مجید ملکشاهی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به پرداخت هزینههای لولهکشی و استفاده از انشعابات خانههای مددجویان کمیته امداد و با بیان اینکه در این جا چند موضوع مطرح است، گفت: یک پروژه در این زمینه است که بعد از احداث یک خانه، دولت تعرفهای را دریافت میکند که به آنجا یک شاخه انشعاب بدهد. بحث دیگر هزینههایی است که در قالب هزینههای لولهکشی است تا خانواده بتواند از درب خانه تا داخل خانه خود را لولهکشی کند و بحث دیگر هزینه مصرف است. در سنوات گذشته، هزینههای انشعابات برای صد درصد خانوادههای واجد شرایط صورت گرفته است. خانوادههایی بودهاند که کمیته امداد خانهشان را ساخته و این انشعاب رایگان شده است و همچنین خانوادههایی بودهاند که خانه خریدهاند و این انشعابات برایشان رایگان انجام شده است.
به گفته مدیرکل حمایتهای اجتماعی کمیته امداد، سالانه حدود ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ خانوار از معافیت انشعابات استفاده کردهاند.
ملکشاهی ادامه داد: کمیته امداد برای فاز دوم نیز (هزینههای لولهکشی و استفاده از انشعابات) ورود پیدا کرده و از سوی رئیس کمیته امداد تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؛ به طوری که همه خانوادههای واجد شرایط در این زمینه (حدود ۸۰۰۰ خانوار طی سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹) از این فرآیند خدمت استفاده و بهرهبرداری کردهاند. سیاست امروز که بحث رایگان شدن تعرفههاست نیز رویکرد جدید در این زمینه است.
ملکشاهی در پاسخ به این سوال که تاکنون برای چه تعداد خانوار گازکشی صورت گرفته است؟ یادآور شد: کمیته امداد برای کلیه مددجویانی که براساس شرایط اقلیم و موقعیت جغرافیایی امکان لولهکشی برایشان وجود داشته، این کار را انجام داده است. با سیاستی هم که رئیس کمیته امداد داشته حتی برای پرداخت هزینههای لولهکشی گاز این خانوادهها نیز تسهیلات و کمکهای بلاعوض تخصیص داده شده است.
به گفته وی، بیش از ۹۸ درصد خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد مشمول بهرهبرداری از خدمات گاز میشوند؛ مگر آنکه در منطقه مربوطه بنا به دلایل اقلیمی لولهکشی گاز انجام نشده باشد که این موضوع بیشتر برای استانهایی است که شامل این سیاست نشدهاند؛ هرچند که دولت به دنبال گازکشی برای همه استانهاست.
مدیرکل حمایتهای اجتماعی کمیته امداد همچنین در بخش دیگری از این گفتوگو درخصوص نحوه اطلاعرسانی مددجویان به کمیته امداد برای استفاده از انشعابات رایگان، اظهار کرد: برای این موضوع دو راهکار وجود دارد؛ مددجویان هم میتوانند از طریق تلفن یا پیامک، به مددکار اعلام و خوداظهاری داشته باشند و همچنین در سیستم جدیدی که در امداد ایجاد شده است، فرآیندی وجود دارد که مددجویان میتوانند درخواست خود را در شبکه امداد ثبت کرده و پس از آن به میزکار مددکار رسیده و مددکار، کار را پیگیری کند.
وی یادآور شد: ممکن است برخی مددجویان به دلیل شرایط آموزشی و فرهنگی، آن طور که باید، نتوانند وارد سیستم شوند یا از تلفن هوشمندشان استفاده کنند که قابلیت تلفنی هم برایشان در نظر گرفته تا از طریق تلفن خواسته خود را پیگیری کنند.
انتهای پیام
نظرات