• سه‌شنبه / ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400111914596
  • منبع : نمایندگی همدان

نقش زنان در انقلاب؛ از ایفای نقش مادری و همسری تا حضور در خیابان‌ها و اعتراضات

نقش زنان در  انقلاب؛ از ایفای نقش مادری و همسری تا حضور در خیابان‌ها و اعتراضات

ایسنا/همدان حتی در تاریخ مردانه‌ی ایران، شما نمی‌توانید از نقش بی‌بدیل زنان در پیروزی انقلاب اسلامی، چشم پوشی کنید. زنانی که در جریان اعتراضات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، از نقش کلیشه‌ای پشتیبانی مردان، خارج شده و خود به صحنه‌های اصلی تظاهرات، وارد شدند.

بانوانی که "زنانه" پای اعتقادات خود ایستاده و برای رسیدن به جامعه‌ی آرمانی خود دوشادوش مردان، حضور داشتند تا جاییکه در صحیفه امام خمینی، بیان شده که در نهضتی که مسلمین کردند، ملت ما کردند، همه‌‏تان ملاحظه کردید که زن‌ها پیش‌قدم بودند.

معصومه رضیان، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه انصارالحسین (ع) همدان در نشست بررسی نقش‌آفرینی بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی که در دفتر خبرگزاری ایسنا (همدان) برگزار شد، اظهار کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، حرکت زنان و نهضت موثر آنان را در میدان‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی به عنوان یکی از بهترین شاخص‌های انقلاب عظیم اسلامی اعلام داشته و بسیاری از شکوفایی جامعه را در پرتو حرکت خردمندانه و هوشیارانه ی زنان جامعه‌ی اسلامی معرفی می‌کند.

رضیان تصریح کرد: زنان، این عناصر عفاف و نجابت، نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی ایفا کردند، بلکه در تثبیت نظام جمهوری اسلامی و تداوم انقلاب اسلامی حرف نخست را زدند و با حضور در صحنه انقلاب اسلامی، توطئه‌های دشمنان را در عرصه‌های گوناگون فرهنگی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، نقش بر آب کردند.

وی ادامه داد: امام خمینی، معمار انقلاب اسلامی ایران، زن را یک انسان و مربی بزرگ معرفی کرده و در معرفی بعد انسانی زن فرمودند که قرآن کریم انسان ساز است و زن‌ها نیز انسان ساز هستند و اگر زن‌های انسان ساز از ملتها گرفته شوند، ملتها بـه شکست و انحطاط مبدل خواهند شد. ایشان نقش زن در تاریخ اسلام را نیز بسیار پررنگ دانستند و گفتند که تاریخ اسلام گواه احترامات بی حد رسول خدا (ص) بـه ایـن مولود شریف است تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه‌ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه انصارالحسین (ع) همدان با بیان اینکه دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی به خوبی از نقش زنان این مرز و بوم در پیروزی‌های به دست آمده باخبر هستند، گفت: همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند، در بسیاری از زمینه‌ها زنان جلوتر از مردان بودند. زنان سهم ویژه‌ای را در پیروزی انقلاب اسلامی، تداوم و حفظ ارزش‌های آن ایفا می‌کنند و رهبر انقلاب نیز فرمودند که هیچ جای دنیا ما سراغ نداریم که زنان در پیروزی انقلاب، چنین نقشی را ایفا کرده باشند.

رضیان خاطرنشان کرد: بدون تردید انقلاب شکوه‌مند ایران اسلامی یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌هایی است که در طول تاریخ رخ داده است چرا که امام خمینی(ره) با تأسی از امام سوم شیعیان حضرت حسین‌بن‌علی(ع) عاشورایی دیگر آفرید و نهضت انقلاب اسلامی را به نهضت عاشورای حسینی پیوند داد.

وی با بیان اینکه انقلاب شکوه‌مند ایران، بنا به گفته بزرگان دین سفره معنوی گسترده‌ای است، عنوان کرد: این انقلاب، به برکت تلاش‌های بی‌وقفه و شبانه روزی رهبر کبیر انقلاب و مردم انقلابی، نه تنها در ایران بلکه در جهان گسترده شدد، مردم ایران اسلامی و تمامی مسلمانان عالَم در قبال این نعمت بزرگ الهی مسئول هستند و باید جهت حفظ این انقلاب بزرگ تلاشی جدی و عزمی راسخ داشته باشند.

مسئول بسیج جامعه زنان سپاه انصارالحسین (ع) همدان در رابطه با اینکه عامل اصلی پیروزی انقلاب اسلامی ایران چه بود؟، گفت: دانستن این مطلب که عامل اصلی پیروزی انقلاب چه بود، برای همه ما درس بزرگی خواهد بود و باید بگوییم که زنان همگام با مردان درجهاد و مبارزه با طاغوت بودند و با وحدت، یکپارچگی و عدم اتکای به دیگران موجب تداوم این انقلاب شدند و توانستند ۴۳ سال در برابر توطئه‌ها و تهدیدها ایستادگی کنند.

رضیان در پایان، تأکید کرد: ما باید در ادامه مسیر انقلاب با خداباوری و خودآگاهی به توانمند سازی خودمان متکی باشیم و موجبات پیشرفت بیشتر این انقلاب را فراهم کنیم.

ناصر قوامی، مسئول سازمان بسیج رسانه استان همدان و تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی در این نشست، اظهار کرد: نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی در سه جایگاه؛ نقش مادری، نقش همسر برای و نقش فرزند، قابل بررسی است.

قوامی تصریح کرد: نقش زنان ما در کشور به قبل از انقلاب یعنی در سال ۱۳۴۲ و در اعتراض به قیام ۱۵ خرداد در قم پس از انتشار خبر دستگیری امام، باز می‌گردد. زنان شهر قم نیز به صحن حرم حضرت معصومه(س) رفتند و همراه با مردان، پس از اینکه وارد صحن حرم شدند، در آنجا تحصن کردند. گروهی از زنان در حالیکه عکس امام را در دست داشتند، وارد صحن شده و به تظاهرکنندگان ملحق شدند و شور و هیجان در میان متحصنان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از زنان در حمایت از امام خمینی اجتماع کردند، گفت: تعدادی از زنان مبارز و متدین قم همراه با فرزندانشان در این حرکت مردمی حضور یافتند که در واقع سرآغاز تحولی عظیم در جامعه زنان مسلمان ایران محسوب می‌شد و حضور آنان موجب تشدید روحیه مبارزان و گستردگی قیام عمومی شد.

مسئول سازمان بسیج رسانه استان همدان ادامه داد: از حرکات مهم دیگری که زنان در مسیر به پیروزی رسیدن انقلاب، انجام دادند، می‌توان به اعتراض قانون کشف حجاب در مشهد (۱۷ دی‌ماه ۱۳۵۶) اشاره کرد. این زنان بودند که پیش قدم شدند تا نخستین حرکت دسته‌ جمعی انقلابی را رقم بزنند، آن هم پیش از اینکه مردی پا به میدان گذاشته باشد. این حرکت آن‌قدر مهم بود که رهبر انقلاب از آن با عنوان «آغاز انقلاب اسلامی در مشهد» یاد کردند.

قوامی با اشاره به فتوای میرزای شیرازی در خصوص تحریم تنباکو، مطرح کرد: در آن برهه تاریخی نیز زنان قلیان‌ها را شکستند.

وی با بیان اینکه زنان تا پیش از انقلاب به خاطر مشکلات فرهنگی و اجتماعی ایجاد شده توسط دستگاه حاکم، کمتر فرصت ادامه تحصیل داشتند، توضیح داد: وجود معلمان زن در کلیه پایه‌ها و مقاطع تحصیلی مدارس دخترانه فرصتی ممتاز در جهت ایجاد فضای امن آموزشی برای دختران در ایران است و زنان، پس از انقلاب اسلامی و حاکمیت دیدگاه مذهبی بر نظام، از فضای امن ایجاد شده در جامعه استفاده کرده و به ادامه تحصیل پرداختند. ‏

تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی ادامه داد: در نظام اسلامی ایران خانواده ها با میل و رغبت دخترانشان را برای ارتقای سطح تحصیلات تشویق می کنند. پیش از انقلاب، تنها درصد کمی از دانشجویان دانشگاه‌ها را دختران تشکیل می‌دادند در حالیکه اکنون بیشترین درصد افراد ورودی به دانشگاه‌ها، دختران هستند که این مسئله، نشانگر ایجاد فرصت برابر تحصیلی برای دختران و پسران در جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود.

قوامی تأکید کرد: موفقیت‌های درخشان بانوان در عرصه های علمی حرکتی است که شتاب گرفته و یکی از شاخصه‌های غیرقابل انکار در دگرگونی هویت زن ایرانی محسوب می شود. ‏

وی با اشاره به تاکید امام خکینی(ره) به نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی، گفت:‏‏ در میان رهبران سیاسی و فکری جهان شخصیتی را پیدا نمی‌کنیم که به اندازه رهبر فقید انقلاب اسلامی از بانوان تجلیل و تکریم کرده باشد. امام خمینی، انقلاب و پیروزی آن را وام‌دار زنان می‌داند چراکه آنان سبب تقویت روحیه و انگیزه انقلابی مردان شدند، ‏گواه این مسئله می‌توان به جایگاه و رشادت‌های مرحوم مرضیه حدیدچی (دباغ) اشاره کرد که فرمانده سپاه همدان بود.

‏‏ مسئول سازمان بسیج رسانه استان همدان، خاطرنشان کرد: حضور زنان در صحنه‌های مبارزه و تلاش، بردباری خانواده‌های انقلابی در برابر انبوه مشکلاتی که رژیم ستمگر شاه برای آن‌ها پیش می‌آورد، ترغیب و تشویق همسران و پسران و مجاهده و تلاش در سرنگونی طاغوت، از جمله عوامل مؤثر در روند روبه تکامل انقلاب بود. صبوری مادران داغدیده که جوان‌های خود را در صحنه تظاهرات و راهپیمایی ها از دست می‌دادند و هیچ شکایتی نداشتند از اموری است که نمی توان همانندی برای آن، در جنبش‌های ملی و یا مذهبی در دیگر نقاط جهان، پیدا کرد. ‏در واقع اگر همکاری خالصانه زنان با خانواده و همسرانشان در میادین مبارزه، زندان رفتن ها و شکنجه ها و آزارها نبود شاید این مقاومت‌ها به ثمر نمی‌رسید و ریشه‌های سازنده و شکل دهنده انقلاب، پا نمی‌گرفت. ‏

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha