصریح کرد: ارزش بازیهای رایانهای بیشتر از صدا سیما و حتی سینما است.
هرسیج، گفت: اکثربازیها وارداتی هستند و با تولید محتوا و بازی در کشور، میتوانیم علاوه بر حل بسیاری از معضلات محتوایی، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را بیش از پیش معرفی کنیم.
رئیس دانشگاه اصفهان، بازیهای رایانهای را بهعنوان ابزاری برای القای برخی از افکار در اذهان کودکان دانست وافزود: این موضوع باید مورد توجه باشد و از آن بهعنوان یکی از ابزارهای مهم برای ارتقای ایران باید استفاده کنیم.
به گزارش ایسنا، هفتمین دورهی کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» بهصورت آنلاین در تاریخهای ۵ و ۶ اسفند ۱۴۰۰ توسط دانشگاه اصفهان و بنیاد ملّی بازیهای رایانهای و به میزبانی مرکز نوآوری صنایع سرگرمی دانشگاه اصفهان بهعنوان بزرگترین قطب پژوهش، آموزش و کارآفرینی در این حوزهی استراتژیک و ثروتآفرین، برگزار میشود.
ارائه پژوهشهای مبتنی بر تحلیل و تولید محتوا در حوزهی بازیهای رایانهای، توسعه بازیهای جدی (آموزشی، درمانی، تبلیغی و ...)، آسیبشناسی و آیندهپژوهشی صنعت بازیهای رایانهای ملّی و فراهم کردن بستری برای آشنایی و همافزایی و اشتراک دانش و تجارب متخصصین رشتههای مختلف از دانشگاههای داخل و خارج کشور از اهداف هفتمین کنفرانس بینالمللی «بازیهای رایانهای؛ فرصتها و چالشها» است.
انتهای پیام
نظرات