• چهارشنبه / ۸ دی ۱۴۰۰ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1400100805668
  • خبرنگار : 50452

دوران دفاع مقدس زمان ظهور مدل جدیدی از زن ایرانی در جامعه بود که سنگر انقلاب را حفظ کرد

دوران دفاع مقدس زمان ظهور مدل جدیدی از زن ایرانی در جامعه بود که سنگر انقلاب را حفظ کرد

ایسنا/همدان رئیس مرکز نشر آثار و مشارکت‌ زنان در دفاع مقدس گفت: زن ایرانی که در دوران دفاع مقدس بروز و ظهور پیدا کرد یک مدل جدید از زنی بود که هم عفیف، پاکیزه و دین دار بود و هم علاوه بر حفظ سنگر خانواده، سنگر انقلاب را حفظ کرد.

به گزارش ایسنا، مریم مجتهدزاده صبح چهارشنبه ۸ دی‌ماه در آیین رونمایی سند راهبردی نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس با بیان اینکه خانم دباغ که مادربزرگ انقلاب لقب گرفت؛ مصداق واقعی این سند راهبردی است، اظهار کرد: خواهر دباغ با وجود داشتن هشت فرزند با رژیم طاغوت مبارزه کرد، اسیر و شکنجه شد اما از آرمان‌هایش دست نکشید و این نشان از ایمانی بود که داشت.

وی با بیان اینکه  اراده و  استقامت زنان مبارز انقلابی بیش از هر دوره ای بوده است، افزود: دفاع مقدس ما یک مجموعه درهم تنیده ای است که عظمت و جلوه‌ای از جمال خدا در آن قابل مشاهده بود و نگین درخشنده‌ای که در طول تاریخ کشور ما خواهد درخشید.

رئیس مرکز نشر آثار و مشارکت‌ زنان در دفاع مقدس گفت: در دوران انقلاب و دفاع مقدس هزاران زن اسطوره‌ای وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود و آن ها را به جامعه و نسل جدید بشناسانیم، نقش زنان در دفاع مقدس نقش بزرگ و پررنگی بوده و نقش اصلی آن‌ها گفتمان ایثار و شهادت بود.

وی با اشاره به اینکه کمترین میزان فروپاشی خانواده در زمان دفاع مقدس بوده است، خاطرنشان کرد: در دوران دفاع مقدس ایثار و از خودگذشتگی در جامعه موج می‌زند، جنگ نرم امروز چه به روز ما آورده که در فضای مجازی و اینستاگرام تمام مسائل خانوادگی را بدون توجه در معرض دید قرار می‌دهیم.

مجتهدزاده درس انقلاب و دفاع مقدس را درس خودسازی عنوان کرد و افزود: اگر میخواهیم در فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی نقشی ایفا کنیم باید از رکن‌های دین و عقلانیت استفاده کنیم، رهبری فرمودند که ما در ابعاد سخت افزاری پیشرفت داشته‌ایم اما در ابعاد نرم‌افزاری به خصوص مسائل اخلاقی پیشرفت کمی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه باید جامعه اسلامی در دنیا شکل بگیرد، تصریح کرد: کشور ما با پشتوانه‌های اجتماعی که همان خانواده‌های شهدا و ایثارگران است امروز با تمام صلابت در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستاده است و آن‌ها بقای انقلاب را ترسیم می‌کنند، جوانان باید بدانند در زمان جنگ هم تحریم اقتصادی بود اما یک تنه با چندین کشور ابرقدرت دنیا جنگیدیم و با ایمان و خودباوری پیروز شدیم، باید انقلاب را پشتیبانی کنیم و در عرصه حضور داشته باشیم.

رئیس مرکز نشر آثار و مشارکت‌ زنان در دفاع مقدس گفت: نباید ترسید و اسیر توطئه های دشمن شد، امروز زمان جهاد تبلیغ است و باید در فضای مجازی فعال باشیم و شرایط را برای جوانان تبیین کنیم و نسلی بی‌تفاوت تحویل جامعه ندهیم، باید خانواده‌های شهدا بگویند چه دوران پرشکوهی را پشت سرگذاشته‌اند.

مجتهدزاده با تأکید بر اینکه این سند راهبردی باید به عنوان یک واحد دانشگاهی در دانشگاه تدریس شود، عنوان کرد:  پیش از دفاع مقدس دو مدل زن بیشتر وجود نداشت؛ یک زنی که در حاشیه بود و هیچ نقشی در تاریخ‌سازی نداشت و یک زن هم که بازیچه دست سرمایه‌داران غربی بود، زن ایرانی که در دوران دفاع مقدس بروز و ظهور پیدا کرد یک مدل جدید از زنی بود که هم عفیف، پاکیزه و دین دار بود و هم علاوه بر حفظ سنگر خانواده، سنگر انقلاب را نیز حفظ کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان هم در این مراسم اظهار کرد: اندیشه و وزن اندیشه شهید سلیمانی جهانی بود، او در جامعه خود کسی را غریبه نمی‌دید، با همه دغدغه‌هایی که نسبت به مسئولین و مشکلات مردم داشت اما از رئیس‌جمهور خود دفاع می‌کرد.

سردار مهدی ظفری بیان کرد: انقلاب کرده‌ایم تا حکومت جهانی تشکیل دهیم نه اینکه تنها یک کشور جمهوری اسلامی داشته باشیم، شهید دادیم تا مقدمه این حکومت جهانی را فراهم کنیم. 

وی با بیان اینکه نگاه شهید سلیمانی نگاهی جهانی است، تصریح کرد: شهید سلیمانی هیچ وقت گرفتار حزب و چپ و راست نشد، اخلاص در نگاه او حاکم بود.

سردار ظفری عنوان کرد: باید با یک‌نگاه جدید و نو وارد زندگی شویم، ما به دنبال جامعه توحیدی هستیم، در این جامعه از گناه پرهیز می‌شود و مراسم امروز یک تجدید پیمان با شهدایی همچون شهید سلیمانی و شهید همدانی است.

وی سند راهبردی نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس را نمونه‌ای از تجدید پیمان با شهدای انقلاب و دفاع مقدس دانست و گفت: چندین سال بر روی این سند کار شده و چشم انداز روشنی را در این عرصه برای ما روشن کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha