• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1400102820968
  • خبرنگار : 50295

راهکار جلوگیری از سرمازدگی درختان جوان زیتون چیست؟

راهکار جلوگیری از سرمازدگی درختان جوان زیتون چیست؟

ایسنا/زنجان معاون فنی اداره جهادکشاورزی طارم گفت: در دمای منفی ۴ یا ۵ درجه، خسارتی برای درختان زیتون بزرگ رخ نمی‌دهد ولی نهال‌های زیتون و درختان جوان آن حساسیت بیشتری دارد.

فرهاد اکبری در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با محافظت از محصولات باغی و زراعی طارم در مقابل سرما، اظهار کرد: بعد از بارش برف، زمانی که آسمان عاری از ابر می‌شود میزان افت دما محسوس‌تر بوده و دمای هوا پایین‌تر می‌آید که در این مواقع ممکن است، برخی از محصولات کشاورزی یا باغی مانند زیتون دچار خسارت شوند.

وی افزود: درخت زیتون، درخت همیشه سبز است که سبز بودن و فعالیت کردن آن در فصل پاییز و زمستان باعث می‌شود تا درختان زیتون در برابر سرما و دمای پایین آسیب‌پذیر باشند.

این مسئول تصریح کرد: در دماهای منفی ۴ یا ۵ درجه خسارتی برای درختان زیتون بزرگ رخ نمی‌دهد ولی نهال‌های زیتون و درختان جوان آن حساسیت بیشتری دارند و با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی تا دمای منفی ۵ درجه، به باغداران مخصوصاً کسانی که باغ‌هایی با درختان جوان دارند، توصیه می‌کنیم که درختان جوان را با پوشش‌های کیسه‌ای بپوشانند تا از میزات خسارت به درختان زیتون جلوگیری کرده یا کاهش دهند.

اکبری ادامه داد: در باغات بزرگ نیز اگر میزان افت دما بیشتر بود، باغداران با روشن کردن آتش و ایجاد دود می‌توانند دمای باغ را افزایش دهند، البته سیستم‌هایی مانند سیستم مه‌افشان، دودزا و بخاری‌های باغی نیز وجود دارد که در جلوگیری از سرمازدگی موثر است ولی این سیستم‌ها باید قبل از وقوع سرما در باغات نصب شوند.

معاون فنی اداره جهادکشاورزی طارم عنوان کرد: با توجه به بارش‌های برف و افت دماهایی که ممکن است، در ادامه فصل زمستان رخ دهد، توصیه داریم که کشاورزان هرس درختان را به اواخر فصل زمستان موکول کنند، زیرا هرس می‌تواند میزان خسارت سرما به درختان را افزایش دهد.

اکبری با بیان اینکه برای محصول کلم برکلی و کرفس مشکل چندانی در برابر سرما و افت دما رخ نمی‌دهد، بیان کرد: سیر و کرفس و مقدار کمی کاهو و کلم بروکلی محصولات زراعی کشت شده در این شهرستان هستند که از بین این محصولات ممکن است سیر در برابر سرما دچار آسیب شود که با توجه به اینکه رشد محصول سیر نیز در شهرستان زیاد نشده، نمی‌تواند آسیب زیادی را در بر گیرد.

این مسئول گفت: کاهش عملکر محصولات کشاورزی به دلیل خسارت عوامل محیطی به محصولات کشاورزی، یکی از معضلاتی است که برای کشاورزان وجود دارد و به دلیل دستکاری‌ انسان‌ها، طبیعت تعادل محیطی خود را از دست داده‌ است و با توجه به وقوع بارش‌های زیاد، تگرگ و ... که ممکن است خسارت‌زا باشد، برای محصولات کشاورزی، کشاورزان نیز باید با ایجاد مسائل فنی و استفاده از روش‌های جدید کشت مانند پوشش‌های رنگین و ... میزان کاهش عملکرد محصولات کشاورزی را به مقدار کمتری برسانند.

وی خاطرنشان کرد: بیمه محصولات کشاورزی نوعی امنیت تولید برای کشاورزان است و کشاورزان و باغداران شهرستان حتماً باید به این موضوع نیز توجه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha