به گزارش ایسنا، از مدتها قبل بارها در کلام مسئولان و هنرمندان و نیز در رسانهها شنیده و تاکید میشد که چهلمین دوره جشنواره فجر دورهای است که نشان از پختگی و قدمتی ۴۰ ساله از این رویداد هنری باید داشته باشد یا دستکم ابراز امیدواری میشد که داشته باشد. البته این جشنواره در شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا برگزار میشود اما اتفاقهایی که در بعضی بخشهای آن رخ میدهد قابل تأمل است، مثل آنچه به پوستر جشنواره مربوط میشود چون انتظار میرفت پوستری برای دوره چهلم طراحی شود که هم شکوه مدنظر مدیران را داشته باشد و هم بسیاری از انتقادهای دورههای قبل را به دنبال خود نداشته باشد.
علاوه بر اینها انتظار بود طبق روال دورههای گذشته چند روز پیش از شروع جشنواره، پوستر با تشریفاتی مشخص حتی در حد برگزاری مجازی رونمایی شود تا پس از آن تبلیغات محیطی جشنواره هم آغاز شود که امسال احتمالاً به دلیل ابتلاء دبیر جشنواره به کرونا و لغو نشست خبری، برنامه ریزی برای رونمایی از پوستر که همیشه همزمان با نشست انجام میشد با تغییر روبرو شد، اما انتشار یک خبر کوتاه برای رونمایی از پوستر چهلمین جشنواره فیلم فجر آن هم فقط چند ساعت قبل از شروع جشنواره، نشان می دهد گویا چندان برنامه ریزی دقیقی هم وجود نداشته است و بریدن انتهای بال سیمرغ ابراهیم حقیقی با اضافه شدن یک عدد ۴ در وسط آن، بیشتر از هر چیز عجله و شتاب و کمبود وقت را نشان میدهد.
همچنین این پوستر با تغییر رنگ آبی، شباهت زیادی به دو تصویری دارد که از ابتدای تشکیل دبیرخانه چهلم برای انتشار خبرها استفاده میشد و گویی ترکیبی از این دو است.
البته این را هم باید یادآوری کرد که پوستر جشنواره فیلم فجر در دوره های زیادی مورد انتقاد بوده و حتی در دورهای که همانند برخی فستیوالهای جهانی، مزین به تصویر یکی از سینماگران با سابقه ایران شد باز هم مدیران جشنواره و طراح پوستر از گزند انتقاد دور نماندند.
نشان سیمرغ که نماد اصلی تندیس جشنواره فیلم فجر است در دوره هفتم توسط ابراهیم حقیقی طراحی شد.
انتهای پیام
نظرات